مدیریت هزینه بین سازمانی: مفاهیم، رویه ها و الزامات
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتفریدون رهنمای رودپشتی 1 , رضا غلامی جمکرانی 2
1 - نویسنده مسئول و طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: مدیریت هزینه بین سازمانی, (IOCM)مدیریت هزینه داخلی (ICM),
چکیده مقاله :
گسترش بکارگیری نظام تولید چابک و استفاده روزافزون شرکتها از برون سپاری فعالیتها، مدیریت هزینه دربرای دستیابی به مدیریت ،(IOCM) طول زنجیره ارزش را ضروری ساخته است. مدیریت هزینه ب ین سازمانیهماهنگ و مشارکتی هزینه ها در سرتاسر زنجیره ارزش توسط سازمانها، استفاده میشود. مقاله حاضر تلاش داردادبیات موضوعی مدیریت هزینه بین سازمانی، رویه ها، شیوه ها، سازه های موثر در بکارگیری و منافع آن را تبییننماید. مدیریت هزینه بین سازمانی به فعالیتها، فرآیندها و شیوه هایی اشاره دارد که مدیران را قادر به مدیریت هزینههایی که فراسوی مرزهای سازمانی وجود دارد، می نماید. هزینه یابی هدف بین سازمانی، هزینه یابی کایزن بینسازمانی، حسابداری آشکار و اشتراک گذاری اطلاعات از جمله رویه هایIOCMمیباشند. مدیریت هزینه داخلی،ظرفیت جذب و یکپارچگی الکترونیکی سه قابلیت ضروری جهت کاربستIOCMمیباشند . نتایج مطالعه نشانمی دهد کهIOCMمیتواند موجبات بهبود عملکرد کلی هرشرکت در زنجیره ارزش را فراهم آورد
Management of costs that cross organizational boundaries is important because ofusing of agile production system and outsourcing have increased. Inter organizationalcost management (IOCM) has been used by organizations to achieve the collaborativemanagement of costs throughout the value chain. The purpose of this paper is todefine the subjective literature of IOCM, practices, techniques, several constructs thatmay affect IOCM, and the benefits that result from its use. IOCM refers to a set ofactivities, processes, or techniques that managers can use to manage costs that spanorganizational boundaries. Inter organizational target costing, inter organizationalkaizen costing, open book accounting, and information sharing are IOCM practices.Internal cost management, absorptive capacity, and electronic integration are threeimportant capabilities to use IOCM. The results of study show that IOCM has thepotential to improve the overall performance of each firm in the value chain.