تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمحترم نعمت طاوسی 1 , علی اکبر سیف 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: جنس, صلاحیت راهبردی, راهبردهای حلمسأله, الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته, دانشآموز,
چکیده مقاله :
دراین پژوهش تحول صلاحیت راهبردی دانش آموزان دوره ابتدایی در حل مسایل حساب در یک نمونه تصادفی متشکل از 192 دانش آموز پسر و دختر پایههای تحصیلی اول تا سوم ابتدایی شهر تهران با ”آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع “، بررسی شد. نتایج پژوهش، مفروضه های اساسی الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته را تأیید کردند و نشان دادند که کودکان ایرانی نیز راهبردهای متعدد را برای حل مسألههای جمع ساده به کار بردند. با افزایش سن و تجربه حل مسأله، کودکان راهبردهای جدیدی کشف کردند، سرعت و درستی اجرای هر یک از راهبردها بیشتر شدند، میزان بیادآوری پاسخ مسألهها از حافظه درازمدت افزایش یافت و فراوانیهای نسبی راهبردهای پشتیبان نیز تغییر کردند. بین صلاحیت راهبردی پسران و دختران از لحاظ سرعت، درستی و اجرای راهبردها تفاوت معنادار به دست نیامد. اگرچه یافتهها نشان دادند که الگوی تحول راهبردی در کودکان ایرانی با کودکان کشورهای دیگر مشابه است اما این نکته را نیز آشکار کردندکه توزیع انتخابهای راهبردی در کودکان ایرانی به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است.
A random sample of 192 male and female elementary school students, grades 1 – 3, were chosen to study the development of problem solving strategies using the Test of Individual Differences in Children’s Addition Strategy Choices. The results of the study were consistent with the basic assumption of Adaptive Strategy Choice Model (ASCM) and revealed that Iranian children also used multiple strategies to solve simple addition problems. As children became older and acquired more experience in problem solving, they discovered new strategies, the accuracy and speed with which each strategy was executed increased. In addition, retrieved answers to problems from long- term memory came to be used more and the relative frequencies of the use of backup strategies varied. No significant differences were found between boys and girls in speed, accuracy and strategy use. Although the results indicate that the pattern of strategic development in Iranian children is similar to the pattern of children in other countries, the results also reveal that Iranian children differed considerably in the distribution of strategy choices