قصه گویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریپریرخ دادستان 1 , امیمه محسن علیق 2 , کاظم رسول زاده طباطبایی 3 , مسعود آذربایجانی 4 , مریم بیات 5
1 - استاد دانشگاه ازاد اسلامی
2 - دکترای روانشناسی
3 - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
4 - استادیرا پژوهشکده حوزه و دانشگاه
5 - دستیار اموزشی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: قصه گویی, مفهوم خدا, کودکان ایرانی و لبنانی, مطالعه بینفرهنگی,
چکیده مقاله :
ایـن پژوهش به بررسی تأثیر قصهگویی برتحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی پرداخت. بدین منظور، 238 دختر (138 ایرانـی و 100 لبنانی) و 222 پسـر (107 ایرانی و 115 لبنانی) از دانشآموزان 6 تا 11 ساله ایرانی و لبنانی به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. بـرای گروه آزمایشی در هشت جلسه 45 دقیـقهای قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسهای نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصهگویی، مصاحبه بالینی (لارنس، 1965) به منظور بررسی مفهوم خداوند انجام شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که قصهگویی بر تحول مفهوم خداوند و همه مؤلفههای آن تأثیر مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانشآموزان دو جنـس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت؛ اما دانشآموزان ایـرانی در دو مؤلفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانشآموزان لبنانی در مؤلفه نامرئیبودن خداوند، نمرههای بالاتری کسب کردند. پسران، خداوند را قویتر از دختران توصیف کردند. در پسآزمون، پسران گروه آزمایشی نمره بالاتری نسبت به دختران و گروه کنترل، در مؤلفه ماهیت خداوند به دست آوردند.
This research explored the effects of storytelling on the development of the concept of God in Iranian and Lebanese children. 238 (138 Iranian and 100 Lebanese) girls and 222 (107 Iranian and 115 Lebanese) boys 6-11 years old were randomly assigned to an experimental and a control group. The experimental group received eight sessions of forty-five minute storytelling. The control group received none. Before and after all sessions of storytelling, clinical interview (Lawrence, 1965) was conducted to measure the concept of God. Analysis of covariance showed that storytelling had a positive effect on the development of concept of God and all its components. There were no gender and cultural differences in the total score of the concept of God; but Iranian children scored higher on the components of “existence of God” and “omniscience”. The Lebanese children scored higher in the “invisibility” component. Boys described God as more omnipotent than girls did. In the post test, boys in experimental group scored higher on the “nature of God” component than the girls and control group.