• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مکان‌یابی بهینه برای توزیع خانه‌های بهداشت روستایی در استان خوزستان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی
        فرحناز صدوقی حجت حاتمی نژاد جواد زارعی
        مقدمه: در برخی از مناطق روستایی ایران نزدیک به سه دهه از تاسیس خانه‌های بهداشت روستایی می‌گذرد و در طی این سال‌ها الگوی جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از مناطق روستایی ایران تغییر نموده است. لذا یکی از چالش‌های بخش سلامت تخصیص بهینه خانه‌های بهداشت با توجه به تغییر چکیده کامل
        مقدمه: در برخی از مناطق روستایی ایران نزدیک به سه دهه از تاسیس خانه‌های بهداشت روستایی می‌گذرد و در طی این سال‌ها الگوی جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از مناطق روستایی ایران تغییر نموده است. لذا یکی از چالش‌های بخش سلامت تخصیص بهینه خانه‌های بهداشت با توجه به تغییرات مناطق روستایی است. هدف این مطالعه، مکان‌یابی بهینه برای توزیع خانه‌های بهداشت روستایی در استان خوزستان بود. روش پژوهش:این پژوهشی کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. جامعه پژوهش را تمامی روستاها و خانه‌های بهداشت روستایی استان خوزستان در سال 1390 تشکیل می‌دادند. پس از جمع‌آوری داده‌های توصیفی و فضایی مورد نیاز و اصلاح آنها، معیارهای و زیر معیارهای اصلی برای مکان‌یابی با استفاده از نظر خبرگان مشخص گردیدند، سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وزن معیارها مشخص شدند و با تلفیق لایه‌های وزن‌دهی شده در نرم‌افزار ArcGIS، مدلی برای مکان‌یابی خانه‌های بهداشت روستای ارائه گردید. یافته‌ها: از مجموع 886 خانه بهداشت روستایی موجود، در استان خوزستان، 128 خانه بهداشت روستایی (4/14 درصد) با ضوابط طرح گسترش شبکه مطابقت نداشتند. در مجموع 358 روستای دارای سکنه نیز فاقد دسترسی مناسب به خانه‌های بهداشت روستایی بودند. از دیدگاه خبرگان در بین معیارهای اصلی برای مکان‌یابی بهینه برای توزیع خانه بهداشت روستایی، مهم‌ترین معیار جمعیت روستای اصلی با وزن نسبی 506/0 بود. نتیجه‌گیری:‌ نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از سیستم اطلاعاتی جغرافیایی می‌تواند به ارائه تصویری دقیق‌تر ار توزیع خانه‌های بهداشت روستایی کمک کند. لذا توصیه می‌گردد که کارشناسان طرح گسترس شبکه، به منظور کارآیی بهتر توزیع خدمات بهداشت روستایی از سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - کاربرد مدل تحلیل حالات و اثرات خطا جهت بررسی خطرات مرتبط با دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان
        حمید جعفری رضا مرادی نجمه بهمن زیاری حمزه یزدی امین جان نثاری کیوان رحمانی
        مقدمه: تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن FMEA))، یکی از انواع تکنیک‌های ارزیابی ریسک است. در این مطالعه به منظور شناسایی، ارزیابی و ارائه اقدامات مناسب جهت کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی مرتبط با استفاده، تعمیر و نگهداری دستگاه‌های ونتیلاتور در بیمارستا چکیده کامل
        مقدمه: تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن FMEA))، یکی از انواع تکنیک‌های ارزیابی ریسک است. در این مطالعه به منظور شناسایی، ارزیابی و ارائه اقدامات مناسب جهت کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی مرتبط با استفاده، تعمیر و نگهداری دستگاه‌های ونتیلاتور در بیمارستان الزهرا (س) مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش: مطالعه حاضر، توصیفی - مقطعی بود که با مشاهده دقیق فرآیندها و مصاحبه با کارکنان به تعیین اجزای اصلی ونتیلاتور پرداخته و بر اساس آنها، فرآیندها را به دقت بررسی و سپس با استفاده از کاربرگ استاندارد FMEAو تکنیک بحث گروهی متمرکز به تعیین حالت‌های بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن، تعیین درجات شدت، وقوع، کشف و عدد الویت ریسک پرداخته است. بر اساس الویت‌های تعیین شده اقدامات پیشنهادی مناسب به مدیر بخش ارائه گردید. یافته‌ها: به طور کلی 17 مورد حالت بالقوه خطر مرتبط با دستگاه ونتیلاتور در بخش تنفس شناسایی شد که بیشترین مقدار عدد الویت ریسک مرتبط با ونتیلاتور مربوط به خطر بالقوه عدم تعویض به موقع باطری ونتیلاتور با امتیاز 225 و کمترین مقدار آن با امتیاز 10 مربوط به حالت خطای بالقوه کشیده شدن کابل برق از دستگاه بود. نتیجه‌گیری: از آنجا که بخش بزرگی از هزینه بیمارستان‌ها صرف خرید و نگهداری تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزاتی هم‌چون ونتیلاتور می‌گردد، تکنیک FMEA با رویکرد پیش‌گیرانه خود می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش داده و بیمارستان را در ارائه خدمات با کیفیت و دست‌یابی به رضایت‌مندی یاری رساند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - چابکی سازمان و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
        فاطمه سلطانی مهدی صانعی محمد امیری احمد خسروی
        مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد چکیده کامل
        مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسشنامه‌ای تحت وب حاوی 100سئوال را بصورت خودایفا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLSو SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 79 (6/51%) افراد را زنان تشکیل می‌دادند. 57 (3/37%) نفر دارای سابقه کار زیر 10 سال بودند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین کلیه شاخص‌های پاسخ‌گویی، سرعت، شایستگی، انعطاف‌پذیری و چابکی در رده‌های جنس، سن، سابقه کار و تحصیلات مشاهده نشد (05/0≤P). ولی در شاخص‌های پاسخ‌گویی محقق شده (002/0=P)، سرعت محقق شده (002/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (022/0=P)، چابکی محقق شده (009/0=P) در سطوح مختلف سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. هم‌چنین برای افراد با رسته‌های شغلی مختلف تفاوت معناداری در شاخص‌های سرعت محقق شده (031/0=P)، شایستگی محقق شده (018/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (043/0=P)، چابکی محقق شده (016/0=P) وجود داشت. در مدل نهایی نیز سه عامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش داشتند. نتیجه‌گیری: عوامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش دارند و بهبود در عوامل فوق می‌تواند سبب ارتقاء چابکی دانشگاه گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - عوامل پیش‌بینی‌کننده تبلیغات شفاهی مشتریان در مرکز ناباروری یزد در سال 1393
        محمد رنجبر عزت آبادی مهناز ایوگی عارفه دهقانی تقتی نجمه باقیان
        مقدمه:تبلیغات شفاهی به منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و رفتار خرید مصرف‌کننده بدل شده است. تبلیغات شفاهی در صنایع خدماتی از اهمیت خاصی برخوردار است چون محصولات ناملموس را نمی‌توان قبل از مصرف آنها به راحتی ارزیابی کرد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیش‌ب چکیده کامل
        مقدمه:تبلیغات شفاهی به منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و رفتار خرید مصرف‌کننده بدل شده است. تبلیغات شفاهی در صنایع خدماتی از اهمیت خاصی برخوردار است چون محصولات ناملموس را نمی‌توان قبل از مصرف آنها به راحتی ارزیابی کرد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده تبلیغات شفاهی مشتریان در مرکز ناباروری یزد انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1393 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 2650 زوج‌های نابارور مراجعه‌کننده به مرکز ناباروری شهر یزد می‌باشد که از بین آنها تعداد 140 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه انجام گرفت. پس از وارد کردن داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 16، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش تعیین تأثیر عوامل پیش‌بینی‌کننده از آزمون‌های تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رضایت، وفاداری، کیفیت خدمات و اعتماد از عوامل موثر بر شکل‌گیری تبلیغات شفاهی در مرکز ناباروری شهر یزد می‌باشد (05/0 P < و 211/0β = ). نتیجه‌گیری: با تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات و ارائه آنها با قیمت‌های مناسب و رقابتی به مراجعه‌کنندگان و ارائه امکانات و خدماتی مانند تخصیص فضای بزرگ‌تر وکارآمدتر و استفاده از تجهیزات و امکانات با کیفیت، می‌توان رضایت آنها از خدمات دریافتی و ارزش ادراک شده را افزایش داد و با فراهم آوردن خدمات وعده داده شده به مشتریان و به خدمت گرفتن کارکنانی که به بهترین نحو خواسته‌های مشتریان را تأمین کنند، منجر به شکل‌گیری اعتماد نسبت به مرکز گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - برآورد تابع تقاضای واردات گروه دارویی آنتی‌بیوتیک در ایران
        همایون رنجبر سعید دائی کریمزاده سید امیر حسین موسوی اصل
        مقدمه: جریان کل واردات ایران از دیگرکشورها به علت کمبودها، محدودیت‌ها و نیازهای موجود در کشور انجام می‌گیرد. از جمله این نیازمندی‌ها، نیاز کشور به واردات انواع داروها از کشورهای مختلف می‌باشد که هم از لحاظ حفظ و بهبود وضعیت سلامت جامعه و هم از جنبه‌ی تحمیل هزینه‌های وار چکیده کامل
        مقدمه: جریان کل واردات ایران از دیگرکشورها به علت کمبودها، محدودیت‌ها و نیازهای موجود در کشور انجام می‌گیرد. از جمله این نیازمندی‌ها، نیاز کشور به واردات انواع داروها از کشورهای مختلف می‌باشد که هم از لحاظ حفظ و بهبود وضعیت سلامت جامعه و هم از جنبه‌ی تحمیل هزینه‌های واردات برای کشور قابلیت مطالعه دارد. روش پژوهش: تحقیق حاضر با هدف بررسی شرایط و ویژگی‌های تقاضای واردات گروه دارویی آنتی‌بیوتیک ها از کشورهای مختلف عرضه کننده و محاسبه کشش‌های مخارج و قیمتی، اقدام به برآورد الگوی تقاضای تقریباً ایده‌آل با استفاده از روش برآورد رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط در دوره زمانی1392- 1360 می‌نماید. یافته‌ها: آزمون فرضیه‌های نظری تقاضا بر روی الگو، گویای پذیرش فرضیه‌ی هم نسبتی و رد فرضیه‌های همگنی و تقارن می‌باشد. لذا در الگوی نهایی کشش مخارجی تقاضای واردات داروهای آنتی‌بیوتیک کشور برابر واحد است. نتایج برآورد الگو حاکی از کم کشش بودن تقاضای واردات داروهای آنتی‌بیوتیک نسبت به تغییرات قیمت خودی از کشورهای ایتالیا، سوئیس، انگلستان و سایرین به ترتیب برابر مقادیر 76481/0-، 78924/0-، 76473/0- و 79834/0- می‌باشد. اما کشش قیمتی خودی محاسبه شده در مورد کشور آلمان تقریبا برابر واحد (96721/0-) است و هم‌چنین تغییر قیمت داروهای آنتی بیوتیک از کشور آلمان بر روی سهم‌های مخارجی واردات هیچ یک از کشورهای عرضه کننده تاثیری ندارد. نتیجه‌گیری: کشور ایران تقاضای واردات داروهای آنتی‌بیوتیک از کشورهای انگلستان ،ایتالیا و سوئیس را دارد و به کشور آلمان در این زمینه هیچ وابستگی ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر تسهیم دانش بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی با نقش میانجی هوش سازمانی (مورد: دانشگاه علوم پزشکی تهران)
        خدایار ابیلی یونس رومیانی مهدی صحرائی بیرانوند
        مقدمه: از جمله مسائلی که در راستای پیاده‌سازی مدیریت دانش درسازمانها وجود دارد، مسئله‌ی تسهیم دانش درون سازمان و بین سازمان‌های متفاوت است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش تسهیم دانش بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته ا چکیده کامل
        مقدمه: از جمله مسائلی که در راستای پیاده‌سازی مدیریت دانش درسازمانها وجود دارد، مسئله‌ی تسهیم دانش درون سازمان و بین سازمان‌های متفاوت است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش تسهیم دانش بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: این تحقیق از نوع توصیفی- علی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393 می‌باشد که از بین آن‌ها 144 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شده است. در این پژوهش، به منظور جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه،‌ به ترتیب پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش، پرسشنامه محقق ساخته چابکی سازمانی و پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (2002)، استفاده شده است، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به تأیید متخصصین و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/. ، 82/. ، و 83/. محاسبه گردید. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری spss و lisrel استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که ، مدل تحقیق از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار می‌باشد. همچنین پس از اجرای مدل مشخص گردید که تسهیم دانش با ضریب مسیر (77/0=γ) بر چابکی سازمان و با ضریب مسیر (64/0=γ) بر هوش سازمان تأثیر گذار بوده است. همچنین مشخص گردید که تسهیم دانش با ضریب مسیر (50/0=γ) به صورت غیر مستقیم بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأثیر گذر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تاثیر اعتباربخشی بر ارائه خدمات بیمارستان‌های دانشگاهی منتخب شهر اصفهان از دیدگاه کارکنان
        رضا مرادی علی نعمتی نجمه بهمن زیاری آزاد شکری ماهان محمدی عبدالله سلطان تاجیان
        مقدمه: موفقیت هر سازمانی درگرو وجود یک نظام ارزشیابی کارآمد و با کفایت است. اعتباربخشی معیاری برای دست‌یابی سازمان‌های سلامت به استانداردهای از قبل مشخص شده، از راه ارزیابی مقایسه‌ای خارجی و مستقل است. هدف مطالعه حاضر نیز بررسی تاثیر اعتباربخشی بر ارائه خدمات بیمارستان‌ چکیده کامل
        مقدمه: موفقیت هر سازمانی درگرو وجود یک نظام ارزشیابی کارآمد و با کفایت است. اعتباربخشی معیاری برای دست‌یابی سازمان‌های سلامت به استانداردهای از قبل مشخص شده، از راه ارزیابی مقایسه‌ای خارجی و مستقل است. هدف مطالعه حاضر نیز بررسی تاثیر اعتباربخشی بر ارائه خدمات بیمارستان‌های دانشگاهی منتخب شهر اصفهان از دیدگاه کارکنان بود. روش پژوهش: مطالعه‌ای توصیفی پیمایشی در 5 مرکزآموزشی درمانی منتخب استان اصفهان در نیمه دوم سال1393 و با شرکت 124 نفر از مسئولین به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای صورت گرفت. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحب‌نظران ارزیابی شد. پایایی آن نیز از طریق ضریب پایایی آلفای کرونباخ (81/0r=) تایید گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS20در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف، t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره تاثیر اعتباربخشی بر ارائه خدمات 68/0±94/ 2 بود این میانگین از 4 در مقیاس لیکرت می‌باشد که نشان‌دهنده تاثیر متوسط اجرای اعتباربخشی بر ارائه خدمات از نظر کارکنان بوده است. از نظر اکثر کارکنان در حیطه‌های فرایندکاری، رضایت بیماران و کیفیت خدمات اعتباربخشی تا حدودی زیاد تاثیرگذار بوده است و در سایر حیطه‌ها تاثیر متوسطی داشته است (004/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه اعتباربخشی عاملی موثر و مثبت بر عملکرد و کیفیت خدمات مراکز بهداشتی درمانی ارزیابی شده بود، توجه به آن امری ضروری است و پیشنهاد می‌شود مدیران بیمارستان‌ها آن را در اولویت برنامه‌های خویش قرار دهند. در حیطه‌های بهروری و تعهد و کارگروهی از طریق تاکید بر شاخص‌های عملکردی و بسترسازی به وسیله آموزش و افزایش آگاهی پرسنل، تخصیص بودجه و برنامه‌ریزی درجهت اعتباربخشی می‌توان تاثیرات آنها را افزایش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه تعهد سازمانی پرسنل بالینی وغیر بالینی شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران وعوامل موثر بر آن سال 1393
        نیره السادات روح اللهی ابوالقاسم پوررضا محمود محمودی لادن قدمی
        مقدمه:تعهد سازمانی یک ویژگی مهم شغلی و سازمانی است که بیانگر میزان وفاداری افراد به سازمان می‌باشد. نیروی انسانی متعهد به سازمان باعث افزایش چشم‌گیر عملکرد سازمان و تجلی بهتر افراد سازمانی می‌شود. توسعه خدمات بهداشتی درمانی علاوه بر برخورداری از کادر درمانی مجرب و توانم چکیده کامل
        مقدمه:تعهد سازمانی یک ویژگی مهم شغلی و سازمانی است که بیانگر میزان وفاداری افراد به سازمان می‌باشد. نیروی انسانی متعهد به سازمان باعث افزایش چشم‌گیر عملکرد سازمان و تجلی بهتر افراد سازمانی می‌شود. توسعه خدمات بهداشتی درمانی علاوه بر برخورداری از کادر درمانی مجرب و توانمند مستلزم وجود نیروهایی متعهد و وفادار به سازمان نیز می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه تعهد سازمانی پرسنل بالینی و غیربالینی شاغل در بیمارستا‌ن‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و عوامل موثر بر آن در سال 1393 می‌باشد. روش پژوهش: این تحقیق یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی و کاربردی است که در طول سال 93 در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. واحدهای پژوهش 150نفر پرسنل بالینی (افرادی هستند که مستقیما بر بالین بیمار حضور داشته) دیپلم و بالاتر و 150 نفر پرسنل غیر بالینی (افرادی هستند که خدمات غیر بالینی و اداری را انجام می‌دهند و بطور مستقیم بر بالین بیمار حضور ندارند) دیپلم و بالاتر (جمعاً 300 نفر) شاغل در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌باشند که به شیوه تصادفی انتخاب و ابزار جمع‌آوری اطلاعات که شامل دو پرسشنامه اطلاعات فردی و تعهد سازمانی می‌یر و آلن بود را به صورت خود گزارشی تکمیل نمودند. پرسشنامه تعهد سازمانی می‌یر و آلن پرسشنامه‌ای استاندارد و شامل 24 سوال در سه بعد تعهد عاطفی (سوال 1 تا 8)، تعهد مستمر (سوال 9 تا 16) و تعهد هنجاری یا تکلیفی (سوال 17 تا 24) می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار نوصیفی ازضریب همبستگی اسپیرمن،آزمون فیشر و آزمون خی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین تعهد سازمانی در کلیه پرسنل بیمارستان‌های منتخب بالاست اما در پرسنل بالینی بطور معنی‌داری از پرسنل غیر بالینی بالاتر است -6/105, P<0/001) (t=. هم‌چنین میانگین کلیه ابعاد تعهد سازمانی (بعد عاطفی، بعد مستمر و بعد تکلیفی) در پرسنل بالینی بطور معنی‌داری از پرسنل غیربالینی بالاتر است (001/0P <). نتیجه‌گیری: کلیه ابعاد تعهد سازمانی (بعد عاطفی، بعد مستمر و بعد تکلیفی) در گروه بالینی با میزان تحصیلات و سابقه کار ارتباط دارد اما تنها تعهد تکلیفی با وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و سابقه کار ارتباط معنی‌دار نشان می‌دهد. در گروه غیر بالینی تعهد مستمر با نوع استخدام، تعهد تکلیفی با جنس و تعهد سازمانی با نوع شغل ارتباط معنی‌دار دارد. کلیه ابعاد تعهد سازمانی در هر دو گروه بالینی و غیر بالینی با رضایت از سرپرست ارتباط معنی‌داری را نشان می‌دهد. پرونده مقاله