• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - خط انتظار دریافت خدمات بخش ICU در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پژشکی شهید بهشتی و عوامل مؤثر بر آن
        امیر اشکان نصیری‌پور خلیل علی محمد زاده قاسم خسرو آبادی
        مقدمه: با توجه به نیاز مبرم بیماران ICU به دریافت خدمات پزشکی و پرستاری، باید اینگونه خدمات به موقع و با کیفیت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد. بنابراین وجود زمان انتظار دریافت خدمات برای این بیماران، مشکلی اساسی است که باید بررسی و مرتفع گردد. با این مطالعه با هدف بررسی چکیده کامل
        مقدمه: با توجه به نیاز مبرم بیماران ICU به دریافت خدمات پزشکی و پرستاری، باید اینگونه خدمات به موقع و با کیفیت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد. بنابراین وجود زمان انتظار دریافت خدمات برای این بیماران، مشکلی اساسی است که باید بررسی و مرتفع گردد. با این مطالعه با هدف بررسی خط انتظار دریافت خدمات بخش ICU در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عوامل مؤثر بر آن در سال 1387 انجام یافت. روش پژوهش: کلیه مترون‌ها، سوپروایزرها و مسؤلان بخشهای ICU بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (49N=) در پژوهش شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود، که با مقیاس لیکرت (کاملاً موافق = 5 تا کاملاً مخالف= 1) نمره‌دهی شد. داده‌ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی) و آزمون t یکطرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: عوامل مربوط به پرسنل پزشکی (52/3= و 028/0=P)، عوامل محیطی (67/3 = و008/0=P)، عوامل مربوط به عدم همکاری بین بخشی با بخش خصوصی (14/4= و 001/0>P)، عوامل مربوط به افزایش نیاز جامعه به بستری در ICU (37/4= و 001/0>P)، سایر عوامل سازمانی (85/3= و 004/0=P)، در طولانی بودن زمان انتظار بیماران نقش داشتند و عوامل مربوط به پرسنل پرستاری، تجهیزات بخش ICU ، عفونت بیمارستانی در بیمارستانهای مورد مطالعه نقشی در طولانی بودن زمان انتظار بیماران نداشتند. نتیجه گیری: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کمبود تخت ICU مواجه بوده‌اند. بالا بودن مدت بستری بیماران در این بخش‌ها، مشکلات مربوط به نیروی انسانی و عدم همکاری بین بخشی با بخش خصوصی از عواملی بودند که سبب طولانی‌تر شدن خط انتظار بیماران شده است. شایسته است علاوه بر افزایش تعداد تخت ICU ، زمینه دسترسی بیشتر بیماران به بخش خصوصی فراهم شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - میزان رعایت استانداردهای ایمنی اتاق‌های عمل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،1386
        فاطمه محبی ویدا کشتاران سید پوریا هدایتی ناهید حاتم مصطفی شهمرادی
        مقدمه: اهمیترعایت ایمنی در سطح جامعه شغلی از جمله در واحدهای بهداشتی و درمانی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست چرا که وجود عوامل خطرزا و بیماری‌زا می‌تواند سلامتی و جان بیماران را به خطر انداخته و پتانسیل آسیب‌رسانی و خسارت به تجهیزات و ساختمان بیمارستان را به چکیده کامل
        مقدمه: اهمیترعایت ایمنی در سطح جامعه شغلی از جمله در واحدهای بهداشتی و درمانی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست چرا که وجود عوامل خطرزا و بیماری‌زا می‌تواند سلامتی و جان بیماران را به خطر انداخته و پتانسیل آسیب‌رسانی و خسارت به تجهیزات و ساختمان بیمارستان را به همراه داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت رعایت استانداردهای ایمنی اتاق‌های عمل بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1386 انجام گرفت. روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی، اتاق عمل 10 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مورد بررسی قرار گرفت. گردآوری‌ داده‌ها بوسیله چک‌لیست‌هایی پژوهشگر ساخته انجام گرفت که برای تکمیل آن از روش مشاهده و مصاحبه استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفثی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 90% بیمارستان‌های مورد مطالعه، از لحاظ ایمنی الکتریکی و رعایت ایمنی در برابر عفونت اتاق‌های عمل از وضعیت متوسط به بالا برخوردار بودند. همچنین 80% بیمارستان‌ها در خصوص ایمنی آتش‌سوزی و گازهای طبی در وضعیت متوسط به بالا قرار داشتند. نهایت اینکه درصد رعایت استانداردهای ایمنی اتاق‌های عمل تمامی بیمارستان‌های جامعه پژوهش بالاتر از 50% بوده است. نتیجه‌گیری: مدیران بیمارستا‌ن‌ها می‌بایست ضمن بررسی مداوم رعایت استانداردهای اتاق عمل، بهبود مستمر آنها را در نظر داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر آموزشهای رسمی ضمن خدمت بر مهارتهای مدیریتی کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر
        پوران رئیسی محرم زنگنه
        مقدمه:سازمان‌ها همه ساله مبالغ قابل توجهی را صرف آموزش و بهسازی کارکنان خود می‌نمایند، لذا هدایت این منابع در مسیری که حداکثر اثربخشی را داشته باشد، امری ضروری است. هدف کلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای رسمی ضمن خدمت بر مهارتهای فنی، انسانی و ادارکی کارشناسا چکیده کامل
        مقدمه:سازمان‌ها همه ساله مبالغ قابل توجهی را صرف آموزش و بهسازی کارکنان خود می‌نمایند، لذا هدایت این منابع در مسیری که حداکثر اثربخشی را داشته باشد، امری ضروری است. هدف کلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزشهای رسمی ضمن خدمت بر مهارتهای فنی، انسانی و ادارکی کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر بود. روش پژوهش: این مطالعه بر روی یک گروه از کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر (43=N) به صورت آزمون-بازآزمون انجام پذیرفت. بدین ترتیب که ، از این گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و برای مدت دو هفته تحت آموزشهای مورد نظر قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، 6 ماه فاصله گذاشته شد تا آموزشها اثرات خود را نشان دهد و در نهایت از این گروه پس آزمونه به عمل آمد. در این مطالعه نمونه‌گیری انجام نشد. داده‌ها بوسیله پرسشنامه جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از 43 نفر کارشناس شرکت‌کننده 61% را مردان و 39% را زنان تشکیل می‌دادند. در این پژوهش شرکت‌کنندگان دارای میانگین سنی 37/37 سال با انحراف معیار 19/5 بودند. در این پژوهش میانگین سابقه کاری کارشناسان مورد مطالعه 56/14 سال با انحراف معیار 23/5 بود. میانگین نمره کل مهارت‌های حرفه‌ای (فنی، انسانی و ادراکی) قبل و بعد از آموزش به ترتیب از 4/323 و 53/344 بود با انحراف معیار 23/72 و 6/62 بود. یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که دورهای رسمی آموزشی بر مهارتهای حرفه‌ای مدیران شبکه بهداشت و درمان ملایر تأثیر چشمگیری داشته است (01/0=P و 63.5-=t). همین نتایج در مورد مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی صدق می‌نمود (01/0>p). نتیجه‌گیری: آموزشهای رسمی ضمن‌خدمت می‌تواند ابزار مؤثری برای افزایش مهارتهای (فنی، انسانی و ادراکی) کارشناسان ستادی شبکه بهداشت و درمان ملایر می‌باشد و می‌تواند در سازمانهای مشابه برای این منظور به کار گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - فراهم بودن عوامل انگیزش شغلی از دیدگاه کادر پرستاری بیمارستانهای طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا
        سید عباس سیادیتی قهرمان محمودی
        مقدمه: انگیزش عامل مهمی در عملکرد مطلوب نیروی انسانی به شمار می‌رود. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین دیدگاه کادر پرستاری بیمارستانهای طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا نسبت به فراهم بودن عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بود. روش پژوهش: به منظور انجام این م چکیده کامل
        مقدمه: انگیزش عامل مهمی در عملکرد مطلوب نیروی انسانی به شمار می‌رود. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین دیدگاه کادر پرستاری بیمارستانهای طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا نسبت به فراهم بودن عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بود. روش پژوهش: به منظور انجام این مطالعه 260 نفر از 800 نفر کادر پرستاری شاغل در بیمارستان‌های طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا (پانزده خرداد ورامین، شهید معیری و آیت‌الله کاشانی، بیمارستان شهید مفتح ورامین، بیمارستان نیروی‌هوایی ارتش، مرکز روانپزشکی رازی)با روش تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده‌ها،پرسشنامه‌ای بود که ابعاد زمینه‌ای و محتوایی انگیزش را اندازه می‌گرفت.داده‌ها به روش خود پاسخگویی تکمیل و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون آماری تی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مهمترین عوامل بازداردندهاز بین عوامل زمینه‌ای انگیزش که در بیمارستانهای مورد مطالعه حکمفرما بود عبارتند از: متناسب نبودن حقوق دریافتی با سختی کار، سطح تحصیلات، نوبت کاری، نیازهای زندگی و میزان عملکرد کارکنان،‌ عدم استفاده از نظرات کادر پرستاری در تصمیم‌گیریهای مربوط به امور بیمارستان و تبعیض بین پرسنل.از مهمترین عوامل نارضایتی در بین عوامل محتوایی نیز عدم احساس مسئولیت مدیران بیمارستان نسبت به مشکلات حرفه‌ای کادر پرستاری، عدم وجود امکان ارتقاء به رده‌های بالاتر سازمانی و عدم قدردانی مسئولین از کادر پرستاری در قبال خدمات با ارزش را می‌توان نام برد. نتیجه‌گیری: برخی از مهمترین عوامل انگیزشی کار (اعم از زمینه‌ای یا محتوایی) در بیمارستان‌های طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا از دید پرسنل پرستاری وجود ندارد و لازم است مسئولین این بیمارستانها جهت تضمین رضایت شغلی کادر پرستاری و نیز افزایش کیفیت کاری آنان به حل این مشکل توجهی جدی نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - وضعیت ارایه خدمات آموزش به بیمار و عوامل سازمانی تأثیرگذار بر آن در بیمارستان‌های دانشگاهی مشهد-1387
        علی وفایی محمدرضا شیدفر
        مقدمه: در چارچوب استراتژی ارتقاء سلامت، یکی از مهم‌ترین نقش‌های اجرایی که از بیمارستان‌ها انتظار می‌رود، ارائه برنامه‌های آموزشی ارتباطی برای بیماران می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ارایه خدمات آموزش بیمار و شناسایی موانع و عوامل تأثیر چکیده کامل
        مقدمه: در چارچوب استراتژی ارتقاء سلامت، یکی از مهم‌ترین نقش‌های اجرایی که از بیمارستان‌ها انتظار می‌رود، ارائه برنامه‌های آموزشی ارتباطی برای بیماران می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ارایه خدمات آموزش بیمار و شناسایی موانع و عوامل تأثیرگذار سازمانی د ربیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. روش تحقیق: در این پژوهش 441 نفر بیمار،200 پزشک و185 پرستار و70 سرپرستار و مدیر از بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال 1387 شرکت داشتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها توسط آزمونهای آماری کای دو و آنالیز واریانس انجام گردید. یافته‌ها: در این مطالعه تنها 42% بیماران آموزش‌های مورد نیاز را دریافت نموده بودند، هر چند عمده آنان از میزان زمان اختصاص داده به آموزش (د ر3,83% موارد کمتر از 5 دقیقه) و محتوای آموزش رضایت کافی نداشتند. در مورد این نقیصه 4/79% پزشکان، کمبود وقت را مهمترین مانع آموزش بیمار معرفی نمودند. 72% مدیران بیمارستان‌ها هم امکان ایفای نقش آموزش از سوی پرستاران را در شرایط موجود منتفی دانستند. نتیجه‌گیری: برنامه آموزش بیماران در بیمارستان‌های مورد مطالعه در وضعیت رضایت بخش نیست و لازم است برای رفع این مشکل یک برنامه مداخله‌ای چند وجهی از سوی مسئولین در نظر گرفته شود؛ برنامه‌ای که هم در جهت تغییر نگرش بیماران، پزشکان و مدیران ارشد بیمارستان‌ها وارد عمل شود و در جهت رفع موانع موجود از جمله نبود فضای آموزشی مناسب برای بیماران، نبود مواد آموزشی مناسب و حجم زیاد کاری پرستاران تلاش نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر نتایج ارزشیابی عملکرد بر انگیزش و پیشرفت شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان تویسرکان
        یداله حمیدی لیلا نجفی سودابه وطن‌خواه ابوالحسن افکار
        مقدمه: ارزشیابی ابزار مؤثری در مدیریت منابع انسانی است که با انجام صحیح و منطقی آن، ضمن آنکه سازمانها با کارای به اهداف خود می‌رسند، منافع کارکنان نیز تأمین می‌گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نتایج ارزشیابی عملکرد بر انگیزش و پیشرفت شغلی کارکنان شبکه بهد چکیده کامل
        مقدمه: ارزشیابی ابزار مؤثری در مدیریت منابع انسانی است که با انجام صحیح و منطقی آن، ضمن آنکه سازمانها با کارای به اهداف خود می‌رسند، منافع کارکنان نیز تأمین می‌گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نتایج ارزشیابی عملکرد بر انگیزش و پیشرفت شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان تویسرکان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی بود. به منظور انجام این پژوهش تعداد 220 نمونه بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود حاوی 37 سؤال که بای نمره‌دهی آن از مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت (بسیار زیاد= 5 و بسیار کم = 1) استفاده شد. یافته‌ها: شیوه فعلی ارزشیاب کارکنان شبکه بهداشت و درمان تویسرکان برای ارتقای شغلی آنان مؤثر نیست. همچنین نتایج این ارزشیابی تأثیر کمی بر انگیزش داشته است (میانگین 58/2 و 471/0=P). نتیجه‌گیری: نظام ارزشیابی عملکرد در شبکه بهداشت و درمان مورد مطالعه اثر بخشی لازم را ندارد و ضرورت دارد به لحاظ محتوایی و جرا بازنگری گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - وضعیت اجرای دستورالعمل مراقبت‌های مدیریت شده زایمان در بیمارستان فاطمه الزهرای نجف آباد 1387
        جهانگیر دریکوند احمدرضا ایزدی
        مقدمه: افزایش میزان سزارین در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب نموده و بحث‌های زیادی را در جامعه موجب شده است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت اجرایی دستورالعمل‌های مراقبت مدیریت شده زایمان و سزارین در بیمارستان فاطمه‌الزهرای نجف آباد و ارائه راهکار منا چکیده کامل
        مقدمه: افزایش میزان سزارین در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب نموده و بحث‌های زیادی را در جامعه موجب شده است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت اجرایی دستورالعمل‌های مراقبت مدیریت شده زایمان و سزارین در بیمارستان فاطمه‌الزهرای نجف آباد و ارائه راهکار مناسب جهت کاهش سزارین بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی انجام پذیرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از چک‌لیست علت زایمان و سزارین، مستخرج از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان ایران جمع‌آوری گردید. به منظور تحلیل داده‌ها از شاخص‌ها و روشهای آمار توصیفی استفاده شد. یافته‌ها: درصد سزارین نسبت به کل زایمانها 43% بود و در 5/2 درصد موارد با اندیکاسیون سزارین، سزارین انتخابی بوده است. از موارد اندیکاسیون سزارین،50% مربوط به اندیکاسیون تکراری، 9/23% عدم پیشرفت، 25/10% دیسترس جنینی، 75/7% نمای غیر طبیعی موارد سزارین بود. نتیجه‌گیری: با وجود تلاش‌های صورت گرفته جهت کاهش سزارین در ایران، هنوز میزان سزارین بالاتر از توصیه سازمان بهداشت جهانی است. آنچه که باید مورد توجه جدی سیاست گذاران قرار گیرد، بالا بودن میزان سزارین تکراری دراین کشور می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز و عوامل مؤثر بر آن
        مرجان مردانی حموله محمد محبویی شاندیز مصلحی الهام احسانی چیمه
        مقدمه: افسردگی شایعترین و مهمترین مشکل روانی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و به ویژه بیماران تحت درمان با همودیالیز می‌باشد که می‌تواند بر کیفیت زندگی، پذیرش درمان و سیر بیماری آنها تأثیر منفی داشته باشد. هدف این مطالعه، تعیین میزان افسردگی بیماران تحت در چکیده کامل
        مقدمه: افسردگی شایعترین و مهمترین مشکل روانی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و به ویژه بیماران تحت درمان با همودیالیز می‌باشد که می‌تواند بر کیفیت زندگی، پذیرش درمان و سیر بیماری آنها تأثیر منفی داشته باشد. هدف این مطالعه، تعیین میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز بوده است. روش پژوهش: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی است و طی آن 98 بیمار تحت درمان با همودیالیز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند که این تعداد به بخش همودیالیز بیمارستان سینای اهواز مراجعه کرده بودند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و مقیاس استاندارد افسردگی یک جمع‌آوری شدند و در نهایت تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری تی و کای‌دو انجام گردید. یافته‌ها: میانگین نمره افسردگی در بیماران مرد 9/10 با انحراف معیار 81/6 و در بیماران زن 2/10 با انحراف معیار 07/6 به دست آمد. همچنین 46% مردان و 45% زنان تحت درمان با همودیالیز، افسردگی داشته‌اند. از طرفی بین سن (001/0=P) و وضعیت تأهل (02/0=P) با افسردگی نمونه‌ها رابطه معنی‌دار آماری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: بیماران تحت درمان با همودیالیز، به سازگاری با بیماری خود نیاز دارند تا از مشکلات جسمی و روانی گوناگونی که با آن مواجه هستند، کم شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - چکیده انگلیسی مقالات این شماره