ارائه الگوی مطلوب شهر خلاق در کلانشهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
رضا مافی
1
(
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
محسن قدمی
2
(
استادیار گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) (Email: m.ghadami@srbiau.ac.ir
)
محمدمهدی مظاهری
3
(
استادیار گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
فاطمه عزیز آبادی فراهانی
4
(
استادیار مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: تحلیل شبکه, نوآوری, سرمایه انسانی, کیفیت زندگی, مدل تاپسیس, شهر خلاق,
چکیده مقاله :
شهر خلاق مرکز نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد می شود و داشتن چنین شهری آرزوی ایده آل جوامع برتر می باشد. از منظری دیگر طراحی مداوم ایده های تازه و نوآوری عناصر اصلی رقابتی در عصر جهانی شدن هستند. حرکت به سمت ایجاد و تحقق شهر خلاق در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. بنابراین، ارائه مدل شهر خلاق در 22 منطقه شهری تهران یکی از اولویتها و هدف اصلی است که با بهره مندی از داده های ثانویه، تهیه پرشسنامه و استفاده مناسب از راهکار نرم افزار spss، شاخصهای خلاقیت با 19 فاکتور از شاخص های شهر خلاق رتبه بندی و سطح بندی شده اند. مطالعات حاکی از این واقعیت است که از لحاظ شاخص های شهر خلاق میزان برخورداری مناطق تهران همگون نیست. با این وجود اولویت بندی بدست آمده از مدل تاپسیس سه سطح متمایز را نمایان می سازد: 1) سطح برخوردار؛ 2) سطح نیمه برخوردار (متوسط)؛ 3) سطح فرو برخوردار (محروم). نتایج پژوهش نشان می دهد از یک طرف افزایش و بهبود معیارهای شهر خلاق تاثیرات خود را در حرکت محلات شهر به سوی تحقق شهر خلاق می گذارد و از طرف دیگر میزان این تاثیرگذاری بسیار متفاوت است به گونه ای که براساس مدل تحلیل شبکه شاخص معیارهای نوآوری با نشان دادن رقم 265/0 بیشترین تاثیر را در حرکت یک محله به سمت محله خلاق در تهران را دارد. در این بین تعدد مراکز علم و فناوری، نوآوری و اختراعات بیشترین نقش را در تحقق محله خلاق تهران را دارد؛ با این وجود فاکتور سرمایه های انسانی به ویژه نخبگان و دانشجویان، سرمایه های اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی و تعاون بیشترین نقش را در تحقق محلات خلاق در بهبود مسائل شهری دارند در مرحله آخر، کیفیت زندگی نیز در حرکت یک محله به سمت محله خلاق در شهر موثر است. محاسبات ضریب همبستگی چند گانه نشان می دهد که 39 / 0 درصد از تغیرات تحقق محلات خلاق شهر تهران ناشی از بهبود وافزایش به کارگیری مولفه های شهر خلاق است به گونه ای که به ازای یک واحد تغییر در اثر انحراف معیار، معیارهای تحقق شهر خلاق 62/0 درصد واحد تغییر در تحقق محلات خلاق شهر تهران ایجاد می کند.
The creative city is the center of innovation, creativity, and the transformation of ideas into wealth, and having such a city is the ideal dream of superior societies. From another perspective, the continuous design of fresh ideas and innovation are key elements of the global era. Moving towards the creation and realization of a creative city in economic development is very necessary. Therefore, the presentation of the creative city model in 22 urban areas of Tehran is one of the priorities and the main objective is to rank the indicators of creativity with 19 factors from the indicators of the creative city using the secondary data, the preparation of the script and the proper use of the SPSS software solution. And leveling up. Studies show that in terms of indicators of a creative city, the level of Tehran's regions is not the same. However, the prioritization of the Topsis model reveals three distinct levels: (1) the level; (2) the semi-possessive (medium); (3) the surface of the crust (deprived). The results of the research show that, on the one hand, the increase and improvement of the criteria of the creative city has its effects on the movement of neighborhoods to the realization of the creative city, and on the other hand, the amount of this impact is very different, so that according to the network analysis model, the index of innovation benchmarks Showing 265/0 has the greatest impact on moving a neighborhood toward the creative neighborhood in Tehran. In the meantime, the number of science and technology centers, innovations and inventions play the most role in the realization of the creative area of Tehran; however, the factor of human capital, especially elites and students, social capital, social networking and cooperative networks, play a major role in realizing In the final stage, quality of life is also effective in moving a neighborhood toward creative neighborhoods in the city. The calculation of multiple correlation coefficient shows that 0.39% of the changes in the realization of creative neighborhoods in Tehran are due to the improvement and application of the components of the creative city, so that for a unit of change due to standard deviation, the criteria for the realization of the creative city 62 / 0% of the unit changes in the realization of creative neighborhoods in Tehran.
_||_