تفاوتهای جنس در مقابله با تنیدگی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: مقابله, دانشآموز, جنس, رشته تحصیلی,
چکیده مقاله :
به منظور بررسی راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان دبیرستانی ایرانی، 365 دانش آموز پسر و 434 دانشآموز دختر مقیاس مقابلهای نوجوانان (فرایدنبرگ و لویس، 1993) را تکمیل کردند. میانگین دختران در نگرانیپذیری، تلاش و پیشاپیشنگری و مذهبگرایی و میانگین پسران در انکار و فعالیت بدنی بالاتر بود. دانشآموزان رشته علوم انسانی نسبـت به دانشآموزان علوم تجربی و ریاضی، سطـوح بالاتر فعالیت بدنی را نشان دادند. اثرات تعاملی بیانگر آن بودند که نمرههای پسران رشته علوم تجربی و دختران رشتههای علوم انسانی و ریاضی در تلاش و پیشاپیشنـگری بیش از دانشآموزان رشتههای دیگر بود. پسـران رشته ریاضی و دختران رشته علوم انسانی در انزوای مأیوسانه نمرههای بیشـتری به دست آوردند. استلزامهای جنس و رشته تحصیـلی در راهبردهای مقابلهای بـه بحث گذاشته شد.
In order to examine the coping strategies among Iranian high-school students, 365 male and 434 female students completed the Adolescent Coping Scale (Frydenberg & Lewis,1993). Females reported higher levels of worrying, trying and anticipating, and seeking spiritual support; males reported higher levels of denial and physical recreation. Students in the field of human science reported higher levels of physical recreation than did students in the fields of math and experimental science. The interactions effects determined that males in the field of experimental science and females in the math and hu- man science reported higher levels of trying and antici- pation than did the others students. Males in the field of math and females in the field of human science obtained higher levels of apathetic withdrawal. Implications of gender and field of study on coping strategies were discussed.