تأثیر آموزش بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: راهبرد پشتیبان, صلاحیت راهبردی, آموزش راهبرد, راهبردهای حل مسئله, بازیابی, راهبرد کمینه,
چکیده مقاله :
نمونهای مشتمل بر 60 دانشآموز پسر و دختر پایه تحصیلی اول شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند و براساس یک طرح تحقیق آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، با فرم الف آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع (کرکمن و سیگلر، 1997) مورد ارزشیابی قرار گرفتند. پس از آن، آزمودنیهای گروه آزمایشی در معرض آموزش راهبرد کمینه قرار گرفتند. در مرحله پس آزمون، فرم ب آزمون مذکور در مورد هر دو گروه اجرا شد. نتایج نشان دادند که آموزش بر فراوانی استفاده از راهبرد کمینه در گروه آزمایشی تأثیر گذاشته است. اما به رغم آنکه میزان درستی پاسخهای بازیابی شده در دو گروه تفاوت معناداری نداشت، میزان درستی راهبردهای پشتیبان و راهبرد کمینه در گروه آزمایشی بیش از گروه کنترل بود. افزون بر این، دو گروه از لحاظ سرعت اعمال راهبرد کمینه به طور معناداری متفاوت بودند و گروه آزمایشی از گروه کنترل سرعت بیشتری داشت. استلزامهای کاربردی یافتههای به دست آمده مورد بحث قرار گرفت.
First graders were randomly selected from primary schools in tehran,Iran.In the pre-test stage,form a of the individual differences in children,s addition strategy choices(Kerman & Siegler,1997) was administered to both experimental and control groups.Next,instructions of using min strategy were given to participants in the experimental group,but not in the control group.in the post-test stage,form B of the same test was administered to bath groups.findings showed that instructions influenced the frequency of usage of min strategy in the experimental group.but in spite of,the two groups in retrieving the responses were not sidnificantly different,the accuracy of backup and min strategy were greater in the exprimental group than in the control group.two groups were significantly different in the speed at which they executed the min strategy and the experimental group was faster than the control group.