فرسودگی شغلی و سلامت روانشناختی در دبیران
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه تربیت معلم
کلید واژه: فرسودگی شغلی, سلامت روانشناختی, دبیر,
چکیده مقاله :
روابط بین متغیرهای فرسودگی شغلی و سلامت روانشناختی در دبیران دبیرستانهای تهران در این پژوهش، بررسی شد. فهرست فرسودگی مازلاچ (MBI : مازلاچ و جکسون، 1981) و فهرست تجدیدنظر شده نشانههای روانی (SCL-90-R، دروگاتیس، 1975) در 137 زن و 163 مرد از دبیران شاغل در دبیرستانهای تهران که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، اجرا شد. برای تحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون به کار رفت. نتایج همبستگیهای مثبت معنادار بین متغیرهای فرسودگی شغلی شامل خستگی هیجانی و شخصیت زدایی، با متغیرهای سلامت روانشناختی شامل شکایتهای جسمانی، وسواس بیاختیاری، حساسیت در روابط بین فردی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، هراس، افکار پارانویید و روان گسستگی را در زنان و مردان نشان دادند. افزون بر این، بین فقدان تحقق شخصی (به منزله یک متغیر فرسودگی) و همه متغیرهای سلامت روانشناختی در دبیران مرد، همبستگی منفی و معنادار مشاهده شد. استلزامهای این یافتهها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده مورد بحث قرار گرفت.
The relationships between burnout variables and psychological health variables in high school teachers were examined in this study. The Maslach the Symptom Check List (SCL-- ! "# $ %!! &" '% (& % ! school teachers in Tehran selected by the stratified random sampling method. Pearson's product-moment correlation coefficient was used for data analyses. Results indicated significant positive correlations between job burnout variables, including emotional exhaustion and depersonalization, and psychological health variables, including obsessive-compulsiveness, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety, paranoid ideation, and psychoticism. There was a significant negative correlation between loss of personal accomplishment (as a burnout variable) and all the psychological health variables among male teachers. Implications of the findings are discussed and suggestion for future research is given.