اثر موجی در کودکان رهبر به انتقال انرژی از این کودکان به سایر کودکان که باعث دگرگونی در آنها میگردد، اطلاق میشود. هدف تحقیق، ارزیابی تجربههای زیسته معلمها و دانشآموزان در مورد اثر موجی کودکان رهبر بر سایر دانشآموزان هست. این مطالعه یک پژوهش کیفی به روش پدیدارشناس چکیده کامل
اثر موجی در کودکان رهبر به انتقال انرژی از این کودکان به سایر کودکان که باعث دگرگونی در آنها میگردد، اطلاق میشود. هدف تحقیق، ارزیابی تجربههای زیسته معلمها و دانشآموزان در مورد اثر موجی کودکان رهبر بر سایر دانشآموزان هست. این مطالعه یک پژوهش کیفی به روش پدیدارشناسانه هست. جامعه آماری شامل معلمها و دانشآموزان پایه پنجم هست که نمونهگیری بهصورت هدفمند به تعداد 6 معلم با دامنه سنی 28 تا 54 سال و سابقه تدریس 6 تا 35 سال و تعداد 15 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی (روش ردهای) انجام گرفت. تمهای اصلی با استفاده از مصاحبه استخراج و مقایسه شد. تمهای اولیه عبارت از کشف خصوصیات کودکان رهبر و عوامل تأثیر گذار بود و در مرحله بعدی تمهای: برتربینی، اعتمادبهنفس، احساس مسئولیت، توانایی برنامهریزی، خلاقیت، پایداری در نظر، تبعیت و همدلی اعلام گردید. با توجه به مفاهیم استخراج شده از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان میتوان نتیجه گرفت که کودکان رهبر بر قلبها حکم میرانند، شور بپا میکنند، خلاق و آرمانگرا هستند، انگیزه میبخشند و همه را در جهت چشمانداز بسیج میکنند. سایر دانشآموزان چون ایدهها و احساسات نهفته خود را در آنها میبینند، سعی میکنند تا از روی میل و اشتیاق از این کودکان رهبر تبعیت نمایند؛ بنابراین میتوان از تأثیر این کودکان در سایر دانشآموزان در جهت بهبود امر آموزش و کمک در جهت مشکلات مدرسه و همکاری با معلمان در امور مربوط به مدرسه استفاده نمود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین نقشِ ادراک ازجهت گیری هدفی والدین، فضای محل زندگی و ناهماهنگی خانه و مدرسه، در تقلب تحصیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دانشگاه مذکور که به تعداد تقریبی 6000 نفر بودند، نمونهای با حجم 404 نفر به شیوه تصادفی طبقه چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقشِ ادراک ازجهت گیری هدفی والدین، فضای محل زندگی و ناهماهنگی خانه و مدرسه، در تقلب تحصیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دانشگاه مذکور که به تعداد تقریبی 6000 نفر بودند، نمونهای با حجم 404 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری متغییرها، مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگارانه (PALS) میجلی و همکاران (2000) بود. پایائی ابزارهای اندازهگیری در زیر مقیاسهای مختلف متفاوت، ولی همه آنها قابل قبول بودند (بالای 70/. ). دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS، و با روش رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. متغییرهایِ ادراک از اهداف والدین، فضای محل زندگی و ناهماهنگی خانه ودانشگاه، به عنوان متغییرهای مستقل، در مجموع توانستند 12/0 درصد از کل واریانس تقلب تحصیلی را تبیین کنند. از بین متغییرهای مستقل، متغییرهایِ ناهماهنگی بین خانه و دانشگاه و ادراکِ هدف تبحری بودنِ والدین، توانستند رفتار تقلبی دانشجویان را به شیوه معنیدار پیشبینی نمایند. متغییرِ ناهماهنگی بین خانه و دانشگاه با ضریب بتای استاندارد 293/0 بیشترین سهم، و متغییرِ ادراک هدف تبحری بودن والدین، با ضریب بتای124/0، بیشترین سهم بعدی معنیدار را در پیشبینی تقلب تحصیلی دانشجویان داشتند. میتوان نتیجه گرفت که هر چقدر ناهماهنگی بین خانه و دانشگاه بیشتر باشد، و نیز هر چقدر ادراک دانشجویان از جهتگیری هدفی والدین تبحریتر باشد، احتمال رفتار تقلب تحصیلی دانشجویان افزایش خواهد یافت
پرونده مقاله
در یک دهه اخیر ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی توسط آموزشوپرورش رواج یافته است. از تکنیکهای مورداستفاده در این شیوه ارزشیابی، استفاده از بازخورد، خود سنجی و همسال سنجی است. مطالعه کمی-کیفی ارزشیابی توصیفی از طریق پاسخگویی به این سؤال که کیفیت بازخوردهای معلمین، خود س چکیده کامل
در یک دهه اخیر ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی توسط آموزشوپرورش رواج یافته است. از تکنیکهای مورداستفاده در این شیوه ارزشیابی، استفاده از بازخورد، خود سنجی و همسال سنجی است. مطالعه کمی-کیفی ارزشیابی توصیفی از طریق پاسخگویی به این سؤال که کیفیت بازخوردهای معلمین، خود سنجی و همسال سنجی دانشآموزان چگونه بوده؟ هدف این مقاله است. شیوه تحقیق تلفیقی از روشهای اسنادی – توصیفی و پیمایشی است. 64 مدرسه در 30 منطقه آموزشی در استانهای منتخب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از 1 فرم وارسی برای سند کاوی کارپوشه و 1 فرم مصاحبه با پایایی و روایی مناسب استفاده شد. دادههای کمی با روش توصیفی و دادههای حاصل از وارسی محتوای کارپوشهها و مصاحبهها با استفاده از روشهای ناظر بر مطالعات کیفی تحلیل شد. نتایج نشان داد معلمان تا حدودی فراتر از عملکرد دانشآموز به آنان بازخورد میدهند، محتوای بازخوردهایشان باهدفهای یادگیری مربوط نیست، جذابیت توصیفها در حد متوسطی است و با سطح رشد دانشآموزان کمتر تناسب دارد. در بازخوردها کمتر اثری از عباراتی بود که برای جبران کاستیهای یادگیری دانشآموز فرصتی فراهم شود اما لحن بازخوردها تا حدودی محترمانه است. در خود سنجی دانشآموزان در پرسش از خود مهارت لازم ندارند و ضعف در مهارتهای چهارگانه خود سنجی در پایههای پایین، بیشتر مشهود است. معلمان از روشهای محدودی برای همسال سنجی استفاده میکنند و آشنایی اندکی با مفاهیم و روشهای همسال سنجی دارند
پرونده مقاله
هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام میباشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری در دسترس بود. چکیده کامل
هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام میباشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری در دسترس بود. به نحوی که ابتدا از معلمان مدارس مقطع ابتدایی خواسته شد از بین دانش آموزان، افرادی را که احتمال می دهند در زمینه ی سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت کم توان باشند معرفی کنند. پس از مشخص شدن این افراد و گرفتن آزمون، 60 دانش آموز که پایین ترین نمره را در آزمون شخصیتی کالیفرنیا کلارک، تورپ و تیگز، قضاوت اخلاقی دورگانداسینها و میراوارما و خلاقیت شیفر بدست آوردند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه نمایش خلاق شرکت کردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغییری نشان دهنده تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و کنترل بود. نتیجه گیری اینکه نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی تأثیرگذار بوده است
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش پرتاب دارت از طریق انواع خودگویی در نوآموزان مرد بود. بدین منظور 48 نوآموز مرد (میانگین سن 23 سال) با استفاده از روش تصادفی ساده از بین برنامه های آموزشی انجمن دارت شهرستان ارومیه انتخاب و در چهار گروه 12 نفره جای گرفتند. مداخلات آزما چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش پرتاب دارت از طریق انواع خودگویی در نوآموزان مرد بود. بدین منظور 48 نوآموز مرد (میانگین سن 23 سال) با استفاده از روش تصادفی ساده از بین برنامه های آموزشی انجمن دارت شهرستان ارومیه انتخاب و در چهار گروه 12 نفره جای گرفتند. مداخلات آزمایشی برای گروه ها عبارت بودند از 1) گروه انتخاب مربی: خودگویی عبارت مرکز-هدف، 2)گروه انتخاب آزاد: خودگویی هر عبارتی که تمرکز و توجه را تقویت کند، 3)گروه انتخاب گزینشی: خودگویی یکی از گزینههای هدف-مرکز، هدف، مرکز، انگشت-مرکز، خال وسط و انگشت هدف و 4 گروه کنترل: بدون خودگویی. داده های گردآوری شده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD در سطح اطمینان 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیش آزمون، اثر اصلی گروه بر نمرات خطای عملکرد پرتاب دارت در پس آزمون معنادار است. مقایسه های تعقیبی نشان داد که خطای عملکرد در گروه گزینشی به طور معناداری پایین تر از سایر گروه هاست. همچنین، خطای عملکرد در گروه انتخاب آزاد پایین تر از گروه کنترل بود، اما با خطای عملکرد گروه انتخاب مربی تفاوت معناداری نداشت. علاوه براین، بین خطای عملکرد گروه انتخاب مربی و کنترل تفاوت معناداری مشاهده نگردید.یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می کند که آموزش مهارت های حرکتی از طریق خودگویی، به ویژه زمانی که نوآموزان مجاز به گزینش نشانه های کلامی باشند، اثربخشی آموزشی را بهبود می بخشد
پرونده مقاله
هدف اصلی در پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونهای از معلمان ایرانی بود. به این منظور، از بین کلیه معلمان شهرستان های اشکذر و میبد در تمامی دوره های تحصیلی، 448 معلم به صورت نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و چکیده کامل
هدف اصلی در پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونهای از معلمان ایرانی بود. به این منظور، از بین کلیه معلمان شهرستان های اشکذر و میبد در تمامی دوره های تحصیلی، 448 معلم به صورت نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سلامت سازمانی مدرسه هارت و همکاران (2000)، تعهد سازمانی مادوی و همکاران (1979) و وضعیت محیط مدرسه رنتول و فریزر (1983) پاسخ دادند. در نهایت، دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه از روایی محتوایی و صوری قابل قبولی برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی سه فرم 54 سؤالی، 38 سؤالی و 16 سؤالی این پرسشنامه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه دارای روایی تمایزی معنی داری بود، همچنین روایی همگرای معنی داری با تعهد سازمانی معلم و جو سازمانی مدرسه داشت. پایایی بازآزمایی این پرسشنامه در فرم های 54 سؤالی، 38 سؤالی و 16 سؤالی به ترتیب برابر 71/0، 78/0، و 81/0 و آلفای کرونباخ آن به ترتیب 94/0، 87/0 و 76/0 بود. به طور کلی، بررسی یافتههای پژوهش نشان می دهد که نسخه فارسی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه هارت و همکاران (2000) در نمونه معلمان ایرانی شرکت کننده در پژوهش حاضر دارای روایی و پایایی قابل قبولی بود
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای هویت دانشآموزان قلدر، قربانی و عادی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع طرحهای علی – مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود که در سال تحصیلی 94- 93 در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش را، 3 چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای هویت دانشآموزان قلدر، قربانی و عادی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع طرحهای علی – مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود که در سال تحصیلی 94- 93 در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش را، 372 نفر از دانشآموزان مدارس پسرانه با میانگین سنی 16 سال تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و از طریق سرند کردن برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش نمونه مد نظر از طریق انتخاب معلمان و تکمیل پرسشنامه قلدر- قربانی الویوس انتخاب و به وسیله پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین سبکهای هویت دانشآموزان قلدر، قربانی و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد، به طوری که دانشآموزان قلدر، دارای سبک هویت اجتنابی/ سردرگم و دانشآموزان قربانی دارای سبکهای هویت هنجاری و اطلاعاتی و دانشآموزان عادی دارای سبکهای هویت هنجاری هستند؛ از نظر تعهد هویت بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر تأثیر ویژگیهای قلدری و قربانی را در سبکهای هویت برجسته نمود؛ لذا این یافتهها میتواند، راهگشای تحقیقات بیشتر، در خصوص متغیرهای پژوهش، در آینده باشند
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف معرفی و ارزیابی اثر روش پریز با روشهای آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی بر تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب انجام گرفت. برای این منظور نمونهای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر و پسر گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی دان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف معرفی و ارزیابی اثر روش پریز با روشهای آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی بر تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب انجام گرفت. برای این منظور نمونهای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر و پسر گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب به دو روش نمونهگیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند و در چهار گروه شامل گروه آزمایش1، 2 و 3، گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند، هر گروه مرکب از 30 نفر دانشجو 10 نفر از گروه علوم انسانی(5نفر دختر و 5 نفر پسر)، 10 نفر فنی و مهندسی(5نفر دختر و 5 نفر پسر) و 10 نفر علوم پزشکی (5نفر دختر و 5 نفر پسر) بود . در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از سه متغیر مستقلِ آموزش پریز، تریز و بارش مغزی، و یک متغیر وابسته تفکر خلاق بود . ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها شامل یک پرسشنامه آزمون خلاقیت تورنس(فرم تصویری ب) بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس عاملی تک متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش پریز در مقایسه با روش‎های آموزش خلاقیت تریز و بارش مغزی، باعث افزایش تفکر خلاق بیشتری در دانشجویان می گردد. همچنین میانگین تفکر خلاق گروه فنی و مهندسی بالاتر از میانگین گروههای علوم پزشکی و علوم انسانی بود. میانگین تفکر خلاق پسران از میانگین تفکر خلاق دختران بالاتر بود، اما معنیدار نبود. به عبارت دیگر در حالیکه آموزش پریز باعث افزایش میزان تفکر خلاق میشود، گروه آموزشی و جنسیت موجب تعدیل آن میشود
پرونده مقاله