تفاوتهای سنی و جنسی در اضطراب اجتماعی دوره نوجوانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریفریبرز گراوند 1 , محمدحسن افضلی 2 , امید شکری 3 , ملیتا پاکلک 4 , علی خدائی 5 , سعید طولابی 6
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشیار دانشگاه لیجوبلیجانا، اسلوونی
5 - عضو علمی دانشگاه پیام نور
کردستان ـ ایران
6 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
کلید واژه: اضطراب اجتماعی, تفاوتهای جنسی و سنی, تحول نوجوان,
چکیده مقاله :
ا هدف بررسی تحول ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی در دورة نوجوانی این پژوهش انجام شد. یک نمونة 500 نفری (276 دختر و 224 پسر) در سه گروه سنی 13-12، 15-14 و 17-16 ساله با روش تصادفی چـندمرحله¬ای از دانش¬آموزان شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعـی نوجوانان (پاکـلک، 1997) با دو بعد شناختی و رفتاری، پاسخ دادند. نتایچ تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که نوجوانان 13-12 ساله نسبت بـه دو گـروه سنی دیـگر، میانگین بالاتری در هـر دو بعد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی به دست آوردند. همچنین میانگین نمرههای دختران در هـر سه گـروه سنـی در مقایسه با پسران در بعد رفتاری اضطراب اجتماعی بالاتر بود در حالی که، در بعد شناختی اضطراب اجتماعی بین دو جنـس تفاوت وجـود نداشت. یافتهها براساس دیدگاه شناختی اجتماعی الکایند و تأثیر جنس در اجتماعی شدن بحث شدند.
the development of cognitive and behavioral dimensions of social anxiety during adolescence was studied. Using multistage random sampling method, 276 female and 224 male students in Tehran were selected from three age groups of 12-13 years, 14-15 years and 16-17 years old and were administered the Social Anxiety Scale for Adolescents (Puklek, 1997). Results of MANOVA suggested that 12-13 years old adolescents had higher means in the cognitive and behavioral dimensions of social anxiety than the other two age groups. Females had higher means in the behavioral dimension of social anxiety in all three age groups, whereas there were no gender differences in the cognitive dimenstion of social anxiety. Findings are discussed based on Elkind's socio-cognitive perspective and the effect of gender on socialization.