نظریه تحول ذهن و رابطه آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریعلی مشهدی 1 , محبوبه هاشمی جوزدانی 2 , حمیرا هاشمی برزآبادی 3
1 - استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: نظریه ذهن, کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی, مهارتهای اجتماعی, مشکلات رفتاری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناخت نظریه تحول ذهن و رابطة آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مبتلا به آسیب بینایی شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند، 43 نفر از این کودکان در 4 گروه سنی (4، 7، 10 و 13 سال) انتخاب شدند. برای اندازهگیری نظریه ذهن از دو تکلیف باور غلط (تکلیف پیشبینی باور؛ پرنر و وایمر، 1987؛ تکلیف پیشـ بینی عمل؛ وایمر و پرنر، 1983) و برای سنجش مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری از مقیاس مهارتهای اجتماعی (فرم معلم؛ گراشام و الیوت، 1990) بهره گرفته شد. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون لوجستیک، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین عملکرد در تکلیف پیشبینی عمل و نمره کلی مهارتهای اجتماعی و عملکرد در هر دو تکلیف (پیشبینی بـاور و پیشبینی عمل) و نمره کلی مشکلات رفتاری رابطة معنادار وجود دارد. همچنین، بهره هوش کلامی و سن، عملـکرد در تکلیف پیشبینی عمل را پیشبینی کردند.
This study investigated the theory of mind development and its relation to social skills in children and adolescence with Visual impairment. Study population consisted of all students with visual impairment in Mashhad city. Using purposeful sampling, 43 children in four age groups (4, 7, 10 and 13 years old) were selected. To measure the theory of mind, two Tasks of False Beliefs (Task of Belief Prediction, Perner, & Wimmer, 1987; Task of Action Prediction, Wimmer, & Perner, 1983) were used. To assess social skills and behavioral problems, Social Skills Scale (teacher form; Gresham, & Elliott, 1990) was used. Research data were analyzed using the Chi square test, Pearson correlation coeffcient and logistic regression analysis. Significant relationships were found between the performance of the Action Prediction Task and the overall scores of social skills, and between the performance of both tasks (the Action Prediction Task and the Belief Prediction Task) and the overall scores of behavioral problems. The results also showed that verbal IQ and age predicted the performance of the Action Prediction Task.