آگاهی بینذهنی: طراحی بستة آموزشی مادر- شیرخوار و بررسی اثربخشی آن
محورهای موضوعی : روان درمانگریآناهیتا گنجوی 1 , محمدعلی مظاهری 2 , منصورهالسادات صادقی 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: مادر, دلبستگی, آگاهی بینذهنی, شیرخوار,
چکیده مقاله :
از آنجا که آگاهی بین¬ذهنی مادر در حین تعامل با کودک شیرخوار در طول سال نخست زندگی، اهمیت دارد و در پیش¬بینی امنیت/عدم امنیت دلبستگی شیرخوار نقش مهمی را ایفا می¬کند، مطالعة حاضر بر طراحی بسته¬ای آموزشی برای افزایش آگاهی بین¬ذهنی مادران دارای شیرخوار 7-6 ماهه و بررسی اثربخشی آن متمرکز شد. 20 زوج مادرـ شیرخوار دلبستۀ ناایمن که با استفاده از مصاحبة رابطة کنونی (کرول و اونز ،1996) انتخاب شدند، در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آگاهی بین¬ذهنی از طریق عبارتهای متناسب یا ناهماهنگ بیان شده از سوی مادر به شیرخوار در حین بازی آزاد 20 دقیقه¬ای مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که آگاهی بین¬ذهنی مادران گروه آزمایش در پس¬آزمون، به نحوی معنادار، نسبت به گروه گواه افزایش یافت، زیرا مادران این گروه از ظرفیت قراردادن خود در وضعیت ذهنی شیرخوار برخوردار شده بودند.
since mother’s mind-mindedness while interacting with the infant throughout the first year of life is a critical factor and plays a significant role in predicting infant’s attachment security/insecurity, the present study focused on developing a package for increasing mind-mindedness in mothers with a 6-7-month-old infant and examining the efficacy of the package. Twenty mother-infant pairs with an insecure attachment style were selected by the Current Relationship Interview (Crowell & Owens, 1996). The participants were assigned in either experimental or control groups. Mind-mindedness was assessed through appropriate or non-attuned comments provided to the infant by the mother during a 20-minute free-play. Comparison of pre and post test indicated that mothers’ mind-mindedness in experimental group significantly increased in comparison with control group, as it was found that these mothers showed higher capacity for placing themselves in mental state of the infant.