تحلیل تطبیقی معجزات پیامبر در مثنوی های مولانا وعطار
محورهای موضوعی : مجله «مطالعات ادبی دینی» بر آن است تا با رویکردي میان رشتهاي، بستري براي پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به این حوزه فراهم آورد. در این راستا، از مقـالات علمـی و پژوهشـی مـرتبط بـا محورهاي ذیل استقبال میکنیم: * نقد و تحلیل متون ادبی دینی * بررسی تطبیقی ادبیات دینی در ایران و جهان * تأثیر متقابل دین و ادبیات بر یکدیگر * جایگاه دین در شکلگیري و تحول ژانرهاي ادبی * بازتاب مفاهیم و آموزههاي دینی در آثار ادبی * نقد و بررسی رویکردهاي مختلف به ادبیات دینی * ادبیات دینی در عصر حاضر و چالشهاي پیش رو از تمامی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به اینحوزه دعوت میکنیم تا با ارسـال مقـالات و پژوهش هاي خود، ما را درنیل به اهداف مجله یاري رسانند. امید است که ایـن تـلاش جمعـی، گـامی مؤثر در جهت اعتلاي فرهنگ و ادب این مرز و بوم باشد. بیگمان با همکاري و مشـارکت شـما، ایـن مجله میتواند به مرجعی معتبر و تأثیرگذار درحوزه مطالعات ادبی دینی تبدیل شود.
یدالله طالشی
1
*
,
موسی قلی زاده
2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی
2 - دانشگاه ازاد اسلامی
کلید واژه: پیامبر , مثنوی , مولانا , عطار , دین, عرفان,
چکیده مقاله :
متون دینی وعرفانی با برخورداری از شاخصه های بیانی متعدد نظیر تعاملات تربیتی به بیان روابط ومناسبات حکمی واخلاقی می پردازند از این رو توجه به بن مایه های انواع ادبی بر مبنای برخورداری از یک نوع ادبی می تواند در حکم یک نوع تفکر وجودی امری تاثیر گذار باشد با عنایت به این امرتوجه به ساختارهای دینی برای درک مبانی فلسفه ی وجودی امری لازم و ضروری است از این رو در پژوهش حاضر به تبیین مراتب گسترده ی معجزات پیامبر در دو اثر مثنوی معنوی ومنطق الطیر عطار پرداخته ایم تا دریابیم که مولانا وعطار در بیان مبانی عرفانی وبیان معجزات پیامبر از چه تمهیداتی بهره جسته اند وکلام آن ها از چه حد توانسته است ساختارهای بنیادین معجزات پیامبر را تبیین کند. متون دینی وعرفانی با برخورداری از شاخصه های بیانی متعدد نظیر تعاملات تربیتی به بیان روابط ومناسبات حکمی واخلاقی می پردازند از این رو توجه به بن مایه های انواع ادبی بر مبنای برخورداری از یک نوع ادبی می تواند در حکم یک نوع تفکر وجودی امری تاثیر گذار باشد با عنایت به این امرتوجه به ساختارهای دینی برای درک مبانی فلسفه ی وجودی امری لازم و ضروری است از این رو در پژوهش حاضر به تبیین مراتب گسترده ی معجزات پیامبر در دو اثر مثنوی معنوی ومنطق الطیر عطار پرداخته ایم تا دریابیم که مولانا وعطار در بیان مبانی عرفانی وبیان معجزات پیامبر از چه تمهیداتی بهره جسته اند وکلام آن ها از چه حد توانسته است ساختارهای بنیادین معجزات پیامبر را تبیین کند.
Religious and mystical texts, with their numerous expressive features such as educational interactions, express moral and ethical relationships and relationships. Therefore, paying attention to the fundamental themes of literary types based on having a literary type can be effective as a type of existential thinking. In view of this, paying attention to religious structures is necessary and essential for understanding the foundations of existential philosophy. Therefore, in the present study, we have explained the extensive levels of the Prophet's miracles in the two works of the Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to
قرآن کریم
نیکلسون ،رینولد،1374شرح مثنوی معنوی ،6جلدی،ترجمه ی حسن لاهوتی ،علمی وفرهنگی ،چ اول
کاشانی ،عزالدین محمود،1381مصباح الهدایهو مفتاح الکفایه،با تصحیح ومقدمه وتعلیقات جلال الدین همایی ،چ6،هما،تهران
کمالی پور ،فرامرز،بررسی بعد تعلیمی در آثار عطار(منطق الطیر الهی نامه ومصیبت نامه)بر اساس نطریه تداعی،به تبیین مبانی تعلیم وتربیت در آثر عرفانی منطق الطیر،فصلنامه جستارهای نوین ادبی، دوره57 ،شماره 2
رازی ،نجم الدین1373، مرصاد العباد،مقدمه محمد امین ریاحی ،چ8،علمی ،تهران
سعدی ،مصلح الدین 1383،بوستان،به کوشش مظاهر مصفا،چ1،روزنه ،تهران
شهدوستی ،مریم،نقش آموزه های مثنوی مولانا در تربیت عاطفی ومعنوی دانش آموزان،اولین همایشملی علوم انسانی بارویکردنوین
زرین کوب ،عبدالحسین 1384،بحر در کوزه،چ11،علمی ،تهران
...........،..........،1382 سر نی،ج3 علمی ،تهران
فروزانفر،بدیع الزمان 1347،قصص مثنوی،چ2،امیرکبیر ،تهران
عطارنیشابوری ،محمد ابن ابراهیم 1382،منطق الطیر،به اهتمام احمد
خاتمی ،چ1،سروش ،تهران
فرمانی،صدیقه وهمکاران ،بررسی روان شناختی خودخواهی وخود بزرگ بینی با تکیه بر مثنوی معنوی مولوی،فصلنامهزبان وادبیات فارسی ،دوره 16،شماره 61،زمستان 1403
نظامی گنجه ای ،1313خسرو وشیرین،تصحیح وحید دستگردی ،ارمغان ،تهران
..............1380هفت پیکر،تصحیح وحید دستگردی به کوشش سعید حمیدیان،چ4،قطره ،تهران