تاثیر مولفههای بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد پرسنل شاغل در بیمارستان شهیدصدوقی یزد
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیسیدمحمد یونسیفر 1 , علی محقر 2 , سید عزیز یونسی فر 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
کلید واژه: بازاریابی داخلی, عملکرد سازمانی, کیفیت خدمات, مشتریان درونی, بیمارستان,
چکیده مقاله :
مقدمه: امروزه بیمارستانها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال راهکارهایی نوین برای جذب و حفظ مشتریان میباشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستانها باید ابزارهایی را جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند. بازاریابی داخلی یک ابزار مدیریتی است. این نوع بازاریابی ایجاب میکند کلیه کارکنان سازمان در مواجهه با مشتریان، رفتار و تفکر مشتریگرایی یا بازاریابی داشته باشند. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفههای بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد یک راهبرد برای اجرای برنامههای سازمان و طراحی استراتژیهایی برای بهبود عملکرد پرسنل سازمان میباشد. روش پژوهش: شیوه نمونهگیری مورد استفاده دراین پژوهش انتخاب احتمالی یا تصادفی بود که بر اساس آن تعداد 351 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شدهاند. برای انتخاب افراد نیز از روش منظم یا سیستماتیک و برای پردازش اطلاعات از چند نرمافزار از جمله SPSS 15 و Micro soft Excel استفاده شده است. از آماری توصیفی جهت بررسی و مقایسهی اطلاعات و از آزمون t در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. یافتهها: نمرات مولفه امنیت شغلی 4/32 در صد، آموزشهای متنوع و گسترده 07/35 درصد، ارائه پاداش و تشویق 76/38 درصد، تسهیم اطلاعات 11/40 درصد، توانمندسازی کارکنان 81/32درصد، کاهش فاصله طبقاتی میان کارکنان 34/41 درصد بودند. بیمارستان شهید صدوقییزد به اخذ 74/36 امتیاز نائل گردید که نسبت به وضعیت مطلوب تعریف شده، امتیاز مطلوب را کسب نکرده است. نتیجهگیری: با توجه به رابطه مستقیم و مثبت بازاریابی داخلی و رضایت و تعهد پرسنل، سازمان میبایست از طریق تمرکز بر جنبههای بازاریابی داخلی اقدام به توجه به خروجیهای کارکنان و به ویژه رضایتمندی سازمانی ایشان نماید. از جمله اقداماتی که میتوان بازاریابی داخلی را تقویت نمود. آگاهی یافتن از تغییرات ارزش در نظر کارکنان، درک شرایط بازار کار، شناخت بخشبندیهای داخلی خاص کارکنان بر اساس شخصیتها و خواستهها میباشد.