• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر عوامل اقتصادی - اجتماعی بر امید به زندگی در ایران
        احمد سرلک ادیبه سواری
        مقدمه: عمر طولانی در یک کشور بیان‌گر برخوردار بودن از یک سطح بهتر و مناسب‌تر زندگی است.امید به زندگی بطور مستقیم مرتبط با رفاه اجتماعی، سلامت انسان‌ها و توسعه اقتصادی است. هدف این پژوهش شناخت تاثیر عوامل اقتصادی (تولید ناخالص داخلی سرانه، تولید مواد غذایی) واجتماعی (تحص چکیده کامل
        مقدمه: عمر طولانی در یک کشور بیان‌گر برخوردار بودن از یک سطح بهتر و مناسب‌تر زندگی است.امید به زندگی بطور مستقیم مرتبط با رفاه اجتماعی، سلامت انسان‌ها و توسعه اقتصادی است. هدف این پژوهش شناخت تاثیر عوامل اقتصادی (تولید ناخالص داخلی سرانه، تولید مواد غذایی) واجتماعی (تحصیلات، رشد جمعیت) بر امید به زندگی در ایران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر علی بوده و از داده‌های سری زمانی در طی سال‌های 1350 تا 1392 برای برآورد مدل تحقیق استفاده شده است. به منظور دست‌یابی به هدف پژوهش از، مدل خودتوضیحی با وقفه‌های توزیعی و نرم‌افزار ماکروفیت 4.1 استفاده شده است. داده‌های مورد نیاز از بانک جهانی، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران استخراج شده است. یافته‌ها: تولید مواد غذایی، ثبت‌نام در مدارس اثر مثبت و معنی‌دار و تورم، رشد جمعیت، و انتشار گاز co2ارتباط منفی و معنی‌داری بر امید به زندگی در کوتاه مدت و بلند مدت در ایران دارد. اگرچه در کوتاه مدت رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر معناداری بر امید به زندگی ندارد لیکن در بلندمدت اثر مثبت و معنادار بر امید به زندگی دارد. نتیجه‌گیری: دولت بایستی توجه ویژه به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر یر امید به زندگی در ایران داشته یاشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر طرح تحول سلامت بر توزیع نیروی انسانی در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران
        گلسا شهام علی کمیلی ایروان مسعودی اصل
        مقدمه: با اجرای طرح تحول سلامت، انتظار می‌رود میزان مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دانشگاهی و شاخص‌های عملکردی تغییر یابد. بنابراین بیمارستان‌ها نیاز نیروی انسانی خود را بیشتر لمس نموده و در جهت رفع ان اقدام می‌نمایند. لذا پژوهش حاضر با تعیین تغییرات در شاخص‌های عملکرد چکیده کامل
        مقدمه: با اجرای طرح تحول سلامت، انتظار می‌رود میزان مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دانشگاهی و شاخص‌های عملکردی تغییر یابد. بنابراین بیمارستان‌ها نیاز نیروی انسانی خود را بیشتر لمس نموده و در جهت رفع ان اقدام می‌نمایند. لذا پژوهش حاضر با تعیین تغییرات در شاخص‌های عملکردی قبل و بعد از طرح تحول سلامت، و ارتباط این تغییرات با توزیع نیروی انسانی در بیمارستان‌ها انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بود و جامعه آماری را منابع اطلاعاتی موجود در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می‌داد. ابزار گردآوری داده‌ها فرم جمع‌آوری اطلاعات بود و نتایج با استفاده از نرم‌افزارExcel ، Spss و آزمون‌های همبستگی پیرسون و تی زوج دو نمونه‌ای تحلیل گردید. یافته‌ها:در این مطالعه، شاخص‌های عملکردی باتوزیع نیروی انسانی در بعد از اجرای طرح تحول سلامت رابطه معنادار داشت و در بررسی وضعیت کمبود نیروی انسانی قبل و بعد از اجرای طرح، نتایج نشان داد که طرح تحول سلامت بصورت معنی‌داری بر کاهش کمبود نیروی انسانی موثر بوده و این تاثیر تنها در پیراپزشکان که شامل کادر اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی بیمارستان‌ها بود مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر افزایش ارائه خدمات در سطوح نیروی انسانی بوده و در گروه پرستاری کمبود بیشتری وجود داشت. بنابراین طرح تحول بر وضعیت نیروی انسانی بیمارستان‌ها تاثیر داشته و با بالارفتن شاخص‌های عملکردی، نیروی انسانی بیشتر بکار گرفته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - هزینه‌های بیمارستانی بیماران بلاصاحب در بیمارستان‌های منتخب شهر شیراز نیمه دوم سال 1393
        زهرا کاوسی مرصاد رضائی علی شجاعی حمید طالبیان پور
        مقدمه: با توجه به هزینه‌هایی که بیماران بلاصاحب بر بودجه‌ی بهداشت و درمان و به تبع آن به بیمارستان‌ها وارد می‌نمایند، این پژوهش با هدف بررسی هزینه‌های بیماران بلا صاحب در بیمارستان‌های منتخب علوم پزشکی شیراز انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت م چکیده کامل
        مقدمه: با توجه به هزینه‌هایی که بیماران بلاصاحب بر بودجه‌ی بهداشت و درمان و به تبع آن به بیمارستان‌ها وارد می‌نمایند، این پژوهش با هدف بررسی هزینه‌های بیماران بلا صاحب در بیمارستان‌های منتخب علوم پزشکی شیراز انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی به بررسی هزینه‌های بیماران بلاصاحب در نیمه‌ی دوم سال 1393 در بیمارستان‌های منتخب شیراز پرداخته است. اطلاعات با استفاده از چک لیست محقق ساخته، با مراجعه به پرونده مالی در واحدهای مددکاری بیمارستان‌ها جمع‌آوری گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های ANOVAو در نرم‌افزار spss تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در مدت زمان مطالعه 183 بیمار بلاصاحب در بیمارستان‌های مورد مطالعه بستری و ترخیص شده‌اند؛ بیشتر افراد بلاصاحب مرد (58.6%)، متاهل (52 % )، بومی ‌(77.3 %) و دارای بیمه (61.5 %) بودند. هزینه کل این بیماران 8535929734 ریال برآورد شد که 5184119454 ریال آن توسط بیمه‌ها بازپرداخت گردیده و 3330828022 ریال آن جبران نشده است. میانگین هزینه‌های جبران نشده بر حسب مرجع تحویل دهنده و گیرنده بیمار و نیز در بیمارستان‌های مختلف تفاوت آماری معنی‌داری داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به مشکلات مالی که بیمارستان‌ها با آن مواجه هستند استفاده از هر مداخله‌ایی جهت کاهش هزینه‌های جبران نشده مفید خواهد بود؛ وجود مددکاران خبره جهت ارتباط با سازمان‌های حمایت اجتماعی به بیمارستان‌ها در جبران این هزینه کمک خواهد کرد. افزایش پوشش جمعیتی بیمه‌ها نیز کمک کننده خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه ادراک پرستاران ازعدالت سازمانی و رفتارهای انتقام جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395
        محمدامین بهرامی سیدسجاد بیدکی محجوب شفیعی فرزانه شرفی سجاد بهاری نیا
        مقدمه: عدالت سازمانی درجه‌ای است که کارکنان احساس می‌کنند قوانین و سیاست‌های سازمانی مربوط به کار آنها منصفانه است. هدف از پژوهش حاضر، رابطه ادراک پرستاران از عدالت سازمانی و رفتارهای انتقام‌جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395 بود. روش پژوه چکیده کامل
        مقدمه: عدالت سازمانی درجه‌ای است که کارکنان احساس می‌کنند قوانین و سیاست‌های سازمانی مربوط به کار آنها منصفانه است. هدف از پژوهش حاضر، رابطه ادراک پرستاران از عدالت سازمانی و رفتارهای انتقام‌جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395 بود. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی همبستگی بود که به صورت مقطعی درسال 1395 در 3 بیمارستان آموزشی انجام شد. جامعه مورد پژوهش شامل پرستاران بودند. 190 نفر از پرستاران در این مطالعه شرکت کردند. داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن 1998) و پرسشنامه رفتار انتقام جویانه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه24 و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگیPearson انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین امتیاز عدالت سازمانی، توزیعی، رویه‌ای و تعاملی در بیمارستان‌های مورد مطالعه به ترتیب 64/0 ± 40/3 ، 73/0 ± 91/3 ، 76/0 ± 14/3 و 82/0 ± 90/2 بود. میانگین امتیاز رفتارهای انتقام جویانه در این بیمارستان‌ها، 45/0 ± 59/4 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عدالت ادراک شده توزیعی رابطه‌ی معناداری با رفتارهای انتقام‌جویانه دارد. همبستگی به دست آمده بین عدالت توزیعی و رفتارهای انتقام‌جویانه 16/0 می‌باشد با توجه به نتایج به دست آمده، هرگونه اقدامی‌که منجر به عادلانه‌تر شدن و منصفانه‌تر شدن پرداخت‌ها بشود، باعث کم شدن رفتارهای انتقام‌جویانه خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی کاهش هزینه‌های غیرضروری در برنامه پزشک خانواده با رویکرد جامعیت مراقبت‌ها (کاهش هزینه‌ها در برنامه پزشک خانواده)
        محمود کاظمیان فاطمه کاویان تلوری شیرعلی میرداروطن
        مقدمه: برنامه پزشک خانواده با هدف کاهش هزینه‌های غیرضروری در برنامه پزشک خانواده، از سال 1384 در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر به اجرا درآمد. در این پژوهش، این هدف با معیار جامعیت مراقبت‌ها در سطح 17 مرکز بهداشت شهرستان گرگان ارزیابی گردیده است. روش پژوهش: ارزیابی در چکیده کامل
        مقدمه: برنامه پزشک خانواده با هدف کاهش هزینه‌های غیرضروری در برنامه پزشک خانواده، از سال 1384 در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر به اجرا درآمد. در این پژوهش، این هدف با معیار جامعیت مراقبت‌ها در سطح 17 مرکز بهداشت شهرستان گرگان ارزیابی گردیده است. روش پژوهش: ارزیابی در یک دوره 24 ماه و در 17 مرکز بهداشت روستایی شهرستان گرگان بر اساس مدل رگرسیونی خطا-تصحیح در چارچوب مدل داده‌های ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار تحلیل اقتصادسنجی Ewios8 انجام گردید. نتیجه تخمین رگرسیونی در ابتدا میزان جامعیت مراقبت‌ها را نشان می‌دهد و سپس با استفاده از ضرایب تاثیر جامعیت مراقبت‌ها برکاهش هزینه‌های غیرضروری نشان می‌دهد. یافته‌ها: مطابق انتظار تأثیر پزشک خانواده برای کاهش هزینه‌های غیرضروری به طور قابل ملاحظه حدود 6/6 % ملاحظه گردید. در مقابل تأثیر پرستار در برنامه پزشک خانواده بسیار ناچیز، حدود 2/0%، و تأثیر خدمات آزمایشگاه تشخیصی نیز در سطح محدود، حدود 7/1%، مشاهده گردید. خدمات عرضه دارو نیز مطابق انتظار نبوده است. نتیجه‌گیری: در برنامه پزشک خانواده برای کاهش هزینه‌های غیرضروری، کامل بودن خدمات قبل از ارجاع یا جامعیت مراقبت‌ها در مراکز بهداشتی درمانی تحت سرپرستی پزشک مراقبت‌های اولیه یا پزشک خانواده ضروری می‌‌باشد. اما انتظارات از جامعیت مراقبت‌ها در مراکز بهداشت شهرستان گرگان به جهت تأثیر محدود مراقبت‌های پرستاری و خدمات آزمایشگاه تشخیصی بر کاهش هزینه‌های غیرضروری هنوز محقق نشده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی لجستیک الکترونیک در شهرک سلامت اصفهان
        سعید دارابی مهدی ایران پور عاطفه امین دوست
        مقدمه: سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی نقش اساسی در هر جامعه‌ای دارند. برخورداری این سازمان‌ها از فرآیند‌های الکترونیکی می‌تواند در کیفیت و کمیت خدمات و متعاقبا بهبود وضعیت سلامت جامعه تاثیر بسزایی بگذارد. پژوهش حاضر جهت شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی ب چکیده کامل
        مقدمه: سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی نقش اساسی در هر جامعه‌ای دارند. برخورداری این سازمان‌ها از فرآیند‌های الکترونیکی می‌تواند در کیفیت و کمیت خدمات و متعاقبا بهبود وضعیت سلامت جامعه تاثیر بسزایی بگذارد. پژوهش حاضر جهت شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی برای پیاده‌سازی لجستیک الکترونیک در شهرک سلامت اصفهان انجام می‌گیرد. روش پژوهش: پس از بررسی پیشینه پژوهش، 28 عامل به عنوان عوامل موثر بر پیاده‌سازی لجستیک الکترونیک استخراج گردید. در ادامه میزان تاثیر عوامل بر اساس نظر خبرگان و با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری گروهی مشخص شد، به منظور غربال کردن عوامل نامرتبط یا کم اهمیت از روش خوشه‌بندی کامینز استفاده گردید. سپس با بهره‌گیری از روش جدید رتبه‌بندی اعداد فازی به نام روش مرکز ثقل که مبتنی بر فاصله بین دو عدد فازی است، اولویت‌بندی عوامل از نظر شاخص کلی اثربخشی هزینه‌ای انجام گرفت. یافته‌ها: با انجام غربالگری توسط روش خوشه‌بندی کامینز 8 عامل حذف شده و اولویت‌بندی 20 عامل باقیمانده بر حسب شاخص کلی اثربخشی هزینه‌ای صورت گرفت. پس از محاسبه فاصله هر عامل با بازه حداکثر و حداقل عوامل، عامل تدوین چشم‌انداز با مقدار 761/3 و عامل نگهداری و تعمیرات با مقدار 093/0 به ترتیب به عنوان مهم‌ترین و کم اهمیت‌ترین عامل شناخته شدند. نتیجه‌گیری: در این پژوهش مشخص شد که عوامل تدوین چشم‌انداز، استراتژی و تعهد و حمایت مدیریت جهت پیاده‌سازی لجستیک الکترونیک در شهرک سلامت اصفهان به ترتیب از بالاترین اهمیت برخوردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نظام‌مند سیمای شکایات درمانی در بیمارستان‌های کشور از سال 85 تا 95
        دامون گرجی علی وفایی نجار رقیه استاجی الهه هوشمند
        مقدمه: ﺷﻜﺎﻳات درمانی، اﺑﺮاز ﻧﺎرﺿـﺎﻳﺘﻲ از سوی بیمار، خانواده و یا همراهان آنان اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﭘﺎسخ‌گوﻳﻲ و رﺳﻴﺪﮔﻲ دارد. این تحقیق به منظور دست‌یابی به سیمای شکایات درمانی کشور در دهه اخیر انجام شده است. روش پژوهش: در این مطالعه مرور سیستماتیک، با جستجوی کلمات کلیدی در چکیده کامل
        مقدمه: ﺷﻜﺎﻳات درمانی، اﺑﺮاز ﻧﺎرﺿـﺎﻳﺘﻲ از سوی بیمار، خانواده و یا همراهان آنان اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ ﭘﺎسخ‌گوﻳﻲ و رﺳﻴﺪﮔﻲ دارد. این تحقیق به منظور دست‌یابی به سیمای شکایات درمانی کشور در دهه اخیر انجام شده است. روش پژوهش: در این مطالعه مرور سیستماتیک، با جستجوی کلمات کلیدی در 6 پایگاه علمی ‌و کمک گرفتن از موتور جستجوگر Google اقدام به جستجوی مقالات ارائه شده در زمینه شکایات درمانی کشور در بازه زمانی سال 1385 تا 1395 گردید. حاصل این جستجو 1270 مقاله فارسی و انگلیسی بود. سپس تیم پژوهش با مطالعه عنوان و چکیده مقالات، 1120 مقاله غیر مرتبط و فاقد متن کامل را حذف کرد. در گام بعدی با مطالعه متن کامل، 131مقاله تکراری و غیرمرتبط کامل با موضوع حذف گردید. در نهایت تیم پژوهش به 19 مقاله کاملا مرتبط با موضوع تحقیق دست پیدا کرد. یافته‌ها: به طور کلی بر طبق یک الگوی مشخص بیشترین درصد شکایات از رفتار نامناسب کادر درمانی و کمترین آن مربوط به هزینه‌ها بود. بیش از 60 درصد شکایات مربوط به بازه زمانی سال‌های 1390 تا 1392 بود. تمامی‌شکایات و مقالات ثبت شده مربوط به مراکز درمانی و بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نتیجه‌گیری: عزم و اراده جدی از طرف متولیان امر سلامت در خصوص کاربرد شکایات به عنوان ابزاری جهت بهبود کیفیت می‌تواند تاثیر به سزایی در بهره‌گیری از این منبع عظیم و ارزشمند اطلاعاتی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی نقش مؤلفه‌های قدرت مدیران در ویژگی‌های کارآفرینی کارکنان (مطالعه موردی کارکنان بیمارستان‌های شهرستان میاندوآب)
        فرهاد محبوب خواه یوسف بیگ زاده
        چکیده مقدمه: تحول‌های اخیر در سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی، فرصت‌ها و تهدیدهایی بوجود آورده‌اند که مواجهه با آنها نیازمند راه‌حل‌های خلاقانه است. کارآفرینی قابلیتی است که نظام‌های امروزی را در این برهه حساس نجات داده و بقای آنها را تضمین می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ن چکیده کامل
        چکیده مقدمه: تحول‌های اخیر در سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی، فرصت‌ها و تهدیدهایی بوجود آورده‌اند که مواجهه با آنها نیازمند راه‌حل‌های خلاقانه است. کارآفرینی قابلیتی است که نظام‌های امروزی را در این برهه حساس نجات داده و بقای آنها را تضمین می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مؤلفه‌های قدرت مدیران بر کارآفرینی کارکنان در بیمارستان‌های شهرستان میاندوآب انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر براساس هدف یک تحقیق کاربردی و براساس گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. ابزارهای گردآوری داده‌‌ها شامل پرسش‌نامه‌های منابع قدرت هینکین و شرایخیم (1989) و پرسش‌نامه ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی مرکز کارآفرینی دارهام بود. پایائی و روائی ابزار گردآوری داده‌ها براساس آزمون‌های مربوط مورد تأیید قرار گرفت. نمونه مورد نظر از جدول مورگان به تعداد 260 نفر (53 نفرمدیران و 207نفرکارکنان) انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد قدرت مرجعیت(β=0.421,t=4.104)، تخصص(β=0.266,t=3.637) و پاداش(β=0.245,t=3.063) در کارآفرینی کارکنان نقش داشتند ولی قدرت های قانون و اجبار در کارآفرینی کارکنان نقشی نداشتند. همچنین مؤلفه های قدرت مدیران روی هم رفته 371/0 از تغییرات کارآفرینی کارکنان را پیش بینی می کردند. نتیجه گیری: مدیران می توانند با استفاده درست از مؤلفه های قدرت(مرجعیت، تخصص و پاداش) موجب بروز و تقویت ویژگی های کارآفرینی در کارکنان شوند و به تبع آن موفقیت سازمان را تضمین نمایند. پرونده مقاله