بازار، تحولات ارزشی و توسعه: تفاوت های نسلی در ارزش های کسبوکار در میان بازاریان شهر اصفهان
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
حسن ثقفیان
1
,
منصور حقیقتیان
2
,
شاپور بهیان
3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
تاریخ دریافت : 1399/12/02
تاریخ پذیرش : 1399/12/02
تاریخ انتشار : 1399/12/01
کلید واژه:
تفاوت نسلی,
تعلق نسلی,
ارزشهای کسبوکار,
توسعه,
بازار شهر اصفهان,
چکیده مقاله :
بازار به عنوان یکی از میدان های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه نموده است. چنین تغییراتی عموما تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد. پژوهش حاضر، اساسا ماهیتی توسعه ای دارد و با فرض گرفتنِ توسعه به مثابه پدیده ای چندبعدی، تحولات ارزشی(تفاوت های نسلی در ارزش های کسب و کار در میان بازاریان شهر اصفهان) را بررسی می کند. با مرور ادبیات موجود در زمینه جامعه شناسی نسلی در ایران، سه نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و نسل سوم شناسایی شده و مبنای پژوهش قرار گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی است که در سطح شهر اصفهان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند. حجم نمونه، 524 نفر از بازاریان شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. یافته های پژوهش بیانگر این است که بین نسل های مورد بررسی در بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش های فرامادی کسبوکار تفاوتی وجود ندارد. همچنین، بین نسل های مورد بررسی بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش های مادی کسبوکار تفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر این بود که تعلق نسلی بر ارزش های کسبوکار تأثیر معناداری دارد و این فرضیه قابل تأیید است، اما این تأثیرگذاری پایین است. بهطورکلی می توان گفت که آشفتگی های وضعیت اقتصادی، آنومی اجتماعی و ارزشی و فضای مشترک جامعه پذیری نسلی عواملی هستند که در عدم تفاوت نسلی در ارزش های کسبوکار در بازار شهر اصفهان نقش داشته اند.
چکیده انگلیسی:
The market, as one of the main areas of economic activity in contemporary Iran, has undergone changes under the influence of global developments. Such changes have generally led to value developments that, if not properly managed, could affect the development of the country in various dimensions. The present research is essentially of a developmental nature and examines value developments (generational differences in business values among Isfahan marketers), assuming development as a multidimensional phenomenon. By reviewing existing literature on generational sociology in Iran, three generations of "before revolution", "generation of revolution" and "third generation" were identified and the basis of the research was identified. The research method of this study is "survey". The statistical population of this study is all those who are active in Isfahan city. Sample size was 524 Isfahan marketers who were selected using multi-stage cluster sampling. The findings indicate that there is no difference between the generations studied in the Isfahan market in terms of business meta-values. Also, there is no difference between the generations studied by the Isfahan market in terms of the material values of the business. In addition, the results of the study indicated that generational affiliation had a significant impact on business values and this hypothesis is valid, but the impact is low. In general, it can be said that the turbulence of economic status, social and value anomaly and the shared space of generational socialization are factors that have contributed to the lack of generational differences in business values in the Isfahan market
منابع و مأخذ:
آریانپور، امیرحسین (1381). زمینه جامعهشناسی. تهران: نشر گستره
اینگلهارت، رونالد (1395). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته. ترجمهی مریم وتر. تهران: نشر کویر.
بالس، کریستوفر (1380). ذهنیت نسلی (دیدگاهی روانکاوانه درباره اختلاف نسلها). ترجمه حسین پاینده. فصلنامه ارغنون. شماره 19: 29 – 1.
بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمهی باقر ساروخانی. تهران: نشر کیهان.
چلبی، مسعود (1395). جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
چیتساز قمی، محمدجواد (1386). بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی. فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه (جوانان و مناسبات نسلی). شماره 1: 112 – 85.
رستگار، یزدانی؛ مسافری قمی، مراد؛ حمیدرضا؛ عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (1395). شناسایی گوناگونی ارزشهای کاری مبتنی بر تفاوت نسلها در محل کار. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال 8. شماره 16: 188 – 163.
کوثری، مسعود (1387). نسلهای ایکس، وای و زد و سیاستگذاری فرهنگی در ایران. فصلنامه راهبرد. شماره 3: 84 – 65.
گیدنز، آنتونی (1394). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
مسافری قمی، مراد (1396). ارائه و تبیین مدل گوناگونی نسلها مبتنی بر ارزشهای کاری و تأثیر آن بر تعلقخاطر کارکنان. پایاننامه دکترای تخصصی رشته مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی. دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
مسافری قمی، مراد؛ رستگار، عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (1395). شناسایی نسلها در محل کار ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 15. شماره 4: 975 – 947.
مندراس، هانری (1384). مبانی جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل
Benson, J., & Brown, M. (2011). Generations at work: are there differences and do they matter? The international journal of human resource management, 22(9), 18431865.
Bussin, M., & Fletcher, S. (2008). Managing the generation mix. The journal of human resources, 30(4), 791806.
Çelikdemir, D. Z., & Tukel, I. (2015). Incorporating Ethics into Strategic Management with Regards to Generation Y's view of Ethics. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 207, 528535.
Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multicountry evidence and implications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 22682294.
Costanza, D. P., Badger, J. M., Fraser, R. L., Severt, J. B., & Gade, P. A. (2012). Generational differences in workrelated attitudes: A metaanalysis. Journal of Business and Psychology, 27(4), 375394.
Egri, C. P., & Ralston, D. A. (2004). Generation cohorts and personal values: A comparison of China and the United States. Organization science, 15(2), 210220.
Gursoy, D., Chi, C. G. Q., & Karadag, E. (2013). Generational differences in work values and attitudes among frontline and service contact employees. International Journal of Hospitality Management, 32, 4048.
Hansen, J. I. C., & Leuty, M. E. (2012). Work values across generations. Journal of Career Assessment, 20(1), 3452.
Mee, L., Fash, B. C & Siew, H. (2016). Similarities and differences of Work Values Gen X and gen Y in Malaysia. International Business Management, 10 (9): 1687 1692.
Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of management, 36(5), 11171142.
_||_
آریانپور، امیرحسین (1381). زمینه جامعهشناسی. تهران: نشر گستره
اینگلهارت، رونالد (1395). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته. ترجمهی مریم وتر. تهران: نشر کویر.
بالس، کریستوفر (1380). ذهنیت نسلی (دیدگاهی روانکاوانه درباره اختلاف نسلها). ترجمه حسین پاینده. فصلنامه ارغنون. شماره 19: 29 – 1.
بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمهی باقر ساروخانی. تهران: نشر کیهان.
چلبی، مسعود (1395). جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
چیتساز قمی، محمدجواد (1386). بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی. فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه (جوانان و مناسبات نسلی). شماره 1: 112 – 85.
رستگار، یزدانی؛ مسافری قمی، مراد؛ حمیدرضا؛ عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (1395). شناسایی گوناگونی ارزشهای کاری مبتنی بر تفاوت نسلها در محل کار. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال 8. شماره 16: 188 – 163.
کوثری، مسعود (1387). نسلهای ایکس، وای و زد و سیاستگذاری فرهنگی در ایران. فصلنامه راهبرد. شماره 3: 84 – 65.
گیدنز، آنتونی (1394). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
مسافری قمی، مراد (1396). ارائه و تبیین مدل گوناگونی نسلها مبتنی بر ارزشهای کاری و تأثیر آن بر تعلقخاطر کارکنان. پایاننامه دکترای تخصصی رشته مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی. دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
مسافری قمی، مراد؛ رستگار، عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (1395). شناسایی نسلها در محل کار ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 15. شماره 4: 975 – 947.
مندراس، هانری (1384). مبانی جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل
Benson, J., & Brown, M. (2011). Generations at work: are there differences and do they matter? The international journal of human resource management, 22(9), 18431865.
Bussin, M., & Fletcher, S. (2008). Managing the generation mix. The journal of human resources, 30(4), 791806.
Çelikdemir, D. Z., & Tukel, I. (2015). Incorporating Ethics into Strategic Management with Regards to Generation Y's view of Ethics. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 207, 528535.
Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multicountry evidence and implications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 22682294.
Costanza, D. P., Badger, J. M., Fraser, R. L., Severt, J. B., & Gade, P. A. (2012). Generational differences in workrelated attitudes: A metaanalysis. Journal of Business and Psychology, 27(4), 375394.
Egri, C. P., & Ralston, D. A. (2004). Generation cohorts and personal values: A comparison of China and the United States. Organization science, 15(2), 210220.
Gursoy, D., Chi, C. G. Q., & Karadag, E. (2013). Generational differences in work values and attitudes among frontline and service contact employees. International Journal of Hospitality Management, 32, 4048.
Hansen, J. I. C., & Leuty, M. E. (2012). Work values across generations. Journal of Career Assessment, 20(1), 3452.
Mee, L., Fash, B. C & Siew, H. (2016). Similarities and differences of Work Values Gen X and gen Y in Malaysia. International Business Management, 10 (9): 1687 1692.
Twenge, J. M., Campbell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). Generational differences in work values: Leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing. Journal of management, 36(5), 11171142.