راهبردهای عملیات جمع در دانش آموزان اول ابتدایی: یک مطالعه تجربی
محورهای موضوعی : روان درمانگریپریرخ دادستان 1 , لاله وحیدی 2 , فرهاد شقاقی 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
3 - استادیار دانشگاه پیام نور
کلید واژه: راهبردهای عملیات جمع, راهبرد بازیابی, راهبرد پشتیبان, مدت زمان و درستی اجرای راهبرد,
چکیده مقاله :
در ایـن پژوهش، تأثیر آموزش بر پیشرفت سرعت و درستی راهبردهای عملیات جمع بررسی شد. هفتاد و یک دانشآموز پسر کلاس اول به صورت تصادفـی در دو گروه آزمایشی و کنتـرل قرار گرفتند و با فرم الف آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع (کرکمن و سیگلر، 1997) از نظر میانگین مدت زمان پاسخ و فراوانی پاسخهای درست ارزیابی شدند. گروه آزمایشی به مدت سه ماه (15 جلسه 45 دقیـقهای) در معرض آمـوزش راهبردهای بازیابـی و پشتیبانی در عملیات جمع قرار گرفتند. سپـس در هر دو گروه فرم ب آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بـا استفاده از راهبرد پشتیبان، فراوانی پاسخهای درست گروه آزمایشی به گونـه معناداری افزایش یافت.
The role of instruction on improving rate and correctness of addition operation strategies was analysed. Seventy-one first grader boys were randomly assigned to an experimental and a control group. Form A Test of Individual Differences in Children's Addition Strategy Choices (Kerkman & Siegler, 1997) was administered to both groups to assess mean response time and frequency of correct responses. Over a three month period the experimental group received 15 sessions of forty-five minute instruction on retrieval and backup strategies for addition operations. The control group received none. After the instruction period both groups responded to Form B of the aforementioned test. Results of ANOVA demonstrated that the use of backup strategy significantly increased the frequency of accurate responses in the experimental group.