تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیعباس نقی زاده باقی 1 , فرزاد نوبخت 2 , نسرین عزیزیان کهن 3 , اکبر مهدوی 4 , علیرضا اسفندیاری 5
1 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
5 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: بازاریابی عصبی, فعالیت امواج مغزی, مشتریان, کالاهای ورزشی,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقالهها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمعآوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژههای بازاریابی عصبی (Neuromarketing)، فعالیت های مغزی در بازاریابی ورزشی (Brain activities in sports marketing)، مشتریان کالاهای ورزشی (Sporting goods customers) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج 23 عنوان مقاله به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که بازاریابی عصبی منجر به افزایش فعالیت امواج مغزی مشتریان و همچنین ارتقای برند و ایجاد عمیق تر با مشتریان کمک می کند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تحلیل بازاریابی عصبی در صنعت کالاهای ورزشی نه تنها به بهبود تجربه مشتریان کمک میکند، بلکه میتواند به ارتقاء فعالیتهای مغزی آنها نیز کمک کند و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.
The present study reviews the analysis of neuromarketing and its effect on the brainwave activity of sports goods customers. The research method of this article is done in the form of a review. Information gathering tools include the use of studies (searching documents and articles). To search for articles in Persian and Latin, articles from 2014 to 2024 were used, which were collected by searching Scopus, Sid, Jcr, Google Scholar, and Science Direct databases. Also, the keywords of neuromarketing, brain activities in sports marketing, and sporting goods customers were used to extract articles. 52 articles were obtained from keyword search and after considering the entry and exit criteria, 23 article titles were obtained. The findings of the research showed that neuromarketing leads to an increase in the activity of the brain waves of customers, as well as helps to promote the brand and create a deeper relationship with customers. Therefore, it can be concluded that neuromarketing analysis in the sporting goods industry not only helps to improve the customer experience, but can also help to improve their brain activities and ultimately help the growth and development of this industry.
اکبری، مهسا.(1392). مروری بر بازاریابی عصبی و کاربردهای آن، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران.
اسکندرنژاد، مهتا (1389). تأثیر تمرین نوروفیدبک بر تغییرات الکتروانسفالوگرافی و عملکرد کمانداران مبتدی. بهروز عبدلی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی.
امیری, صبا، داوری، علی. (1401). تحلیل عوامل پیشبرنده و بازدارندۀ بازاریابی عصبی در حوزۀ تبلیغات؛ مطالعهای با رویکرد شناختی. تحقیقات بازاریابی نوین،12(1)، 89-108. https://doi.org.10.22108/nmrj.2021.130428.2535
باسره، مصطفی.(1400). مطالعه بازاریابی عصبی با رویکرد مروری، فصلنامه علمی نگرش های نوین بازرگانی،(2)2، 10-27.
بقوسیان، ژان. (1393). بازاریابی عصبی: 21 روش جدید برای ترغیب مشتری به خرید. تهران: انتشارات برقعی
بنیلده، ماری.(1391). آگهی های تجاری وارد عرصه علوم عصب شناسی(نوروساینس) می شوند، سی تی اسکن مغز در خدمت فروش کالا، ترجمه مریم کبیر، انتشارات پژوهشکده علوم شناختی، تهران.
بهرامی، شهاب و نقشبندی، سید صلاح الدین. (1396). بازاریابی عصبی در ورزش. آمل: انتشارات شمال پایدار
بیان، لیلا ؛ علی پور، فاطمه ؛ کولیوند، پیرحسین ؛ دستغیب، سمانه سادات.(1393). بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران.
تولایی، روح اله، ریاحی، سارا، یوسف زاده، مونا،(1394). بررسی کارکردهای بازاریابی عصبی بر رفتار خرید آنلاین مصرف کننده اینترنتی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، در گیلان، موسسه پویندگان اندیشه های نو و شهرداری صومعه سرا، مجتمع فرهنگی و هنری فارابی اداره فرهنگ و ارشاد.
جعفری، محمدرضا. (1394). نگاهی تحلیلی بر بازاریابی عصبی به عنوان طراحی استراتژی در کسب و کار نوین». سومین همایش علوم مدیریت نوین استان گلستان. گرگان
جعفری، محمدجوارد، پویاکیان، مصطفی، خسروآبادی، رضا، طاهری، فرشته، نحوی، علی، و ذوکایی، مجتبی (1397). پروتکل ثبت امواج مغزی در نمونههای انسانی: مطالعات نورو ارگونومی. مجلۀ بهداشت حرفهای ایران،(3)15، 141-153. http://ioh.iums. ac.ir/article-1-2379-fa.html
دهقانپوری، حوریه، و عبدوی، فاطمه. (1394). بررسی اثرگذاری تبلیغات مارک ورزشی بر تغییرات الکتروآنسفالو گرافیک و تصمیم به خرید مشتریان در بازاریابی عصبی. تحقیقات بازاریابی نوین، 5(4 (پیاپی 19) )، 99-118. https://sid.ir/paper/522370/fa
دهقانپوری، حوریه، عبدوی، فاطمه، و اسکندرنژاد، مهتا (1392). تأثیر تبلیغات برند ورزشی بر تغییرات الکتروانسفالوگرافی و تصمیمات خرید مشتریان در بازاریابی عصبی. نشریۀ مدیریت ورزشی، (3)8، 389-405. https://doi.org/10.22059/jsm.2016.59306
درگی، پرویز. (1393).نورومارکتینگ؛ نظریه و کاربرد. چاپ دوم، تهران: انتشارات بازاریابی
درگی،پرویز.(1391). نورومارکتینگ چیست؟ دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار،(27)6، 4-10.
شاهقلیان، مهناز (1396). بررسی امواج مغزی تکانشگری در افراد در کارهای شناختی. مجلۀ روانشناسی شناختی، (3)5، 11-20. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2833-fa.html
کریمی مزیدی، احمدرضا.(1391). محکی بر بازاریابی سنتی؛ بازاریابی عصبی، چیزی بین اثرگذاری و دست کاری در فتار مشتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار،(27)6، 1-9.
منانی, معصومه السادات, رضوی, سید محمد حسین, & حسینی, سید عماد. (1400). طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان،(53)20، 343-362. https://doi.org.10.22034/ssys.2021.471
موحدی، یزدان (1397). اثربخشی بیوفیدبک EEG بر خلاقیت و الگوی امواج مغزی. مجلۀ پرستار و پزشک در جنگ،(20)6. 36-43. http://npwjm.ajaums.ac.ir/article-1-580-fa.html
Achrol RS, Kotler P.(2012). Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. 40(1): 52-35.
Aminiroshan, Z. Gholamian, J. Mahmoudi, A. & Pirjamadi, S. (2024). Investigating the cognitive process of attention while watching sports advertisements in interested and non-interested people using Electroencephalogram technology. Interdisciplinary Journal of Management Studies (IJMS), 17 (2), 393-408.https://doi.org/10.22059/ijms.2023.337628.674912.
Ariely D, Berns GS.(2010). Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nat Rev Neurosci.11(4): 284-92.
Bajaj, radheyshyam., Syed, Asif ali. & Singh, Surabhi.(2023). Analysing applications of neuromarketing in efficacy of programmatic advertising, Journal of Consumer Behaviour,23(2),939-958. https://doi.org/10.1002/cb.2249.
Bakardjieva E, Allan JK.(2017). Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and behavioral intentions. Ethics & Behavior.27(3): 179-200.
Bercea, Monica Diana. (2012). “Anatomy of methodologies for measuring consumer behavior in neuromarketing research”. Conference: LCBR European Marketing Conference, At Munich.
De Oliveira, Caldeira. (2014). “Neuromarketing and sustainability: challenges and opportunities for Latin America”. Latin American J. Management for Sustainable Development, Vol. 1, No.1. https://doi.org.10.1504/LAJMSD. 059779.
Lima Cruz CM, Medeiros JF, Hermes LC, Marcon A, Marcon E.(2016). Neuromarketing and the advances in the consumer behavior studies: a systematic review of the literature”. Int. J. Business and Globalisation.17 (3): 145-53.
Kajla, Tanveer., Raj, Sahil., Kansra, Pooja., Gupta, S.L. & Singh Nripendra.(2024). Neuromarketing and consumer behavior: A bibliometric analysis, Journal of consumer Behaviour, 23(2), 959-975. https://doi.org/10.1002/cb.2256.
Kalaganis, F. P., Georgiadis, K., Oikonomou, V. P., Laskaris, N. A., Nikolopoulos, S., & Kompatsiaris, I. (2021). Unlocking the subconscious consumer bias: A survey on the past, present, and future of hybrid EEG schemes in neuromarketing. Journal of Frontiers in Neuroergonomics, 2, 672982, 1-13. https://doi.org/10.3389/fnrgo.2021.672982
Karmarkar UR, Shiv B, Knutson B.(2015). Cost conscious? the neural and behavioral impact of price primacy on decision-making. Journal of Marketing Research. 56(4): 467–81.
krajnovic a, sikiric d, jasic d.(2012). Neuromarketing and customers’ free. 13th international conference. budapest.
Meckl-Sloan, Cynthia. (2015). “Neuroeconomics and Neuromarketing”. International Journal of Business Management and Economic Research (IJBMER), Vol 6(2):133-136.
Morin, Christophe. (2011). “Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior”, Cunsumer Culture in Global Perspective, (48); 131-135
Ouzir, Mounir, Chakir Lamrani, Houda, Bradley, Rchel and El Moudden, Ismail.(2024). Neuromarketing and decision-making: Classification of consumer preferences based on changes analysis in the EEG signal of brain regions, Biomedical Signal Processing and Control,87(2),105469. https://doi.org/10.1016/j.bspc.2023.105469.
Razbadauskaitė Venskė.(2024). Neuromarketing: a Tool to Understand Consumer Behaviour, RFDS 42, no. 1, 101-109, https://doi.org.10.15181/RFDS.V42I1.2605.
Renvoise P, Morin C.(2007). Neuromarketing: understanding the buy buttons in your customer’s brain. Thomas Nelson Inc.12: 51-6
Rumpf, C., & Breuer, C. (2018). Focus on brand choice: assessing the behavioral response to sponsorship-linked communication. Journal of Sport Management, 32(6), 531-541. http://dx.doi.org/10.1123/jsm.2017-0294.
Suomala, J., Palokangas, L., Leminen, S., Westerlund, M., Heinonen, J., & Numminen, J. (2012). Neuromarketing: understand customers’ subconscious responses to marketing. Technology Innovation Management Review. December 2012, 12-21.
Timothy D. Wilson (2004). “Strangers to our selves: Discovering the Adoptive unconscious”. Pres I SBNO 67,978.
Zurawicki L.(2011). Neuromarketing: exploring the brain of the consumer. University of Massachusetts Boston. London: New York. p. 287-288.
Venkatraman V, Dimoka A, Paviou PA, Hampton W, Bollinger B, Hershfield HE, et al. Predicting advertising success beyond traditional measures: new insights from neurophysiological methods and market response modelling. Journal of Marketing Research. 2015; 52(4): 436-52.
Vuković, D. (2023). Ethical issues in the application of neuromarketing research. MAP Social Sciences, 4, 67–81. https://doi.org/10.53880/2744-2454.2023.4.67.
Williams, Jennifer. (2010). “Neuromarketing: Add It to the Marketing Toolbox”, Visibility Magazine, Web. 19 June, http://ww.visibilitymagazine.com, 12.