نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی
محورهای موضوعی : روان درمانگریامید شکری 1 , پروین کدیور 2 , زهره دانشورپور 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم
2 - دانشگاه تربیت معلم
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, تنیدگی تحصیلی, سبکهای مقابله,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش کنترلکننده سبکهای مقابله بر تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. نمونهای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامههای تنیدگی دوران دانشجویی (گادزلا، 1991) و مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین سبک مقـابله مسئله محور و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت، بین سبکهای مقابله هیجان محور و اجتنابی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین تنیدگی تحصیلی با سبک مقابله مسئله محور رابطه منفی، و بین تنیدگی تحصیلی و سبکهای مقابلهای هیجان محور و اجتنابی رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای تنیدگی تحصیلی، سبکهای مقابله مسئله محور، هیجان محور و اجتنابی به ترتیب 9% ، 3% ، 2% و 1% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. به عبارت دیگر، رابطه بین تنیدگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی فقط تحت تاثیر سبکهای مقابله مسئله محور و هیجان محور قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر بر ضرورت بازشناسی نقش کنترلکننده سبکهای مقابله با تنیدگی (مسئله محور و هیجان محور) را در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تأکید کرد و راهبردهای مؤثر برای ارتقای سبکهای مقابلهای کارآمد در دانشجویان مورد بحث قرار گرفت.
In order to study the role of coping styles on aca- female complete the Student Life Stress Inventory (SLSI; Gad- ! " ! "u- #"" $ % & '( ) - gative correlations between academic achievement and academic stress, and between emotion-oriented and avoidant coping styles. The correlation between academic achievement and task-oriented coping style was positive. Academic stress showed a negative relationship with taskoriented coping style and positive relationships with emotion-oriented and avoidant coping styles. Stepwise regression analysis showed that academic stress, task-oriented coping style, emotion-oriented coping style, and ! ** * * ( + precisely, the relationship between academic stress and academic achievement is influenced only by task-oriented and emotion-oriented coping styles. Strategies of promoting effective coping styles among university students are discussed. Keywords: academic stress, academic.