شناسایی و بسط الگوهای منحصر به فرد مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیزهرا برزگر یزدی 1 , نیما ماجدی 2 , مهدی نادری نسب 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: الگوی مصرف, کالای ورزشی, بانوان, صنعت ورزش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماري پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و بانوانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه میشود، بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (16 نفر و 28 سند) و در بخش کمی از روش هدفمند دردسترس انتخاب شدند (360 نفر) انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلاتساختاری Smart PLS3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که چارچوب مفهومی تحقیق حاضر شامل پنج بخش عوامل محیطی، پیشنیازهای مصرف، ارزشها و هنجارهای جامعه، ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و بهبود مصرف کالای ورزشی بود. همچنین ارزشها و هنجارهای از دو منظر ارزشهای جامعه و فرهنگ مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کمی مشخص شد که اکثر مسیرهای روابط بین مؤلفههای پژوهش (بهجز مسیر عوامل محیطی -> بهبود مصرف کالای ورزشی) و همچنین گویهها با هریک از عاملهای خود بزرگتر از 96/1 و معنیدار است، این معناداری حاکی از پیشبینی صحیح روابط مدل پژوهشی است. پیشنهاد میگردد جهت افزایش مصرف کالای ورزشی توسط بانوان باید کالاهای ورزشی با استفاده از تجهیزات نوین و باتوجه به نیازها و علایق بانوان و بهرهگیری از نمادهای ورزشی طراحی شوند.
The purpose of the current research was to identify and expand the effective factors on women's consumption patterns in the field of sports goods. The research method was mixed in terms of data collection, which was qualitative-quantitative. The statistical population of the research included experts and specialists in the fields of management, marketing and sports management, doctoral students in the field of sports marketing and women who are provided with sports services. A sufficient number of statistical samples were selected in the qualitative part based on theoretical saturation (16 people and 28 documents) and in the quantitative part they were selected using the available targeted method (360 people). Also, its reliability was calculated using Cronbach's alpha test (0.91) and composite reliability. Qualitative part analysis was done with Maxqda software, and quantitative part analysis was done with Smart PLS3 structural equation model software. The findings of the research showed that the conceptual framework of the current research included five parts of environmental factors, consumption prerequisites, society values and norms, demographic characteristics of reference groups, and improving the consumption of sports goods. Also, the values and norms have been examined from the two perspectives of society's values and consumption culture. In the quantitative part, it was found that most of the paths of relationships between the research components (except for the path of environmental factors -> improvement of consumption of sports goods) as well as the items with each of their factors are greater than 1.96 and significant, this significance indicates the correct prediction of the relationships. It is a research model.