پیامبر ،مثنوی ، مولانا ، عطار ،دین،عرفان
Subject Areas : Main Subject
yadollah taleshi
1
*
,
mousa gholizadeh
2
1 -
2 - Islamic Azad University
Keywords: Prophet, Mathnavi, Rumi, Attar, Religion, Mysticism,
Abstract :
Religious and mystical texts, with their numerous expressive features such as educational interactions, express moral and ethical relationships and relationships. Therefore, paying attention to the fundamental themes of literary types based on having a literary type can be effective as a type of existential thinking. In view of this, paying attention to religious structures is necessary and essential for understanding the foundations of existential philosophy. Therefore, in the present study, we have explained the extensive levels of the Prophet's miracles in the two works of the Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to explain the fundamental structures of the Prophet's miracles.Spiritual Mathnavi and the Logic of Al-Tayir Attar in order to find out what arrangements Rumi and Attar have used in expressing mystical principles and explaining the Prophet's miracles, and to what extent their words have been able to
قرآن کریم
نیکلسون ،رینولد،1374شرح مثنوی معنوی ،6جلدی،ترجمه ی حسن لاهوتی ،علمی وفرهنگی ،چ اول
کاشانی ،عزالدین محمود،1381مصباح الهدایهو مفتاح الکفایه،با تصحیح ومقدمه وتعلیقات جلال الدین همایی ،چ6،هما،تهران
کمالی پور ،فرامرز،بررسی بعد تعلیمی در آثار عطار(منطق الطیر الهی نامه ومصیبت نامه)بر اساس نطریه تداعی،به تبیین مبانی تعلیم وتربیت در آثر عرفانی منطق الطیر،فصلنامه جستارهای نوین ادبی، دوره57 ،شماره 2
رازی ،نجم الدین1373، مرصاد العباد،مقدمه محمد امین ریاحی ،چ8،علمی ،تهران
سعدی ،مصلح الدین 1383،بوستان،به کوشش مظاهر مصفا،چ1،روزنه ،تهران
شهدوستی ،مریم،نقش آموزه های مثنوی مولانا در تربیت عاطفی ومعنوی دانش آموزان،اولین همایشملی علوم انسانی بارویکردنوین
زرین کوب ،عبدالحسین 1384،بحر در کوزه،چ11،علمی ،تهران
...........،..........،1382 سر نی،ج3 علمی ،تهران
فروزانفر،بدیع الزمان 1347،قصص مثنوی،چ2،امیرکبیر ،تهران
عطارنیشابوری ،محمد ابن ابراهیم 1382،منطق الطیر،به اهتمام احمد
خاتمی ،چ1،سروش ،تهران
فرمانی،صدیقه وهمکاران ،بررسی روان شناختی خودخواهی وخود بزرگ بینی با تکیه بر مثنوی معنوی مولوی،فصلنامهزبان وادبیات فارسی ،دوره 16،شماره 61،زمستان 1403
نظامی گنجه ای ،1313خسرو وشیرین،تصحیح وحید دستگردی ،ارمغان ،تهران
..............1380هفت پیکر،تصحیح وحید دستگردی به کوشش سعید حمیدیان،چ4،قطره ،تهران