اثربخشی شنبازی درمانگری بر کاهش نشانههای پرخاشگری کودکان پیشدبستانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریخدا مراد مومنی 1 , سمیه کهریزی 2
1 - دانشیار دانشگاه رازی
2 - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
کلید واژه: پرخاشگری, کودکان, شنبازی درمانگری, پیشدبستانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شنبازیدرمانگری بر کاهش نشانههای پرخاشگری کودکان پیشدبستانی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. از بین کلیه کودکان پیشدبستانی مهدکودکهای شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 1392، 54 کودک که در مقیاس پرخاشگری کودکان پیشدبستانی (واحدی، فتحیآذر، حسینینسب، و مقدم، 1387) دو انحراف استاندارد بالاتر از میانگین به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی و همتاکردن سن و جنس در دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. جلسههای شنبازی درمانگری به مدت 10جلسه 45 دقیقهای انفرادی به صورت هفتگی اجرا شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان دادند شنبازی درمانگری، پرخاشگری کودکان را به طور معناداری کاهش میدهد و چنین دستاوردی در پیگیری دو ماهه حفظ شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت شنبازی درمانگری در کاهش نشانههای پرخاشگری کودکان پیشدبستانی اثرگذار است.
In order to investigate the effectiveness of sand play therapy on reducing the preschoolers’ aggression, a semi-experimental research design with pretest-posttest and a control group was used. Fifty-four preschool children with two standard deviations above the mean on the Aggression Questionnaire of the Children of Kindergartens (Vahedi, Fathi, Hoseini Nasab & Moqadam, 2008) were selected from preschools of Kermanshah city in the academic year of 2014. The sample were assigned randomly into either experimental and control group. The members of experimental group received 45-minute sand play therapy session individually for ten weeks. The results of the covariance analysis indicated that the sand play therapy significantly reduced children’s aggression. This change was maintained for 2 months. The findings suggest that the sand play therapy is effective in reducing the aggression symptoms of preschoolers.