ارزشهای انسانی دانشجویان ایرانی: دور دوم (پس از یک دهه)
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - استادیار گروه روانشناسی
کلید واژه: دانشجویان ایرانی, ارزشهای بنیادی انسانی, ارتباطات تودهگیر, پرسشنامه تشبیهی ارزش,
چکیده مقاله :
یک دهه پیش، در بررسی ساختار و محتوای ارزشهای دانشجویان (دلخموش، 1384)، مواردی از انحراف از الگوی نظری (ارزشهای بنیادی انسانی؛ شوارتز، 1992، 2006) مشاهده شد. مطالعه حاضر، تغییر در ساختار ارزشهای دانشجویان، در نزدیک شدن به الگوی نظری را برحسب تأثیرهای علّی شرایط اجتماعیـسیاسی بهویژه تأثیر فزاینده ارتباطات تودهگیر در طی یک دهه گذشته را تبیین میکند. نمونه مورد مطالعه (400 دانشجو، به نسبت مساوی مرد و زن) با نسخة 40 مادّهای پرسشنامة تشبیهی ارزش (شوارتز و دیگران، 2001) ارزیابی شد، و از خلال تحلیل کوچکترین فضا روابط ساختار ارزشی مشخص گردید و با مقایسة آن با ساختار نمونه پیشین و ساختار الگوی اصلی، شباهتها و تفاوتهای بینِفرهنگی بازنمایی شد: 1) ارزش پیشرفت که در مطالعه پیشین در ناحیه اصلی خود قرار نگرفته بود، در محل مورد انتظار ظاهر شد. اما، 2) یک تغییر جدید در ترتیب ارزش لذتجویی در آرایش چرخهای ارزشها مشاهده شد. و 3) همچون مطالعه پیشین مادّههای امنیت ملّی و نظم اجتماعی به ارزش جهانشمولینگری منتقل شدند. پژوهش حاضر نشان داد که بهرغم تأثیرپذیری ارزشهای دانشجویان از فرایند نوسازی و همگرایی، گرایش به آرمانیسازی معانی پارهای از ارزشها، همچنان پس از یک دهه حفظ شده است.
around a decade ago, while studying the structure and content of human values in Iranian students (Delkhamoush, 2005), some deviations from the theoretical model of Schwartz’ Basic human values (1992, 2006) were identified. The present study aims to explain the alterations in structure of Iranian students’ values dealing with an approach to the original theoretical model in terms of causal effects of socio-political conditions, particularly the increasing impact of mass communication during last decade. 400 students (200 females, 200 males) completed the 40–item version of Portrait Values Questionnaire (PVQ-40, Schwartz et al., 2001) and using Smallest Space Analysis (SSA), value structure relations were determined. Compared with previous sample structure, as well as the original theoretical model, the following cross-cultural similarities and dissimilarities were recognized: 1) in spite of previous study, the achievement value appeared in its expected position, 2) a new alteration in the order of hedonism value, in regard to circular arrangement of values was observed, and 3) national security and social order items were transferred to universalism value as before. The study demonstrated that despite the impact of modernization and convergence process on the students’ values, tendency towards idealizing senses of certain values still remains.