• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تدوین استراتژی‌های ارتقاء ایمنی بیمار در بخش‌های بالینی بیمارستان 15 خرداد تهران
        امیراشکان نصیری‌پور فریده حق‌شناس کاشانی فاطمه ربیعی
        مقدمه: ایمنی بیماربه عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هرگونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبت‌های سلامت است. هدف اصلی مراقبت در سیستم‌های بهداشتی درمانی، حفظ و ارتقای سلامتی است و ایمنی بیمار یکی از دغدغۀ چکیده کامل
        مقدمه: ایمنی بیماربه عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هرگونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبت‌های سلامت است. هدف اصلی مراقبت در سیستم‌های بهداشتی درمانی، حفظ و ارتقای سلامتی است و ایمنی بیمار یکی از دغدغۀ اصلی این حوزه محسوب می‌شود. هدف از این پژوهش تدوین استراتژی‌های ارتقای ایمنی بیمار در بخش‌های بالینی بیمارستان 15 خرداد تهران بود. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش صاحبان فرآیند بیمارستان 15 خرداد شامل رئیس بیمارستان، مدیران عالی و میانی، سرپرستاران؛ پزشکان و کارشناسان پرستاری با بیش از ده سال سابقه کاری به تعداد 55 نفر بودند. از پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و ابزارهایی همچون ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس SWOT ، ماتریس داخلی و خارجی، و ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمّی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: با توجه به نمرات حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی برابر با 56/2 و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی برابر با 86/2، با استفاده از ماتریس داخلی و خارجی، استراتژی‌های تهاجمی اننخاب شد. استراتژی‌های انتخاب شده با استفاده از ماتریس QSPM اولویت‌بندی و بهترین استراتژی با امتیاز657/6 انتخاب گردید که عبارت است از توسعه حاکمیت و رهبری. نتیجه‌گیری: با بکارگیری استراتژی‌های تهاجمی بویژه در حوزه حاکمیت و رهبری، می‌توان ایمنی بیمار را به عنوان الویت استراتژیک بیمارستان در نظر گرفته و آن را ارتقاء داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر مولفه‌های بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد پرسنل شاغل در بیمارستان شهیدصدوقی یزد
        سیدمحمد یونسی‌فر علی محقر سید عزیز یونسی فر
        مقدمه: امروزه بیمارستان‌ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می‌باشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان‌ها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریت چکیده کامل
        مقدمه: امروزه بیمارستان‌ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان می‌باشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان‌ها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است. این نوع بازاریابی ایجاب می‌کند کلیه کارکنان سازمان در مواجهه با مشتریان، رفتار و تفکر مشتری‌گرایی یا بازاریابی داشته باشند. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفه‌های بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد یک راهبرد برای اجرای برنامه‌های سازمان و طراحی استراتژی‌هایی برای بهبود عملکرد پرسنل سازمان می‌باشد. روش‌ پژوهش: شیوه نمونه‌گیری مورد استفاده دراین پژوهش انتخاب احتمالی یا تصادفی بود که بر اساس آن تعداد 351 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شده‌اند. برای انتخاب افراد نیز از روش منظم یا سیستماتیک و برای پردازش اطلاعات از چند نرم‌افزار از جمله SPSS 15 و Micro soft Excel استفاده شده است. از آماری توصیفی جهت بررسی و مقایسه‌ی اطلاعات و از آزمون t در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. یافته‌ها: نمرات مولفه امنیت شغلی 4/32 در صد، آموزش‌های متنوع و گسترده 07/35 درصد، ارائه پاداش و تشویق 76/38 درصد، تسهیم اطلاعات 11/40 درصد، توانمندسازی کارکنان 81/32درصد، کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان 34/41 درصد بودند. بیمارستان شهید صدوقییزد به اخذ 74/36 امتیاز نائل گردید که نسبت به وضعیت مطلوب تعریف شده، امتیاز مطلوب را کسب نکرده است. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه مستقیم و مثبت بازاریابی داخلی و رضایت و تعهد پرسنل، سازمان می‌بایست از طریق تمرکز بر جنبه‌های بازاریابی داخلی اقدام به توجه به خروجی‌های کارکنان و به ویژه رضایت‌مندی سازمانی ایشان نماید. از جمله اقداماتی که می‌توان بازاریابی داخلی را تقویت نمود. آگاهی یافتن از تغییرات ارزش در نظر کارکنان، درک شرایط بازار کار، شناخت بخش‌بندی‌های داخلی خاص کارکنان بر اساس شخصیت‌ها و خواسته‌ها می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی علل لغو اعمال جراحی در بیمارستان شهدای کرمانشاه در شش ماه اول سال 1391
        علی محمدی رحمان ستوده روح اله محمدی شکیبا گهواره مریم عسگرنژاد
        مقدمه: بهره‌وری اتاق‌های عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان بوده و منابع زیادی صرف مدیریت آنها می شود تا اعمال جراحی به موقع انجام گیرند. با این وجود لغو اعمال جراحی از مهم‌ترین علل در عدم کارایی و اتلاف منابع بوده و باعث ایجاد استرس و نارضایت چکیده کامل
        مقدمه: بهره‌وری اتاق‌های عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان بوده و منابع زیادی صرف مدیریت آنها می شود تا اعمال جراحی به موقع انجام گیرند. با این وجود لغو اعمال جراحی از مهم‌ترین علل در عدم کارایی و اتلاف منابع بوده و باعث ایجاد استرس و نارضایتی بیمار و همراهان می‌شود. لذا هدف از این مطالعه، بررسی میزان و علل لغو اعمال جراحی در بیمارستان شهدا کرمانشاه بود. روش پژوهش: مطالعه توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شد. داده ها از واحد آمار بیمارستان جمع آوری شدند و بر اساس گروه های جراحی به پنج سرویس (ارتوپدی، چشم، جراحی عمومی، زیبایی و ارولوژی که تخصص های فعال در بیمارستان بودند) تقسیم شدند. علل لغو اعمال جراحی نیز به پنج دسته: عوامل مربوط به جراح، متخصص بیهوشی، مشکلات بالینی بیمار، مشکلات اتاق عمل، مشکلات مربوط به بیمار تقسیم گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و شاخص های آمار توصیفی تحلیل شدند. یافته‌ها: از 3612 عمل جراحی برنامه‌ریزی شده، 1.3 درصد آن لغو گردیده بود. بیشترین عمل‌های لغو شده مربوط به سرویس جراحی عمومی با 2.31 درصد و کمترین، سرویس چشم با 0.54 درصد بود. مشکلات بالینی بیمار با 64 درصد بیشترین و مشکلات مربوط به اتاق عمل با 6 درصد کمترین علل لغو اعمال جراحی بودند. نتیجه‌گیری: مشکلات بالینی بیمار بیشترین عامل لغو اعمال جراحی بود، لذا ارزیابی بیمار قبل از عمل جراحی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند و باعث مدیریت بهتر اتاق عمل، اثر بخشی منابع و افزایش رضایت بیمار شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی الگوی سنجش آمادگی بیمارستان‌ها به منظور پیاده‌سازی فناوری ردفاشگر‌ (RFID)
        سیدمجتبی حسینی سیدجمال‌الدین طبیبی جواد جاسبی امیر اشکان نصیری پور محمد مهدی سپهری
        مقدمه: استفاده از فناوری ردفاشگر (RFID) یا سامانه شناسایی با استفاده از امواج رادیویی در بیمارستان‌ها می‌تواند خدمات مناسب‌تری را به بیماران ارائه نماید. اما پیاده‌سازی این فناوری ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و احتمال شکست این فناوری را افزایش دهد. چکیده کامل
        مقدمه: استفاده از فناوری ردفاشگر (RFID) یا سامانه شناسایی با استفاده از امواج رادیویی در بیمارستان‌ها می‌تواند خدمات مناسب‌تری را به بیماران ارائه نماید. اما پیاده‌سازی این فناوری ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و احتمال شکست این فناوری را افزایش دهد. هدف این مقاله ارائه الگویی جهت سنجش آمادگی بیمارستان‌ها برای پیاده‌سازی این فناوری است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش اجرا توصیفی و از نظر هدف و نتیجه کاربردی است. پس از بررسی مزایا و معایب حاصل از پیاده‌سازی فناوری ردفاشگر در بیمارستان‌ها، الگویی به روش دلفی جهت سنجش آمادگی بیمارستان‌ها طراحی شد و این الگو در قالب پرسشنامه‌ای در اختیار 38 خبره قرار گرفت. در نهایت با روش تصمیم‌‌گیری گروهی و با تجمیع نظرات خبرگان مدل پیشنهادی اعتبارسنجی و تائید شد. یافته‌ها:پس از دریافت پرسشنامه‌های تکمیل شده و جمع‌بندی نظرات خبرگان الگویی مفهومی جهت ارزیابی میزان موفقیت پیاده‌سازی این فناوری قبل از ورود به پروژه اجرایی ارائه شد. این الگو در قالب 9 شاخص اصلی شامل: انسانی - اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، سازمانی، فناوری، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی، فیزیکی و محیطی و تعدادی زیرشاخص طراحی شد. فراوانی نظرات خبرگان نشان داد که بیشتر شاخص‌ها با امتیاز 50 یا بیشتر ارزیابی شده و میانگین توافق همه خبرگان بیش از 80 بود. نتیجه‌گیری:مدیران بیمارستان‌ها می‌توانند نقاط ضعف و قوت بیمارستان خود را قبل از پیاده‌سازی این فناوری بررسی نموده و با شناخت حاصل از این مدل موفقیت اجرا و پیاده‌سازی این فناوری را افزایش دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان‌های یزد
        حجت اله قرایی محمد امین بهرامی فرزانه رجالیان ام البنین آتش بهار عباس همایونی فاطمه عطاءالهی الهام جمالی
        مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود. روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی ا چکیده کامل
        مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود. روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1391 در 6 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان این بیمارستان‌ها بود. مجموعأ 259 نفر در مطالعه شرکت کردند. نمونه‌گیری به صورت طبقه‌ای- تصادفی از 2 طبقه کارکنان بالینی و اداری بیمارستان‌ها انجام شد. داده‌های پژوهش به وسیله 2 پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده بیوگر و هوش هیجانی شرینگ جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج: میانگین امتیاز عدالت توزیعی، رویه‌ای، مراوده‌ای و سیستمی در بیمارستان‌های مورد مطالعه به ترتیب، 66/14± 31/71، 15/16±91/58، 21/17±26/48 و 70/24±99/93 بود. هم‌چنین، میانگین امتیاز کلی عدالت ادراک شده سازمانی در این بیمارستان‌ها، 56/11±10/59 بود. میانگین امتیاز هوش هیجانی کارکنان این بیمارستان‌ها نیز معادل 60/4±26/67 به دست آمد. سطح هوش هیجانی کارکنان، تنها در بیمارستان‌های خصوصی دارای رابطه معنادار با ادراک آنها از عدالت سازمانی بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارتباط شاخص‌های تخت بیمارستانی با میزان مصرف انر‍‍ژی الکتریکی(برق) در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان
        لیلا ریاحی کامران حاجی نبی وحید آقا محمدی
        مقدمه: با نگاهی به آمار مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مشاهده می‌شود که اتلاف انرژی الکتریکی زیادی خصوصا در بخش‌های عمومی و دولتی از جمله بیمارستان‌ها را شاهد هستیم. هدف از این پژوهش تعیین و برآورد مصرف انرژی الکتریکی و تعیین ارتباط چکیده کامل
        مقدمه: با نگاهی به آمار مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مشاهده می‌شود که اتلاف انرژی الکتریکی زیادی خصوصا در بخش‌های عمومی و دولتی از جمله بیمارستان‌ها را شاهد هستیم. هدف از این پژوهش تعیین و برآورد مصرف انرژی الکتریکی و تعیین ارتباط آن با شاخص‌های تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های مورد نظر، ظرف سه سال گذشته می‌باشد. روش پ‍ژوهش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی و همبستگی می‌باشد. روش نمونه‌گیری به صورت سرشماری از کلیه بیمارستان‌های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفته است.کلیه اطلاعات مربوط به هزینه و مصرف برق با مراجعه به شرکت برق منطقه بدست آمده، هم‌چنین کلیه اطلاعات مربوط به شاخص‌های تخت بیمارستانی از روی اطلاعات بایگانی شده در واحد مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه، محاسبه و بدست آمده است. جهت استخراج نتایج پژوهش از آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، روشهای رگرسیون استفاده شده است. یافته‌ها: میانگین مصرف برق به ازای هر روزتخت اشغالی در بیمارستان‌های موردنظر، 5/24 کیلووات ساعت برآورد شد. شاخص‌های تخت بیمارستانی از جمله درصد اشغال تخت با میزان مصرف انرژی الکتریکی رابطه خطی معنی دارو معکوس داشت. میزان چرخش تخت‌ها نیز با مصرف برق رابطه خطی معنی‌دار و معکوس داشت. هم‌چنین مدت اقامت بیمار نیز با مصرف برق رابطه خطی معنادار و مستقیم داشت (سطح معنی داری 05/0). نتیجه‌‌گیری: برای کاهش مقدار برق مصرفی (مصرف سرانه تخت) در بیمارستان‌ها می‌توان با افزایش میزان چرخش تخت و درصد اشغال تخت و کاهش مدت اقامت و فاصله چرخش تخت‌ها، هم‌چنین ازطریق آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف، تعیین مدیر یا کارشناس انرژی در بیمارستان، تشکیل کمیته اصلاح الگوی مصرف در بیمارستان‌ها اقدام نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تأثیر سیستم مدیریت کیفیت بر رضایت شغلی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان تهران
        علی ربیعی مهرداد کرمانی حسکوئی معصومه رمضانی محمود خطیب
        مقدمه: اهمیت و تأثیر رضایت شغلی پرسنل درمانی برارتقاء سطح سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. در برخی از مراکز درمانی در کنار استانداردهای درمانی الزامی، از انواع دیگر استانداردها به عنوان ابزاری برای ارتقاء فرآیندهای بیمارستانی استفاده می‌شود که استقرار و همسو کردن ای چکیده کامل
        مقدمه: اهمیت و تأثیر رضایت شغلی پرسنل درمانی برارتقاء سطح سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. در برخی از مراکز درمانی در کنار استانداردهای درمانی الزامی، از انواع دیگر استانداردها به عنوان ابزاری برای ارتقاء فرآیندهای بیمارستانی استفاده می‌شود که استقرار و همسو کردن این استانداردها با عوامل ایجاد رضایت شغلی می‌تواند ابزاری برای بالا بردن سطح رضایت شغلی پرسنل درمانی نیز باشد. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی در 8 مرکز بیمارستانی وابسته به اداره کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران در دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو روش مشاهده مشارکتی دو محقق در دو گروه آزمایش و گواه و همینطور پرسشنامه استاندارد JDI با ضریب 98/. =α استفاده شد. طبق جدول مورگان 357 نفر به عنوان جامعه آماری به صورت تصادفی در مراکز انتخاب شدند که داده‌ها در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بررسی نتایج در 5 حیطه نشان داد که میانگین رضایت شغلی گروه آزمایش در مقیاس خطی 1تا5 عدد 8/3 بود و در گروه گواه 9/2 بود. بیشترین رضایت شغلی در هر دو گروه نظارت و سرپرستی و کمترین میزان در حیطه حقوق و دستمزد بود.پرسنل بهداشتی درمانی در گروه آزمایش رضایت شغلی بیشتری (9/3) نسبت به پرسنل اداری مالی (7/3) داشتند. آزمون کای دو پیرسون بین رضایت شغلی و جنسیت رابطه معناداری را نشان داد (002/. = sig) و بین سطح تحصیلات و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود نداشت (733/. =sig ) نتیجه‌گیری‌: استقرار سیستم مدیریت کیفیت در بیمارستان‌های تحت مطالعه موجب افزایش رضایت شغلی در تمام حیطه‌ها به جز حقوق و دستمزد است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - چکیده انگلیسی مقالات این شماره