اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کنشوری سازشی و اختلالهای هیجانیـرفتاری دانشآموزان
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کلید واژه: مهارتهای اجتماعی, کنشوری سازشی, اختلالهای هیجانیـرفتاری, رویآورد شناختیـرفتاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت¬های اجتماعی با شیوه شناختیـرفتاری بر کنش¬وری سازشی و اختلال¬های هیجانیـرفتاری دانش¬آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش¬آزمونـپس¬آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مظنون به اختلال¬های¬هیجانیـرفتاری شهر لنگرود در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل می¬دادند که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش خوشه¬ای چندمرحله¬ای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش کنش¬وری سازشی و اختلالهای هیجانیـرفتاری از سیاهه رفتاری کودک (آشنباخ و رسکورلا، 2001) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت¬های اجتماعی والکر (والکر ، 1983) طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه شد. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازه¬گیری مکرر استفاده شد. تحلیل داده¬ها نشان داد در مرحله پس¬آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در کنشوری سازشی و اختلال¬های¬هیجانیـرفتاری تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود آموزش مهارت¬های اجتماعی به عنوان یک برنامه مکمل آموزشی در مدارس در نظر گرفته شود.
the aim of the present study was to examine the effectiveness of social skills training via cognitive-behavioral approach on adaptive functioning and emotional-behavioral disorders in students. The design of the study was experimental with pretest-posttest control group and two months follow-up. Thirty school girls of 5th and 6th grades with emotional-behavioral disorders were selected by random multilevel clustering from Langrood city in 2012-2013 academic year. The participants were randomly assigned into experimental or control groups. In order to assess the adaptive functioning and emotional-behavioral disorder in students, the Child Behavior Checklist (CBCL; Achenbach & Rescorla, 2001) was used. The experimental group received the Walker Social Skills Curriculum (Walker, 1983) for 17 sessions during two months. Repeated measures ANCOVA was used to analyze the data. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control group in adaptive functioning and emotional-behavioral disorders during post-test and follow-up. The findings suggest that the social skills training should be considered as a complementary part of school educational program.