کارآفرینی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: جنس, رشته تحصیلی, کارآفرینی, مدیر, میزان تحصیلات, تجربه شغلی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی 456 نفر از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از یک پرسشنامه ساخته (اعتبار = 88/0) ارزشیابی شد. نتایج نشان دادند که نیاز به پیشرفت، پشتکار، هدفگرایی، رقابتجویی، اعتماد به نفس، مسند مهارگری درونی و نمرههای کل کارآفرینی با جنس، میزان تحصیلات، تجربه شغلی و رشته تحصیلی (علوم انسانی، علوم پایه، علوم فنی ـ مهندسی) همبستگی مثبت (009/0 = P) داشتند. ضرایب تجربه شغلی میزان تحصیلات و رشته تحصیلی از لحاظ آماری معنادار بودند و 4 درصد از واریانس نیاز به پیشرفت و ضرایب متغیرهای جنس و میزان تحصیلات به ترتیب 6 درصد و 5 درصد از واریانس پشتکار و هدفگرایی را تبیین کردند. رشته تحصیلی و میزان تحصیلات با رقابتجویی، اعتماد به نفس و مسند مهارگری درونی ارتباط معناداری داشتند و هریک با 6 درصد از واریانس کارآفرینی مطابقت میکردند. استلزامهای تفاوتهای فردی مدیران در کارآفرینی به بحث گذاشته شدند.
The entrepreneurship of 456 directors of Islamic Azad University were measured using a researcher devised questionnaire (reliability = 0.88). The results showed that the need for progress, perseverance, purposefulness, competitiveness, confidence, internal locus of control, and scores on total entrepreneurship were correlated positive with gender, education, job experience and field of study (Human sciences, basic sciences and technical engineering science). Job experience, education, and field of study coefficients were statistically significant and accounted for 4% of the variance of the need for progress. The coefficients of gender and education variables explained 6% and 5% of the variance of perseverance and purposefulness. The field of study and education were significantly related to competitiveness, self-confidence, and internal locus of control, accounting each for 6% the variance in entrepreneurship.