تعیین رابطهی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل خطمشی گذاری عمومی مدیریت بحران در بیماریهای واگیردار نوظهور در بیمارستان های کشور
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیمحمد رضا معدنی 1 , محمدرضا ربیعی مندجین 2 * , محمد ورهرام 3 , پروانه گلرد 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار پژوهشی علوم زیست پزشکی، مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شاخصهای مدل خطمشی گذاری, خطمشی گذاری عمومی, مدیریت بحران, بیماریهای واگیردار نوظهور,
چکیده مقاله :
اهداف: پس از بحران پاندمی کرونا و شیوع ویروس کوید-19، بیمارستانها بهعنوان خط مقدم سیستم درمانی کشورها، در مواجهه با این بحران قرار گرفتند. مدیران و سیاستگذاران سلامت در ایران نیز هرچند تجربه بحرانهایی چون جنگ، سیل و زلزله را داشتند اما اپیدمی یک بیماری عفونی را تجربه نکرده بودند و چالشهای زیادی نیز برای مدیران در زمینه خطمشی گذاری عمومی مدیریت بحران ایجاد شد. در این مقاله به تعیین رابطهی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل خطمشی گذاری عمومی مدیریت بحران در بیماریهای واگیردار نوظهور در بیمارستانهای کشور پرداخته شده است.
روش: این مطالعه ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش، از نوع پیمایشی توصیفی با رویکرد کمی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان انصاری و بیمارستان امام حسین (ع) تهران به تعداد 2049 نفر بودند که از طریق فرمول کلاین 387 نفر به روش خوشهای تصادفی ساده انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات تحقیق پیمایشی با ابزار محقق ساخته بوده است و دادههای تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار Smart-PLS تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد تمامی شاخصهای مدل ساختاری تحقیق دارای بار عاملی بزرگتر از 4/٠ و در سطح اطمینان 95% معنادار (t>1.96) و در سطح اطمینان 99% (t>2.96) معنادار بودند.
نوآوری و پژوهش: اگر روشن بودن مأموریتهای مدیران، برنامهریزی محوری و پیشبینی بحرانها در اولویتهای تصمیم و اقدام مدیران سازمان مدیریت بحران قرار گیرد، اجرای خطمشیها تسهیل خواهد شد. لازمه این امر توانایی مدیریت در خطمشیگذاری، برنامهریزی و قانونگذاری است.
Objectives: Following the COVID-19 pandemic crisis, hospitals—as the frontline of healthcare systems—faced significant challenges. Although health managers and policymakers in Iran had prior experience with crises such as war, floods, and earthquakes, they had not encountered an epidemic of an infectious disease before. This created numerous challenges for managers in public policy-making for crisis management. This paper aims to determine the relationships between dimensions, components, and indicators of a public policy-making model for crisis management in emerging infectious diseases within hospitals across the country.
Methodology: This study is applied in terms of objective and descriptive-survey in terms of method with a quantitative approach. The statistical population included 2,049 employees from Masih Daneshvari Hospital, Ansari Hospital, and Imam Hossein Hospital in Tehran. Using the Klein formula, a sample of 387 participants was selected through simple random cluster sampling. Data collection was conducted via a researcher-made survey tool. The data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) with Partial Least Squares (PLS) approach in Smart-PLS software.
Results: The findings indicated that all model indicators had factor loadings greater than 0.4 and were significant at the 95% confidence level (t > 1.96) and 99% confidence level (t > 2.96).
Originality and Research Contribution: If clarity of managers’ missions, planning orientation, and crisis forecasting are prioritized in the decisions and actions of crisis management organization managers, the implementation of policies will be facilitated. Achieving this requires managerial capability in policy-making, planning, and legislation.
Ali M. S. M. & Sanad D. H. M. Adaptation of a specialized cardiac centre to patient management and health care services in the midst of the COVID-19 crisis: The Bahrain experience. Scientific African, 2024; 24, 112-143. DOI: 10.1016/j.sciaf.2024.e02163
Bouey J. Strengthening China's Public Health Response System: From SARS to COVID-19. Am J Public Health. 2020; 110(7):939-940. DOI: 10.2105/AJPH.2020.305654
Cha KS, Kim EM. A Topic Modeling Analysis of the Crisis Response Stage during the COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health. 2022 Jul 7;19(14):8331. DOI: 10.3390/ijerph19148331
Dadgar R, Jahani M, Mahmoudi G. The impact of health system reform plan on the hospital's performance indicators of Lorestan University of Medical Sciences. yafte 2017; 19 (2):93-102. [In Persian]
Daneshmandi M, Nezamzadeh M, Zareiyan A. Assessment the preparedness of selected hospital to deal with disasters in Tehran. MCS, 2014; 1 (1): 28-35. DOI: 10.18869/acadpub.mcs.1.1.28
Dehnhardt A, Grothmann T, & Wagner J. Cost-benefit analysis: What limits its use in policy making and how to make it more usable? A case study on climate change adaptation in Germany. Environmental Science & Policy, 2022; 137, 53-60.
Ghaedi H, Nasiripour A, Tabibi S J. Hospital Preparedness in Radiation Crisis in Selected Countries and Developing a Conceptual Model for Iran. Iran South Med J. 2018; 21 (5): 393-408. DOI: 10.1097/HP.0000000000001234. [In Persian]
Heinonen N, Koivusalo M, Keskimäki I, Tynkkynen LK. Is the EU steering national social and health policy making? A case-study on Finland's national reform. Health Policy. 2024; 145:105-128.
Huang JZ, Han MF, Luo TD, Ren AK, Zhou XP. Mental health survey of medical staff in a tertiary infectious disease hospital for COVID-19. Pub Health Int J. 2020; 38(3): 192-195.
Li Z, Ge J, Yang M, Feng J, Qiao M, Jiang R, Bi J, Zhan G, Xu X, Wang L, Zhou Q, Zhou C, Pan Y, Liu S, Zhang H, Yang J, Zhu B, Hu Y, Hashimoto K, Jia Y, Wang H, Wang R, Liu C, Yang C. Vicarious traumatization in the general public, members, and non-members of medical teams aiding in COVID-19 control. Brain Behav Immun. 2020; 88: 916-919.
Littleton-Kearney MT, Slepski LA. Directions for disaster nursing education in the United States. Crit Care Nurs Clin North Am. 2008; 20(1): 103-9. DOI: 10.1016/j.ccell.2007.10.008
Lombardo S, Seedat F, Elliman D, Marshall J. Policy-making and implementation for newborn bloodspot screening in Europe: a comparison between EURORDIS principles and UK practice. Lancet Reg Health Eur. 2023; 10 (33): 100-114. DOI: 10.1016/j.lanepe.2023.100714
Martinus K, Pauli N, & Kragt, M. Key policy interventions to limit infectious disease emergence and spread. Frontiers in Environmental Science, 2023; 11, 812-831. DOI: 10.3389/fenvs.2023.1128831
Mastane Z, Mouseli L, Jahangiri M, Doost M, Eshghi A. Strength and Weakness of Crisis Management in Hormozgan Medical University’s Hospitals. JABS, 2011; 1 (4): 244-250.
Meakin S, Abbott S, Bosse N, Munday J, Gruson, H., Hellewell, J., Sherratt, K. Comparative assessment of methods for short-term forecasts of COVID-19 hospital admissions in England at the local level. BMC Medicine, 2022; 20, 86-102. DOI: 10.1186/s12916-022-02271
Namakian, A. (2025). Crisis management in emergency nursing services: Strategies and challenges. Tehran: National Conference on Hospital Emergency and Disaster Management. [In Persian]
Perilli E, Perazzini M, Bontempo D, Ranieri F, Di Giacomo D, Crosti C, Marcotullio S, Cobianchi S. Reduced Anxiety Associated to Adaptive and Mindful Coping Strategies in General Practitioners Compared With Hospital Nurses in Response to COVID-19 Pandemic Primary Care Reorganization. Front Psychol. 2022; 9;13:871-890. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.891470
Rahmanian E, Mardani M, Abbasi M, Sharifi R. Evaluation of Farabi Hospital's Physical Preparedness to Deal with Crisis. Journal of Neyshabur University of Medical Sciences. 2016; 4 (3): 48-55. [In Persian]
Urquhart, J., Ambrose-Oji, B., Chiswell, H., Courtney, P., Lewis, N., Powell, J., Reed, M. A co-design framework for natural resource policy making: Insights from tree health and fisheries in the United Kingdom. Land Use Policy, 2023; 134, 106-121.