طراحی مدل چالش ها و فرصت های فریلنسری در بازار کسب و کار ایران
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
زکیه بیکی دمنه
1
,
سید محمد رضا داودی
2
*
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
کلید واژه: فریلنسر, چالشهای فریلنسر , فرصتها, عصر دیجیتال, کسبوکار.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چالشها و فرصتهای فریلنسری در عصر دیجیتال بازار کار ایران با رویکرد داده بنیاد با روش کیفی انجام شد. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 18 نفر از صاحبنظران مطلع حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار یابی دادهها از دو روش بازبینی دو کدگذار و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش، بازگشت به مصاحبهشوندگان استفاده گردید. دادهها طی چند مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس مدل اشتراس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش کیفی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی ( رقابت بالا، عدم ثبات شغلی، استرس کاری، درآمد نامشخص)شرایط زمینهای (مدیریت زمان و پروژه، پلتفرمهای آنلاین در محیط کار ، مهارتها و تخصصها)شرایط مداخلهگر (مهارتها و تخصصها،اتصال به هسته مرکزی کاری موردنظر، توسعه فضای کار آنلاین )راهبردها (مدیریت فردی، یادگیری و توسعه،بازاریابی و جذب مشتری)پیامدها(مدیریت مالی و قیمتگذاری، افزایش ارتباطات شبکهای، رشد فردی)قرار گرفت . نتایج این پژوهش نشان داد که شرایط علی مانند رقابت بالا و عدم ثبات شغلی، نیاز به راهبردهای مؤثر در مدیریت فردی و یادگیری را افزایش میدهد. همچنین، با بهبود مهارتها و استفاده از پلتفرمهای آنلاین، پیامدهایی نظیر رشد فردی و افزایش ارتباطات شبکهای بهدست میآید.
The present study was conducted with the aim of presenting a model of freelance challenges and opportunities in the digital era of the Iranian labor market with a data-based approach and a qualitative method. Based on the principle of theoretical saturation, 18 knowledgeable experts in the field of study were interviewed using a purposive sampling method dependent on the semi-structured interview criterion. To assess data validity, two methods were used: review by two coders and review by experts not participating in the research, and return to the interviewees. The data were analyzed through several stages of open, axial and selective coding based on the Strauss and Corbin model. The results of the qualitative section were presented in the form of a paradigmatic model including causal conditions (high competition, job instability, work stress, uncertain income), contextual conditions (time and project management, online platforms in the workplace, skills and expertise), intervening conditions (skills and expertise, connection to the desired core of work, development of the online workspace), strategies (personal management, learning and development, marketing and customer acquisition), consequences (financial management and pricing, increased network connections, personal growth). The results of this study showed that causal conditions such as high competition and job instability increase the need for effective strategies in personal management and learning. Also, by improving skills and using online platforms, outcomes such as personal growth and increased network connections are achieved.
Alvarez De La Vega, J. C., Cecchinato, M. E., & Rooksby, J. (2022, June). Design Opportunities for Freelancing Platforms: Online Freelancers’ Views on a Worker-Centred Design Fiction. In 2022 Symposium on Human-Computer Interaction for Work (pp. 1-19).
Alvarez de la Vega, J. C., Cecchinato, M. E., Rooksby, J., & Newbold, J. (2023). Understanding Platform Mediated Work-Life: A Diary Study with Gig Economy Freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7(CSCW1), 1-32.
Annunzio-Green N. (2008), Managing the talent management pipeline :Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.20, No.7, Pp. 807−81.
Arab S M, Ebrahimzadeh Pezeshki R, Morvati Sharifabadi A. (2014). Designing a model for combining factors affecting divorce with a systematic review of previous studies, Iranian Epidemiology, No.4, Pp. 10-22. [In Persian]
Arthur, Michael B, & Rousseau, Denise M. (1996). A Career Lexicon for the 21st Century. The Academy of Management Executive, 10(4), 28–39.
Arthur, Michael B, Claman, Priscilla H, & DeFillippi, Robert J. (1995). Intelligent Enterprise, Intelligent Careers. The Academy of Management Executive, 9(4), 7–20.
Baines, Susan. (1999). Servicing the Media: Freelancing, Teleworking and ‘Enterprising’ Careers. New Technology, Work and Employment, 14(1), 18–31.
Baitenizov, D. T., Dubina, I. N., Campbell, D. F., Carayannis, E. G., & Azatbek, T. A. (2019). Freelance as a creative mode of self-employment in a new economy (a literature review). Journal of the Knowledge Economy, 10, 1-17
Baitenizov, D. T., Dubina, I. N., Campbell, D. F., Carayannis, E. G., & Azatbek, T. A. (2019). Freelance as a creative mode of self-employment in a new economy (a literature review). Journal of the Knowledge Economy, 10, 1-17
Baitenizov, D., & Patlasov, O. Y. (2016). Features of development of freelance on the Russian labour market: sociological aspect of the analysis. The Science of Person: Humanitarian Researches, 4(26), 156–165 (in Russian)
Barley, SR, & Kunda, G. (2004). Gurus, Hired Guns and Warm Bodies: Itinerant Experts in a Knowledge Economy.
Barley, Stephen R, & Kunda, Gideon. (2006). Contracting: A New Form of Professional Practice. The Academy of Management Perspectives, 20(1), 45–66.
Besten, M. D., & Nakara, W. A. (2016). Freelancers and innovation in France. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 29(1), 66–82 ISSN: 14761297.
Blaising, A., Kotturi, Y., Kulkarni, C., & Dabbish, L. (2021). Making it work, or not: A longitudinal study of career trajectories among online freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW3), 1-29.
Blaising, A., Kotturi, Y., Kulkarni, C., & Dabbish, L. (2021). Making it work, or not: A longitudinal study of career trajectories among online freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW3), 1-29.
Blyth, D. L., Jarrahi, M. H., Lutz, C., & Newlands, G. (2022). Self-branding strategies of online freelancers on Upwork. new media & society, 14614448221108960.
Bradley A P. (2016). Talent management for universities, Australian Universities'
Chester, J. M., Kaleci, S., & Kehoe, L. A. (2023). Seventh Freelance Business Survey: The freelance landscape 2018-2023. Medical Writing, 32, 56-70.
Davenport, John. (2006). UK Film Companies: Project‐Based Organizations Lacking Entrepreneurship and Innovativeness? Creativity and Innovation Management, 15(3), 250–257.
DeFillippi, Robert J, & Arthur, Michael B. (1994). The Boundaryless Career: A Competency‐based Perspective. Journal of Organizational Behavior, 15(4), 307–324.
DeFillippi, Robert J, & Arthur, Michael B. (1996). Boundaryless Contexts and Careers: A Competency-based Perspective. The Boundaryless Career, 116–131.
Dex, Shirley, Willis, Janet, Paterson, Richard, & Sheppard, Elaine. (2000). Freelance Workers and Contract Uncertainty: The Effects of Contractual Changes in the Television Industry. Work, Employment & Society, 14(2), 283–305.
Dubina, I., Carayannis, E., & Campbell, D. (2012). Creativity economy and a crisis of the economy. Journal of the Knowledge Economy, 3(1), 1–24
Eni, L. N., Meharunisa, S., Rashmi, A. R., & Shukla, R. (2023). The Future of Work: Adapting Management Practices to the Gig Economy and Freelancer Culture. European Economic Letters (EEL), 13(3), 1131-1139.
Florida, R. (2002) The rise of the creative class. Basic Books, New York.
Fraser, J., & Gold, M. (2001). Portfolio workers': Autonomy and control amongst freelance translators. Work, Employment and Society, 15(4), 679-697.
Gandini, A., & Gandini, A. (2016). The rise of a freelance economy. The Reputation Economy: Understanding Knowledge Work in Digital Society, 13-25.
Giang, V. (2015) Five major ways freelancers will change the economy by 2040. Fast Company, August 24, 2015. https://www.fastcompany.com/3049857/5-major-ways-freelancers-will-change-the-economy-by2040
Goss, David, & Bridson, Joanna. (1998). Understanding Interim Management. Human Resource Management Journal, 8(4), 37–50.
Grugulis, I., & Stoyanova, D. (2011). The missing middle: communities of practice in a freelance labour market. Work, employment and society, 25(2), 342-351.
Hannák, A., Wagner, C., Garcia, D., Mislove, A., Strohmaier, M., & Wilson, C. (2017, February). Bias in online freelance marketplaces: Evidence from taskrabbit and fiverr. In Proceedings of the 2017 ACM conference on computer supported cooperative work and social computing (pp. 1914-1933).
Kazi, A. G., Yusoff, R. M., Khan, A., & Kazi, S. (2014). The freelancer: A conceptual review. Sains Humanika, 2(3).
Kim, P., Cheon, E., & Sawyer, S. (2023). Online Freelancing on Digital Labor Platforms: A Scoping Review. Computer Supported Cooperative Work and Social Computing, 259-266.
Kirkpatrick, Ian, & Hoque, Kim. (2006). A Retreat from Permanent Employment? Accounting for the Rise of Professional Agency Work in UK Public Services. Work, Employment & Society, 20(4), 649–666.
Lee J C, Van der Waldt G. (2020). An integrated talent management model for the Public Service: The case of the Western Cape Provincial Government. Administratio Publica, Vol.28, No.2, Pp. 173-190.
Lincoln Yvonna S, Egon Guba G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: SAGE Publication.
Masood, F., Naseem, A., Shamim, A., Khan, A., & Qureshi, M. A. (2018). A systematic literature review and case study on influencing factor and consequences of freelancing in Pakistan. Int. J. Sci. Eng. Res, 9, 275-280.
Menger, Pierre-Michel. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25(1), 541–574.
Miller, S. (2023). Finance for Freelance.
Munoz, I., Dunn, M., Sawyer, S., & Michaels, E. (2022). Platform-mediated Markets, Online Freelance Workers and Deconstructed Identities. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 6(CSCW2), 1-24.
Nam, T. (2014). Technology use and work-life balance. Applied Research in Quality of Life, 9(4), 1017–1040.
Opait, G., Damian, D., & Capatina, A. (2019). Freelancer as an entrepreneur: a choice as career development.
Ropponen, A. (2025). Remote work–the new normal needs more research. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health.
Saundry, Richard, Stuart, Mark, & Antcliff, Valerie. (2007). Broadcasting Discontent—Freelancers, Trade Unions and the Internet. New Technology, Work and Employment, 22(2), 178–191.
Serbinovskiy, B. Y., Mukuchyan, R. R., & Kalmyckova, N. G. (2012). Innovative self-employment and its functions in the labor market and in modernizing economy of Russia. Part 1. Science journal of KubSAU, 82(08), 945–964 (in Russian)
Seyedi S M R, Danaeifard H, Ganjali A (et al). (2019). Designing a Model of Competencies of Senior Government Managers by the Ultra-Combined Method, Public Policy Quarterly, Vol.9, No.33, Pp. 54-78. [In Persian]
Seyedi S M R, Danaeifard H, Ganjali A (et al). (2019). Designing a Model of Competencies of Senior Government Managers by the Ultra-Combined Method, Public Policy Quarterly, Vol.9, No.33, Pp. 54-78. [In Persian]
Shevchuk, A., Strebkov, D. (2016) Heterogeneous self-employment and work values: the evidence from online freelance marketplaces, Contemporary Entrepreneurship, pp. 141-158
Stanworth, Celia, & Stanworth, John. (1995). The Self‐employed without Employees—Autonomous or Atypical? Industrial Relations Journal, 26(3), 221–229.
Tench, Ralph, Fawkes, Johanna, & Palihawadana, Dayan. (2002). Freelancing: Issues and Trends for Public Relations Practice. Journal of Communication Management, 6(4), 311–322.
Van den Groenendaal, S. M. E., Freese, C., Poell, R. F., & Kooij, D. T. (2023). Inclusive human resource management in freelancers' employment relationships: The role of organizational needs and freelancers' psychological contracts. Human Resource Management Journal, 33(1)224-240.
Zimmer L. (2006). “Qualitative MetaSynthesis: A Ques- tion of Dialoguing with Texts. Methodological Is- sues in Nursing Research. Vol.53, No.3, Pp. 311-318.
مجله توانمندسازی سرمایه انسانی دوره 8، شماره 1، بهار 1404 صص. 95- 108 |
طراحی مدل چالشها و فرصتهای فریلنسری در بازارکسب وکار ایران
زکیه بیکیدمنه1، سیدمحمدرضا داودی*2
تاریخ دریافت: 20/12/1403
تاریخ پذیرش: 20/03/1404
چكيده
فریلنسر به فردی اطلاق میشود که بهصورت مستقل و بدون وابستگی به یک کارفرما خاص، خدمات خود را به مشتریان مختلف ارائه میدهد. این نوع کار به افراد اجازه میدهد تا مهارتهای خود را در بازارهای مختلف به کار ببرند و درآمد بیشتری کسب کنند. پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چالشها و فرصتهای فریلنسری در عصر دیجیتال بازار کار ایران با رویکرد داده بنیاد با روش کیفی و دادهها طی چند مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس مدل اشتراس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 18 نفر از صاحبنظران مطلع حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار یابی دادهها از دو روش بازبینی دو کدگذار و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش، بازگشت به مصاحبهشوندگان استفاده گردید نتایج بخش کیفی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (رقابت بالا، عدم ثبات شغلی، استرس کاری، درآمد نامشخص) شرایط زمینهای (مدیریت زمان و پروژه، پلتفرمهای آنلاین در محیط کار، مهارتها و تخصصها) شرایط مداخلهگر (مهارتها و تخصصها، اتصال به هسته مرکزی کاری موردنظر، توسعه فضای کار آنلاین) راهبردها (مدیریت فردی، یادگیری و توسعه، بازاریابی و جذب مشتری) پیامدها (مدیریت مالی و قیمتگذاری، افزایش ارتباطات شبکهای، رشد فردی) قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که شرایط علی مانند رقابت بالا و عدم ثبات شغلی، نیاز به راهبردهای مؤثر در مدیریت فردی و یادگیری را افزایش میدهد. همچنین، با بهبود مهارتها و استفاده از پلتفرمهای آنلاین، پیامدهایی نظیر رشد فردی و افزایش ارتباطات شبکهای به دست میآید.
کلید واژهها: فریلنسر، چالشهای فریلنسر، فرصتها، عصر دیجیتال، کسبوکار
مقدمه
در سالهای اخیر، فریلنسری بهعنوان یک الگوی کاری انعطافپذیر و مبتنی بر مهارتهای فردی، توجه بسیاری از جوانان ایرانی را به خود جلب کرده است. با توجه به نرخ بالای بیکاری در ایران (بهویژه در میان فارغالتحصیلان دانشگاهی)، فریلنسری میتواند بهعنوان یک راهحل عملی برای ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به مشاغل دولتی یا سنتی مطرح شود. این مدل کاری نهتنها امکان درآمدزایی مستقل را فراهم میکند، بلکه با شکستن ذهنیتهای قفلشده و ترس از آینده شغلی، به جوانان کمک میکند تا بر اساس توانمندیهای خود، آیندهای پایدار بسازند. فریلنسری بهعنوان یکی از الگوهای نوین اشتغال در عصر دیجیتال، روزبهروز محبوبیت بیشتری در میان افراد جویای استقلال شغلی و انعطافپذیری زمانی پیدا میکند. فریلنسرها که بهعنوان کارمندان مستقل نیز شناخته میشوند، خدمات خود را به شرکتها، سازمانها و حتی افراد حقیقی ارائه میدهند، بدون اینکه به یک کارفرمای خاص وابسته باشند. این شیوه کاری نهتنها آزادی عمل بیشتری در انتخاب پروژهها و زمانبندی مارها فراهم میکند، بلکه چالشهای خاص خود را نیز به همراه دارد (مک کینزی و شرکت3، 2022).
با گسترش فناوریهای ارتباطی و ظهور پلتفرمهای آنلاین فریلنسری، دسترسی به فرصتهای کاری در سراسر جهان برای فریلنسرها آسانتر شده است. بر اساس گزارشهای Upwork و Freelancers Union، بیش از ۵۷ میلیون نفر در ایالاتمتحده بهعنوان فریلنسر فعالیت میکنند و این رقم در سطح جهانی بهسرعت در حال افزایش است. این روند نشاندهنده تحولی عمیق در بازار کار است که در آن افراد ترجیح میدهند بهجای کارمندی سنتی، مهارتهای خود را بهصورت مستقل به فروش برسانند (اتحادیه فریلنسری وآپورک4، 2019).
بااینحال، فریلنسری تنها به معنای آزادی و انعطافپذیری نیست. این شیوه کاری مستلزم نظم شخصی، مدیریت زمان قوی و توانایی بازاریابی مهارتهاست. فریلنسرها باید بهطور مداوم به دنبال پروژههای جدید باشند، با رقبای جهانی رقابت کنند و درعینحال، تعادل بین کار وزندگی شخصی خود را حفظ کنند. این چالشها باعث میشود فریلنسری نهتنها یک انتخاب شغلی، بلکه یک سبک زندگی باشد که نیازمند تعهد و پشتکار است (کیچینگ5، 2019).
واقعیت مهم دیگری که در بحث فعلی کار از راه دور نادیده گرفتهشده، این است که انعطافپذیری ازلحاظ زمان ومکان کاری به افراد کمک میکند تا تعهدات کاری خود را بازندگی خصوصیشان هماهنگ کنند. علاوه بر این، انعطافپذیری به کارمندان فرصتهای بهتری برای بهبودی از فشار و تلاشی که باکار همراه است، چه در حین کار و چه خارج از آن، میدهد. در این مکانیزمها، تأثیر فوری انعطافپذیری منجر به کاهش استرس میشود و درنتیجه سلامت بهتری را ترویج میکند؛ بنابراین، بهزودی، در طی ۱ تا ۵ سال آینده، درباره کار از راه دور صحبت نخواهد شد، بلکه درباره انعطافپذیری صحبت میشود این بحث منجر به تصویب قوانین و مقرراتی خواهد شد که انعطافپذیری را بهگونهای ترویج میکند که سلامت و رفاه کارمندان را ارتقا دهد و درعینحال محیط کار ایمن و سالمی را تضمین کند. چنین قوانین و مقرراتی بهصورت محلی، ملی و بینالمللی وجود خواهد داشت، زیرا این انعطافپذیری همچنین امکان کار کردن در مرزهای کشورها را فراهم میکند (روپونن6، 2025).
کار از راه دور که دهههاست وجود دارد، بانامهای مختلفی شناخته میشود، ازجمله کار از راه دور، کار در خانه و کار ترکیبی. بنیاد اروپایی بهبود شرایط زندگی و کار (یورو فاند) کار از راه دور را بهعنوان ترتیبی تعریف میکند که در آن کار در خارج از محل کار کارفرما و با استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) انجام میشود. ویژگیهای اصلی این نوع کار شامل استفاده از کامپیوترها و ارتباطات از راه دور، فراوانی کارگران دور کار و تعداد مکانهای کاری است. یکی از تغییرات برجسته در ساختارهای سازمانی، افزایش کار از راه دور و گروههای مجازی است. پیشرفتهای فناوری مانند اجلاس ویدیویی و ابزارهای همکاری، ارتباط و همکاری سازمانها بااستعدادهای پراکنده جغرافیایی را تسهیل کرده است. درک فرهنگی از شهرت بهعنوان یک ارزش برای متخصصان مستقل در اقتصاد دیجیتال و آزاد نیز اهمیت دارد. (گاندینی و گاندینی7، 2016). هویت یک فریلنسر در یک پلتفرم کار دیجیتال بهعنوان یک تصویر استانداردشده از مهارتها، رتبهبندیها و معیارهای کنترلشده توسط الگوریتمهای پلتفرم بهتر درک میشود (مونوز8 و همکاران، 2022). خودبرندسازی برای فریلنسرهای آنلاین بسیار مهم است، زیرا آنها باید دائماً خود را از رقبا در پلتفرمهای نیروی کار آنلاین متمایز کنند تا از جریان درآمد قابل قبولی اطمینان حاصل کنند (بلیت9 و همکاران، 2022). اصطلاح فریلنسر و بارها توسط والتر اسکات10 در رمان مشهور آیوانهو11 بهکاربرده شده است. این لغت به جنگجویان مزدور قرونوسطایی اشاره دارد که هیچگونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشرافزادگان نداشتند (فلوریدا12، 2002). توماس. آن براون13 نیز پیشتر در کتاب دوران زندگی هیو میلر14 از این اصطلاح استفاده کرد. بعدها لغتنامهی انگلیسی آکسفورد این واژه را جزو افعال دستهبندی نمود. بااینحال، امروزه لغت فریلنس به شکل فعل، اسم، صفت و حتی قید در زبان انگلیسی کاربرد دارد. فریلنسینگ ریشه در دهه 1970 دارد و از دهه 1980 بهطور مداوم شروع به رشد کرده است (کازی15 و همکاران، 2014). فریلنسر شخصی است که بدون قرارداد، طولانیمدت کار میکند و برای اجرای نوع خاصی از کار استخدامشده است (بایتنیزوف و پاتلاسوف16، 2016). رشد سریع اقتصاد گیگ و ظهور فرهنگ فریلنسر تغییرات قابلتوجهی در ماهیت کار و روابط شغلی ایجاد کرده است. ازآنجاییکه ساختارهای سازمانی سنتی و مدلهای استخدامی با اختلال مواجه میشوند، برای کسبوکارها ضروری است که شیوههای مدیریتی خود را برای حرکت مؤثر در این چشمانداز جدید تطبیق دهند (نسرین انی17 و همکاران، 2023). سازمانها به دلیل عدم تناسب استراتژیک، ممکن است فرصتهای بهرهبرداری از پتانسیل کامل استخدام فریلنسرها را هدر دهند. از طرفی خصوصیسازی، تغییر ساختار تکنولوژیکی، سازمانی و تغییرات نظارتی در بازار به بیرونی شدن نیروی کار در دهههای اخیر کمک کرده است. سازمانها بهطور فزایندهای به دنبال تطبیق نهادههای نیروی کار با الزامات تجاری برای دستیابی به انعطافپذیری عددی و صرفهجویی در هزینه هستند (کازی و همکاران، 2014). بینش سازمانها موجب در نظر گرفتن فریلنسرها بهعنوان منابع بالقوه مزیت رقابتی فراهم میکند (ون دن گرونندال18، 2023). متخصصان مستقل خود اشتغال با پتانسیل فکری بالا که فعالانه از اطلاعات، ارتباطات و سایر فناوری های مدرن استفاده میکنند. میتوان فریلنسر را کارگری تعریف کرد که از فناوریهای نوآورانه پیشرفته مبتنی بر دانش استفاده میکند (بایتنیزوف19 و همکاران، 2019). ازنظر ژوراولیوف و همکاران (2012) در دسترس بودن اطلاعات و ارتباطات مدرن فناوری و تنوع بسترهای سازمانی و ارتباطی مجازی و خدماتی، کار فریلنسرها در شبکههای موجود و ساختوساز را تسهیل میکند؛ بنابراین، محرک برای توسعه فریلنسری انتشار جدیدترین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی (اینترنت، فن آوریهای تلفن همراه و غیره) است که بهطور قابلتوجهی امکان انجام کارها ی غیر فیزیکی را در هر فاصله و در هر فاصلهای گسترش میدهد (نام20، 2014). در سالهای اخیر، فریلنسری بهعنوان یک مدل کاری نوین در سطح جهانی و بهویژه در ایران، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان انجام کارهای مختلف بهصورت دورکاری و مستقل از مکان فیزیکی فراهمشده است. این تغییرات نهتنها به افزایش تعداد فریلنسرها منجر شده، بلکه چالشها و فرصتهای جدیدی را نیز در بازار کسبوکار ایجاد کرده است. بااینحال، در بازار کسبوکار ایران، فریلنسری با چالشهای خاصی مواجه است. ازجمله این چالشها میتوان به عدم شناخت کافی از حقوق و مزایای فریلنسرها، نبود زیرساختهای مناسب برای حمایت از این نوع کار و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت و دریافت دستمزد اشاره کرد. علاوه بر این، فریلنسرها ممکن است با رقابت شدید و عدم ثبات در درآمد مواجه شوند که میتواند بر کیفیت زندگی و رضایت شغلی آنها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، فریلنسری فرصتهای قابلتوجهی نیز به همراه دارد. این مدل کاری به افراد این امکان را میدهد که بهطور مستقل کار کنند، زمان خود را مدیریت کنند و به پروژههای متنوع و جذاب بپردازند. همچنین، با توجه به نیاز روزافزون به خدمات تخصصی در حوزههای مختلف، فریلنسرها میتوانند بهراحتی به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. با توجه به این چالشها و فرصتها، طراحی یک مدل جامع برای شناسایی و تحلیل چالشها و فرصتهای فریلنسری در بازار کسبوکار ایران ضروری است. این مدل میتواند بهعنوان یک ابزار راهنما برای فریلنسرها، کارفرمایان و سیاستگذاران عمل کند و به بهبود شرایط کاری و افزایش بهرهوری در این حوزه کمک نماید.
چهارچوب نظری پژوهش
شغل بدون مرز یا دیدگاه شغلی بدون مرز» به معنای فرصتهای شغلی است که محدودیت کشوری یا منطقهای ندارد و افراد میتوانند از هر نقطهای در جهان کار کنند. نمونههایی از این شغلها شامل کسبوکارهای آنلاین، کارآفرینی دیجیتال، مشاوره اینترنتی و ترجمه آنلاین هستند. فناوری و ارتباطات از راه دور این امکان را فراهم کردهاند که افراد بهعنوان کارمندان، کارآفرینان یا متخصصان از راه دور با یکدیگر همکاری کنند. این دیدگاه شغلی فرصتهای متنوعی برای افراد ایجاد کرده و آزادی مکانی و زمانی در انجام کار را به آنها میدهد. (بلیزینگ و همکاران21، 2021). اینترنت و شبکههای اجتماعی، موقعیتهای بسیاری را برای فریلنسرها به وجود آوردهاند. بهطورکلی، نقش قابلتوجهی در گسترشِ بازارها و خدمات اقتصادی ایفا میکنند. فریلنسینگ آنلاین، نوعی کار مشروط که از طریق پلتفرمهای کار دیجیتال انجام میشود (کیم و همکاران، 2023). فریلنسرها استراتژیهایی را برای کاهش محدودیتهای پلتفرمها و ایجاد تعادل بین ترجیحات و مسئولیتهای فردی آنها ایجاد میکنند (آلوارزدلاوگاو همکاران، 2023). پلتفرمهای مستقل آنلاین میتوانند فرصتهای توسعه شغلی منحصربهفردی ازجمله اکتشاف و انتقال شغل، آموزش کارآفرینی و شهرت و انتقال مهارت را در مدتزمان طولانیتری فراهم کنند (بلیزینگ و همکاران، 2021). بوگنهولد و همکاران (2014) نشان میدهند که مقولههای کارآفرینی، خوداشتغالی و فریلنسری بهطور متقابل با یکدیگر تلاقی کرده و مکمل یکدیگر هستند. در این راستا، فریلنسری بهعنوان تلاقی خوداشتغالی و کارآفرینی تعریف میشود. بهعبارتدیگر، فریلنسری بهعنوان یکشکل یکپارچه جدید از کارآفرینی و خوداشتغالی (خوداشتغالی نوآورانه) در سیستمهای نوآورانه (محلی، منطقهای، ملی و فراملی) قرار دارد. این نوع فعالیت با بهرهگیری از قابلیتهای فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات، به ایجاد و عرضه فناوریها، کالاها و خدمات جدید به بازار کمک میکند. علاوه بر این، فریلنسری شرایطی را برای استفاده گسترده از فناوریهای مدرن و دانش جدید فراهم میآورد و همچنین فرصتهای فنی، فناوری، ابزاری، سازمانی، اطلاعاتی و ارتباطی را برای تسهیل کسبوکار ایجاد میکند (سربینوفسکی و همکاران22، 2012).
در دهه ۱۹۹۰، دیدگاه شغلی بدون مرز بهطور قابلتوجهی گسترش یافت، بهخصوص از طریق تلاشهای (دیفیلیپی و آرتور23، 1994) و (آرتور و روسو24، ۱۹۹۶) که دیدگاه شغلی بدون مرز را بهعنوان دنبالهای از فرصتهای شغلی که فراتر از مرزهای یک محیط استخدامی منحصربهفرد میرود» تعریف کردند. در میانه دهه ۱۹۹۰، (آرتور، کلامن و دیفیلیپی25، ۱۹۹۵) به ارتباط قوی بین مفهوم کارآمد (نوین) و مفهوم شغلی بدون مرز اشاره کردند. آنها ادعا میکنند که ایجاد کارآمدی هوشمند نیازمند شغلهای هوشمند است که بر اصول مفهوم شغلی بدون مرز ساخته شدهاند.
(مارلر، وودارد برینجر و میلکویچ26، ۲۰۰۲) ادعا میکنند که نوع جدیدی از کارگر پیمانی در حال ظهور است: کارگر موقت بدون مرز. آنچه این کارگران موقت بدون مرز را از کارگران موقت سنتی متمایز میکند، ترجیح آنها به کار موقت و سطح بالای مهارت و تجربه آنها است.
کارگران آزاد همچنین بهعنوان پیمانکاران مستقل شناخته میشوند، افرادی که بهتنهایی بدون تعهد قراردادی بلندمدت به هیچ کارفرما مشغول به کار هستند. یک کارگر آزاد معمولاً خدماتی را ارائه میدهد یا وظایف کاری را تحت قراردادهای کوتاهمدت با چندین کارفرما یا مشتری انجام میدهد که حق کنترل تنها به نتیجه نهایی کار انفرادی متعلق است، نه روشهای خاص استفادهشده برای انجام کار. مثالهایی از موقعیتهای نگهداری یافته توسط پیمانکاران مستقل از پزشکان و برنامهنویسان کامپیوتر تا خدمه خانه و کارگران مزارع را میتوان نام برد.
اشتغال کارگران آزاد میتواند تعدادی از مزایا را برای افراد داشته باشد، ازجمله ترتیبات کاری انعطافپذیر، استقلال، تنوع و تخفیفهای مالیاتی. بااینحال، ممکن است با چالشهایی همراه باشد، بهعنوانمثال پذیرفتن ریسک در معاملات تجاری، پرداخت مالیات خوداستخدامی و پذیرش مسئولیت شخصی برای بیمه درمانی، ناتوانی و پوشش بازنشستگی (اپایت و همکاران27، 2019).
بهطوریکه اکثر تحقیقات بر مشاغل خلاقانه و رسانهای تمرکز داشته است، ادعا میکنند که کارگران حق تملک در حرفههای مدیریتی، حرفهای، علمی و فنی نیز باید بهعنوان بخشی از نیروی کار آزاد موردتوجه قرار گیرند (بلیت و همکاران28، 2022).
بیکاری را یکی از عوامل اصلی فعالسازی خوداشتغالی میداند که نوعی خروج از بیکاری است. توجه داشته باشید، فریلنسرها و کارآفرینان بیشتر از پاداشهای درونی کار قدردانی میکنند، درحالیکه ارزشهای اجتماعی و جوایز توسط فریلنسرهای پارهوقت و کارآفرینان بسیار قدردانی میشود. راحتی فریلنسرها، آنها از ایجاد تعادل بین کار وزندگی لذت میبرند و درواقع یکی از اصلی ترینموتورهای فریلنسری، آزادی از هرگونه محدودیت جغرافیایی یا زمانی است (شوچوک و استربکوف29، 2016). یک فریلنسر معمولاً بًه عنوان یک حرفهای بسیار ماهر در نظر گرفته میشود که بهشدت با درک خوداشتغالی سنتی در تضاد است (بایتنیزوف و همکاران، 2019).
پویایی تغییر ساختارهای سازمانی، مانند افزایش کار از راه دور و گروههای مجازی، چالشها و فرصتهای بیشتری را برای مدیریت ایجاد میکند. کار از راه دور به افراد امکان میدهد از هرکجا کار کنند، دسترسی به یک استخر استعداد جهانی را باز میکند، درحالیکه گروههای مجازی نیاز به هماهنگی و همکاری مؤثر در سراسر مرزهای جغرافیایی دارند. ازآنجاییکه سازمانها بهطور فزایندهای بر همکاریهای مبتنی بر پروژه تکیه میکنند، شیوههای مدیریت باید برا ی اطمینان از کارگروهی و اشتراک دانش یکپارچه تطبیق داده شوند (نسرین انی و همکاران، 2023). یکی از روندهای جدید، مطالعه فریلنسر در زمینه اقتصاد مبتنی بر خلاقیت، دانش و نوآوری است (دوبینا و همکاران30، 2012).
روپونن31 (2025). در زمینه کار از راه دور و تأثیرات آن بهویژه در دوران پاندمی COVID-19، نشان داد تغییرات قابلتوجهی در نحوه کار و تعاملات شغلی است. با آغاز پاندمی، بسیاری از سازمانها بهاجبار به مدلهای کار از راه دور روی آوردند که این موضوع باعث افزایش چشمگیر مقالات و تحقیقات در این حوزه شد. این تغییرات نشاندهنده افزایش توجه به کار از راه دور و تأثیرات آن بر سلامت روانی، بهرهوری و ساختارهای سازمانی است.
آلوارز دلاوگا32 و همکاران (2023) در پژوهشی با عنوان درک زندگی کاری باواسطه پلتفرم: مطالعه خاطرات با فریلنسرهای اقتصاد گیک بیان کردند پلتفرمهای فریلنسینگ آنلاین در ایجاد فرصتهای کاری انعطافپذیر که در آن فریلنسرها میتوانند کار خود را با سایر مسئولیتهای زندگی ترکیب کنند، نوید بزرگی دارند. میلر33 (2023) در پژوهشی با عنوان امور مالی برای کار آزاد، به جنبههای منحصربهفردی که فریلنسرها با آنها مواجه هستند، استراتژیهایی برای ایجاد برنامهنویسی در منابع موجود و فضایی برای بحث در مورد چگونگی آمادهسازی دانشجویان برای مشاغل آزاد آینده را موردبحث قرار داده و بیان کرد با ادامه تغییر ماهیت کار، دانشجویان و فارغالتحصیلان بیشتری با چالشهای کار خودگردان دستوپنجه نرم میکنند. ون دن گرونندال34 (2023) در تحقیق خود با عنوان مدیریت فراگیر منابع انسانی در روابط استخدامی فریلنسرها: نقش نیازهای سازمانی و قراردادهای روانی فریلنسرها بیان کردند هر دو طرف در مورد آنچه مدیریت فراگیر منابع انسانی در روابط شغلی فریلنسرها به دنبال دارد توافق میکنند. بااینحال، در محتوای قرارداد روانی همیشه توسط مدیران منابع انسانی و فریلنسرها یکسان تلقی نمیشد. کیم35 و همکاران (2023) در پژوهشی با عنوان فریلنسینگ آنلاین در بسترهای کار دیجیتال، با استفاده از یافتههای اولیه، سه مفهوم را برای تحقیقات آینده ارائه کردند: (1) توجه بیشتر به مناطق ناشناخته در بورس تحصیلی آزاد آنلاین، (2) توسعه چارچوبهای نظری جدید که بهطور خاص برای ویژگیهای منحصربهفرد فریلنسری باواسطه پلت فرم طراحیشده است. کار و (3) استفاده از روشهای تحقیق جایگزین برای پرداختن به ماهیت چندوجهی تجربه آزاد آنلاین. بلیت36 و همکاران (2022) در مقاله استراتژیهای خود برندسازی فریلنسرهای آنلاین، پنج استراتژی کلیدی خودبرندسازی: تقویت نمایه، نشان دادن مهارتها، گسترش حضور، حفظ روابط با مشتریان و شخصیسازی برند را شناسایی کردند. مونوز37 و همکاران (2022) در پژوهشی با عنوان بازارهای باواسطه پلتفرم، کارگران آزاد آنلاین و هویتهای تخریبشده بیان کردند پروفایلهای کارگران بر مهارتها متمرکز است که منعکسکننده واقعیتهای رقابت برای کار در بازارهای کار تحت نظارت و نیاز به مدیریت بازخورد و رتبهبندی مشتری را بهعنوان بخش اصلی ارائه هویت آنلاین است. آلوارز د لاوگا و همکاران (2022) در پژوهشی با عنوان فرصتهای طراحی برای پلتفرمهای فریلنسر: دیدگاههای فریلنسرهای آنلاین درباره داستان طراحی کارگر محور بیان کردند پلتفرمهای فریلنسر، به منبع کار مفیدی برای میلیونها فریلنسر در سراسر جهان تبدیلشدهاند. بااینحال، این دستگاههای اقتصادی گیگ معمولاً بهگونهای طراحی نمیشوند که اولویتها و رفاه کارگران را متمرکز کند. بلیزینگ38 و همکاران (2021) در مقالهی مطالعه طولی مسیرهای شغلی در میان فریلنسرهای آنلاین بیان کردند که تعامل طولانیمدت با فریلنسینگ آنلاین شامل مجموعهای از بارهای مالی، عاطفی، رابطهای و اعتباری منحصربهفرد است که نشاندهنده هزینههای سربار حفظ حرفه آزادکاری آنلاین است. بااینحال، چالشهایی همچون حفظ تعادل کار-زندگی، امنیت شغلی، دسترسی به مزایای اجتماعی و مدیریت سلامت روانی نیز بهطور چشمگیری افزایشیافتهاند. خلأ پژوهشی موجود در این حوزه شامل بررسی تأثیرات بلندمدت این تغییرات، تفاوتهای فرهنگی و جغرافیایی در پذیرش کار از راه دور و طراحی پلتفرمهای فریلنسینگ با محوریت رفاه کارگران است. همچنین، نیاز به توسعه استراتژیهای آموزشی برای آمادهسازی نیروی کار آینده و بررسی نقش فناوریهای نوظهور در تحول این محیطهای کاری احساس میشود. این تحقیقات میتوانند به ایجاد سیاستها و راهکارهایی کمک کنند که همزمان با بهرهبرداری از فرصتها، چالشهای پیشرو را نیز کاهش دهند.
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی-استقرایی و بهکارگیری نظریه زمینهای استراوس-کوربین و از طریق مصاحبههای نیمههوشمند انجامشده است. ساختار اصلی تحلیل دادهها در این روش بر مبنای سه نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. اولین مرحله تحلیل و تفسیر دادهها در گرند تئوری، کدگذاری باز است که در آن دادهها به کوچکترین واحدهای ممکن تقسیم میشوند (گلیزر و اشتراوس، 2017). کدگذاری باز شامل دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری ثانویه است. در کدگذاری اولیه، دادهها میتوانند بهصورت سطر به سطر، عبارت به عبارت یا پاراگراف به پاراگراف کدگذاری شوند و به هر یک از آنها یک مفهوم یا کد اختصاص داده میشود. در کدگذاری ثانویه، با مقایسه مفاهیم، موارد مشابه و مشترک در قالب مقولهای واحد قرار میگیرند؛ بنابراین، انبوه دادهها (کدها - مفاهیم) به تعداد مشخص و محدودی از مقولههای عمده کاهش مییابد. سپس این مقولهها در کنار یکدیگر قرارگرفته و به هم مرتبط میشوند. مقولههای دیگر شامل «شرایط علی»، «راهبردها»، «شرایط زمینهای و مداخلهگر» و «پیامدها» هستند. این مرحله شامل ترسیم یک نمودار است که به آن «الگوی کدگذاری» گفته میشود.
در کدگذاری محوری، مقولهها به مقولههای فرعی متصل میشوند. کدگذاری محوری نیازمند این است که تحلیلگر به تعدادی مقوله رسیده باشد و آنها را در دست داشته باشد. این فرایند شامل تبدیل مفاهیم به مقولههای فرعی واصلی است (گولدینگ، 2002). مرحله سوم تحلیل و تفسیر دادهها در این روش، کدگذاری گزینشی است. کدگذاری گزینشی روندی است که طی آن طبقهها به طبقه مرکزی مرتبط میشوند و نظریه را شکل میدهند. در این مرحله، مقوله هسته شناساییشده و سایر مقولات بهصورت نظاممند با آن ارتباط داده میشوند (استراوس و کوربین، 1998).
برای کدگذاری باز، بررسیهای لازم بر روی تمامی مصاحبهها با استفاده از نرمافزار Atlas.ti 8 انجامشده و مفاهیم موردنظر استخراج گردید. برچسبگذاری کدها بر اساس مصاحبهها صورت گرفته است. سپس کدهای مناسب برای هر واحد معنایی نوشته و کدها بر اساس تشابه معنایی طبقهبندی شدند. محقق تلاش کرده است تا حد امکان به بینش افراد نسبت به پاسخهای ارائهشده پایبند باشد تا از هرگونه سوگیری احتمالی و ناخواسته جلوگیری کند. در تمام فرایند کدگذاری، محقق به حساسیت نظری که از اصول تحقیق نظریهپردازی داده بنیاد ناشی میشود، پایبند بوده و این کار را بهمنظور غنای بیشتر تحقیق انجام داده است.
مشارکتکنندگان در این تحقیق، متخصصان حوزه دورکاری هستند. شرایط ورود به مصاحبه برای این افراد شامل تمایل و آمادگی، داشتن سابقه و تجربه، شناختهشدگی و همچنین داشتن زمینه تخصصی در تدریس و تألیف در این زمینه است. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت هدفمند و وابسته به معیار است؛ در ابتدا پژوهشگر بر اساس قضاوت خود از بهترین منابع اطلاعاتی مانند مصاحبه، مشاهده یا منابع مکتوب، بهترین انتخابها را انجام میدهد و سپس به دنبال نمونههایی میرود که تئوری ایجادشده را تکمیل کند. ابزار گردآوری دادهها در این مرحله، مصاحبههای نیمههوشمند بود که با طرح پرسشهای باز، بین 30 تا 120 دقیقه به طول انجامید. در برخی موارد، مصاحبهها بهمنظور تکمیل و به اشتراکگذاری یافتههای مقدماتی تکرار شدند. در این پژوهش، با 18 نفر طبق جدول 1 مصاحبه شد تا به شاخص اشباع نظری برسد. محقق دریافت که اطلاعات دریافتی تکراری است و به اطلاعات بیشتری نخواهد رسید (گیون، 2008). اعتبار دادههای این پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و همچنین از طریق ممیزان بیرونی موردبررسی و تأیید قرار گرفت.
جدول 1. ویژگی جمعیتشناسی جامعه پژوهش
جنس | سابقه کار | جایگاه | رشته تحصیلی |
---|---|---|---|
جنس | 12 | نویسنده محتوا | ارتباطات |
مرد | 11 | طراح گرافیک | هنرهای تجسمی |
مرد | 10 | برنامهنویس وب | مهندسی نرمافزار |
مرد | 12 | مدیر رسانههای اجتماعی | رسانه |
مرد | 12 | عکاس | هنرهای تجسمی |
مرد | 15 | ویرایشگر ویدیو | هنرهای دیجیتال |
مرد | 14 | مشاور سئو | علوم کامپیوتر |
مرد | 13 | مدیر پروژه | مهندسی صنایع |
مرد | 18 | مترجم | مترجمی |
مرد | 13 | طراح UX/UI | علوم کامپیوتر |
مرد | 22 | نویسنده فنی | زبانشناسی |
زن | 18 | بازاریاب دیجیتال | مدیریت کسبوکار |
مرد | 23 | مشاور مالی | اقتصاد |
مرد | 17 | مدرس آنلاین | مدرس دانشگاه |
مرد | 18 | برنامهنویس اپلیکیشن موبایل | مهندسی نرمافزار |
مرد | 14 | طراح وب | علوم کامپیوتر |
مرد | 16 | نویسنده کپی | ارتباطات |
مرد | 13 | مشاور کسبوکار | اقتصاد |
سؤال پژوهش
مدل چالشها و فرصتهای فریلنسری در بازار کسبوکار ایران با رویکرد داده بنیاد کدام چیست؟
یافتههای پژوهش
بهمنظور پاسخ به سؤالات پژوهش در خصوص ارائه مدل چالشها و فرصتهای فریلنسری در بازار کسبوکار ایران رویکرد داده بنیاد اولین گام در یکپارچهسازی تعیین مقوله مرکزی است. مقولة مرکزی که گاه آن را مقولة هسته خواندهاند، نمایانگر مضمون اصلی پژوهش است. با قدری اغراق، مقولة مرکزی حاصل همة تحلیلها را در قالب چند کلمه میریزد. این چند کلمه به ما میگوید که کل پژوهش در باب چیست (استروس و کوربین، 1392: 167). جوهر این پژوهش در عبارت فریلنسرها خلاصه میگردد که ساختار نهایی روابط آن در جدول (2) نشان دادهشده است.
جدول 2. کدگذاری
کدگذاری انتخابی | کدگذاری محوری | کدگذاری ثانویه | کدگذاری باز |
---|---|---|---|
شرایط علی | رقابت بالا | تعداد زیاد فریلنسرها | افزایش تعداد فریلنسرها در بازار |
دشواری در تمایز از دیگران | |||
پروژههای مشابه | وجود پروژههای تکراری و مشابه | ||
نیاز به ارائه خدمات منحصربهفرد | |||
عدم ثبات شغلی | قراردادهای کوتاهمدت | وابستگی به پروژههای موقتی | |
عدم اطمینان از ادامه همکاری | |||
تغییرات ناگهانی در پروژهها | تغییرات در نیازهای مشتری | ||
لغو یا تغییر شرایط قرارداد | |||
استرس کاری
| فشار زمانی | مهلتهای فشرده و کوتاه | |
نیاز به مدیریت زمان مؤثر | |||
عدم تعادل کار وزندگی
| دشواری در جداسازی زمان کار و استراحت | ||
تأثیرات منفی بر روی سلامت روانی | |||
فشار ناشی از انتظارات مشتری
| نیاز به برآورده کردن انتظارات بالا | ||
استرس ناشی از بازخورد مشتری | |||
درآمد نامشخص | نوسانات درآمدی | تغییرات در درآمد ماهانه | |
عدم پیشبینی درآمد در آینده | |||
عدم وجود حقوق ثابت | عدم تضمین درآمد ثابت | ||
فشار مالی ناشی از عدم ثبات | |||
شرایط زمینهای | مدیریت زمان و پروژه
| مدیریت زمان | برنامهریزی روزانه |
استفاده از ابزارهای مدیریت زمان | |||
اولویتبندی وظایف | |||
مدیریت پروژه | استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه | ||
تقسیم وظایف | |||
ارزیابی ریسکها | |||
زمانبندی پروژه
| تعیین مهلتها | ||
تنظیم مجدد زمانبندی | |||
پیگیری پیشرفت پروژه | |||
پلتفرمهای آنلاین در محیط کار | پلتفرمهای آنلاین
| وجود پلتفرمهای فریلنسری برای ارتباط با مشتریان | |
منابع آموزشی و اطلاعاتی در دسترس | |||
ابزارهای آنلاین برای مدیریت پروژه و زمان | |||
محیط کار
| امکان کار از هر مکان | ||
ایجاد فضای کار مناسب و راحت | |||
دسترسی به منابع و ابزارهای لازم | |||
شرایط مداخلهگر | مهارتها و تخصصها | مهارتهای چندگانه | توانایی در چندین حوزه |
افزایش فرصتهای شغلی | |||
تطبیق با نیازهای مختلف | |||
مهارتهای فنی
| تسلط بر نرمافزارهای تخصصی | ||
توانایی حل مسائل فنی | |||
بهروز بودن با فنّاوریهای جدید | |||
تخصص در یک حوزه
| عمق دانش در یک زمینه خاص | ||
جذب مشتریان خاص | |||
ایجاد اعتبار در صنعت | |||
اتصال به هسته مرکزی کاری موردنظر | ارتباطات آنلاین | استفاده از پلتفرمهای ارتباطی | |
شرکت در وبینارها و رویدادهای آنلاین | |||
برقراری ارتباط با مشتریان از راه دور | |||
اتصال به هسته قدرت
| ایجاد ارتباطات حرفهای | ||
همکاری با دیگر فریلنسرها | |||
ارتباط با مرکز و هسته کاری | |||
توسعه فضای کار آنلاین
| ایجاد فضای اعتماد | کسی اعتماد | |
مسئولیتپذیری | |||
مهندسی افکار | |||
اتصال به برندهای مشهور
| شناسایی برندها | ||
نزدیک شدن به برندها | |||
نوآوری در خدمات | |||
راهبرد | مدیریت فردی | کار مستقل | تعیین ساعات کاری |
استفاده از فنهای مدیریت زمان | |||
ایجاد محیط کار مناسب | |||
تعادل کار وزندگی
| تعیین مرزهای کاری | ||
فعالیتهای تفریحی | |||
زمانبندی استراحتها | |||
یادگیری و توسعه | توسعه مهارتها | مطالعه کتابها و مقالات | |
یادگیری از تجربیات دیگران | |||
شرکت در دورههای آموزشی | |||
کار با نرمافزارهای تخصصی
| تسلط بر ابزارهای جدید | ||
استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه | |||
بهروز بودن با تغییرات صنعت | |||
بازاریابی و جذب مشتری
| ایجاد برند شخصی | استفاده از رسانههای اجتماعی | |
ایجاد محتوای ارزشمند | |||
طراحی وبسایت شخصی | |||
استفاده از رسانههای اجتماعی
| تبلیغ خدمات | ||
ایجاد جامعه آنلاین | |||
ارتباط با مشتریان | |||
پیامد |
مدیریت مالی و قیمتگذاری | مدیریت مالی | پیگیری هزینهها |
برنامهریزی بودجه | |||
استفاده از نرمافزارهای مالی | |||
تعیین قیمت خدمات
| بررسی بازار | ||
انعطافپذیری در قیمتگذاری | |||
تعیین قیمت بر اساس تجربه | |||
افزایش ارتباطات شبکهای
| موفقیت شغلی | افزایش درآمد و جذب مشتریان بیشتر | |
فرصتهای شغلی بیشتر و متنوعتر | |||
ایجاد اعتبار و شهرت در صنعت | |||
رشد اجتماعی | ایجاد ارتباطات حرفهای و همکاری با دیگران | ||
دسترسی به فرصتهای جدید و پروژههای بزرگتر | |||
حمایت از یکدیگر در جامعه فریلنسرها
| |||
ارتباطات
| برقراری ارتباط با مشتریان و دیگر فریلنسرها | ||
شرکت در وبینارها و رویدادهای آنلاین | |||
ایجاد شبکههای حمایتی و همکاری | |||
رشد فردی | رشد شخصی
| افزایش مهارتها و دانش | |
بهبود تعادل کار وزندگی | |||
افزایش رضایت شغلی و انگیزه | |||
خوداشتغالی و کارآفرینی
| ایجاد کسبوکار شخصی و مدیریت | ||
منابع مالی | |||
شناسایی فرصتهای جدید و ریسکپذیری | |||
مسئولیتپذیری و مدیریت خود | |||
انعطافپذیری در کار
| انتخاب زمان کار و فرصت برای انتخاب پروژه | ||
تأکید بیشتر بر کار از راه دور و کنترل مقدار پیشرفت در کار | |||
نوآوری وتنوع ایدهها | |||
دسترسی به استخر استعدادهای جهانی، | |||
استفاده از فنآوریهای جدید |
بحث و نتیجه گیری
تحلیل دادهها در زمینه فریلنسری در بازار کسبوکار ایران نشاندهنده تعامل پیچیدهای میان عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها است. این تعاملات بهوضوح چالشها و فرصتهای موجود را برای فریلنسرها مشخص میکند. عوامل علی شامل رقابت بالا، عدم ثبات شغلی، استرس کاری و درآمد نامشخص هستند. این عوامل بهطور مستقیم بر تجربه کاری فریلنسرها تأثیر میگذارند. رقابت شدید و تعداد زیاد فریلنسرها باعث دشواری در تمایز و جذب پروژههای منحصربهفرد میشود. همچنین، وابستگی به قراردادهای کوتاهمدت و نوسانات درآمدی، عدم اطمینان و فشار مالی را برای فریلنسرها به همراه دارد. شرایط زمینهای شامل مدیریت زمان و پروژه و وجود پلتفرمهای آنلاین است. فریلنسرها برای موفقیت نیاز به مدیریت مؤثر زمان و استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه دارند. همچنین، پلتفرمهای آنلاین بهعنوان ابزاری برای ارتباط با مشتریان و انجام پروژهها، نقش مهمی در تسهیل کار فریلنسرها ایفا میکنند. عوامل مداخلهگر شامل مهارتها و تخصصها، ارتباطات آنلاین و توسعه فضای کار آنلاین هستند. فریلنسرها با داشتن مهارتهای چندگانه و تسلط بر نرمافزارهای تخصصی میتوانند فرصتهای شغلی بیشتری را جذب کنند. همچنین، ایجاد ارتباطات حرفهای و همکاری با دیگر فریلنسرها به تقویت شبکههای حمایتی و افزایش اعتبار در صنعت کمک میکند. راهبردهای مؤثر شامل مدیریت فردی، تعادل کار وزندگی، یادگیری و توسعه مهارتها و بازاریابی و جذب مشتری هستند. فریلنسرها باید ساعات کاری خود را بهطور مؤثر تعیین کنند و از فنهای مدیریت زمان استفاده کنند. همچنین، یادگیری مداوم و بهروز بودن با تغییرات صنعت به آنها کمک میکند تا در بازار رقابتی باقی بمانند. پیامدهای مثبت شامل مدیریت مالی و قیمتگذاری، موفقیت شغلی، رشد اجتماعی و فردی هستند. فریلنسرها با مدیریت مالی مناسب و تعیین قیمت خدمات میتوانند درآمد خود را افزایش دهند و فرصتهای شغلی بیشتری را جذب کنند. همچنین، ایجاد ارتباطات حرفهای و همکاری با دیگران به رشد اجتماعی و دسترسی به پروژههای بزرگتر کمک میکند. نتایج حاصل از مطالعات اخیر نشان می دهد که دکس و همکاران (2000) اذعان داشتند افزایش رقابت در کار، ایجاد نیروی کاری با پیشرفتهای تکنولوژیکی از الزامات مهم شناسایی ماهیت فریلنسر است ونیز فریزر و گلد (2001) به عوامل استقلال و خودمختاری، گروگولیس و استویانوا (2011) به شبکهسازی و ژوراولیوف و همکاران (2012) به اهمیت فضای مجازی و در دسترس بودن اطلاعات و ارتباطات مدرن فناوری وتنوع بسترهای سازمانی و ارتباطی مجازی و خدماتی اشاره دادید همچنین سربینوفسکی و همکاران (2012) بهکارگیری فناوری و توسعه فرصتهای فنی و فناوری، ابزاری، سازمانی، اطلاعاتی، ارتباطی و استفاده گسترده از فناوریهای مدرن و دانش جدید را مطرح کردند و بوگنهولد و همکاران (2014) فریلنسری را بهعنوان شکل یکپارچه جدید کارآفرینی و خوداشتغالی بیرونی شدن نیروی کار دانستند وکازی و همکاران (2014) دورکاری را با مضمون انجام کارهای غیر فیزیکی را در هر فاصلهای
انعطافپذیری کاری را اشاره کردندونام (2014) حرکت به سمت آینده را با تقویت انگیزه افراد برای گذار (انتقال) به فریلنسری چشمانداز جدید به آیندههای پیشرو دانستند (گیانگ، 2015) حس شهر و آشنایی با اقتصاد دانش دیجیتال و آزاد و درک فرهنگی از شهرت بهعنوان ارزش برای فریلنسر متخصص و مستقل فریلنسینگ شدن با استانداردهای جدید در بازار کار کارآفرینی برشمردند (گاندینی، 2016).
انعطافپذیری در کاروانتخاب زمان کار و فرصت برای انتخاب پروژه و تأکید بیشتر بر کار از راه دور و کنترل مقدار پیشرفت در کارونوآوری وتنوع ایدهها، دسترسی به استخر استعدادهای جهانی، تعادل بین کار وزندگی و استفاده از فنآوریهای جدید دانستند وبایتنیزوفپاتلاسوف (2016) خودکارآمدی، خوداشتغالی، فریلنسر و نوآوری را در فریلنسری دیدند. کیم و همکاران (2023) به حرکت اقتصادی متمایز و شکلگیری اقتصاد جدید (خلاق، دانش و نوآور) اشاره کردند و آلوارز د لا وگا و همکاران (2023) به افزایش تعامل فریلنسرها با توجه به درک تجربی عوامل مؤثر بر شیوههای زندگی شغلی و فریلنسرها در فضای آنلاین و تعامل فریلنسرها، پلتفرمها و هنجارهای کار آزاد اشاره کردند. برای موفقیت در فریلنسری و مدیریت کار مستقل، استفاده از فنهای مدیریت زمان و ایجاد محیط کار مناسب بسیار اهمیت دارد. با تعیین ساعات کاری مشخص و پایبندی به آن، میتوانید تعادل بهتری بین کار وزندگی برقرار کرد. همچنین، فضایی آرام و بدون حواسپرتی برای کار خود ایجاد کرد تا تمرکز شما افزایش یابد. این اقدامات کمک میکند تا از خستگی و فرسودگی شغلی جلوگیری کنید و بهرهوری خود را بالا ببرید. یادگیری و توسعه مهارتها نیز ازجمله عوامل کلیدی در فریلنسری است. بهروز بودن با تغییرات صنعت و تسلط بر ابزارهای جدید میتواند شمارا در رقابت با دیگر فریلنسرها جلوتر نگه دارد. علاوه بر این، با ایجاد برند شخصی و استفاده از رسانههای اجتماعی برای تبلیغ خدمات خود، میتوانید مشتریان جدید جذب کنید. ایجاد جامعهای از مشتریان و همکاران آنلاین نیز به شما کمک میکند تا ارتباطات خود را گسترش دهید و از تجربیات دیگران بهرهمند شوید. با توجه به شرایط خاص بازار کسبوکار ایران و رشد فریلنسری، پیشنهادها کاربردی زیر میتوانند به بهبود چالشها و بهرهبرداری از فرصتهای این حوزه کمک کنند، ایجاد پلتفرمهای فریلنسینگ متناسب با نیازهای بازار ایران که از قوانین داخلی و فرهنگ کاری ایرانی پشتیبانی میکنند. این پلتفرمها باید امکاناتی مانند پرداختهای امن، قراردادهای استاندارد و سیستم رتبهبندی شفاف را ارائه دهند. برگزاری دورههای آموزشی آنلاین و آفلاین برای فریلنسرها در حوزههایی مانند مدیریت مالی، بازاریابی شخصی، مذاکره و مهارتهای فنی پیشرفته. این آموزشها میتوانند توسط سازمانهای دولتی، دانشگاهها یا شرکتهای خصوصی ارائه شوند. ایجاد دستگاههای حمایتی مانند بیمههای اجتماعی ویژه فریلنسرها که شامل بیمه درمانی، بازنشستگی و حمایت در زمان بیکاری باشد. همچنین، تسهیل دسترسی فریلنسرها به وامهای کمبهره برای توسعه کسبوکارشان. تدوین قوانین مشخص و شفاف برای فریلنسری در ایران که حقوق و مسئولیتهای هر دو طرف (فریلنسر و کارفرما) را تعیین کند. این قوانین باید شامل مواردی مانند حل اختلافات، پرداخت و مالکیت معنوی باشد. ایجاد شبکههای حرفهای و انجمنهای فریلنسری برای تبادل تجربیات، همکاریهای مشترک و حمایت از یکدیگر. این شبکهها میتوانند به فریلنسرها دریافتن پروژههای جدید و بهبود مهارتهایشان کمک کنند. ارائه آموزشها و ابزارهای لازم به فریلنسرها برای فعالیت در بازارهای جهانی، ازجمله آموزش زبان انگلیسی، آشنایی با قوانین بینالمللی و استفاده از پلتفرمهای جهانی فریلنسینگ. تشویق فریلنسرها به ایجاد و تقویت برند شخصی خود از طریق فعالیت در شبکههای اجتماعی، ایجاد وبسایتهای شخصی و مشارکت در پروژههای معتبر. این امر میتواند به جلب اعتماد کارفرماها و افزایش درآمد آنها کمک کند. ایجاد برنامههای ویژه برای حمایت از فریلنسرهای زن، ازجمله فرصتهای آموزشی، شبکهسازی و دسترسی به پروژههای با درآمد بالا. این اقدامات میتوانند به افزایش مشارکت زنان در بازار کار فریلنسری کمک کنند. بهرهبرداری از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و واقعیت مجازی برای بهبود کیفیت کار فریلنسرها و افزایش بهرهوری. این فناوریها میتوانند در مدیریت پروژهها، امنیت پرداختها و ارائه خدمات نوین مورداستفاده قرار گیرند. همکاری دولت و بخش خصوصی برای ایجاد اکوسیستم مناسب فریلنسری، ازجمله ارائه تسهیلات مالی، ایجاد مراکز حمایتی و برگزاری رویدادهای تخصصی برای فریلنسرها.
راهحلهای پیشنهادیکاربردی
- ایجاد دورههای آموزشی رایگان یا کمهزینه برای نحوه شروع، مدیریت پروژه، و بازاریابی.
- توسعه بازارهای کاری آنلاین با حمایت دولت و بخش خصوصی.
- تعریف وضعیت قانونی برای فریلنسرها و تسهیل پرداختهای بینالمللی.
- ارتباط دادن فریلنسرها با مشتریان داخلی و خارجی از طریق شبکههای حرفهای.
منابع
Alvarez De La Vega, J. C. Cecchinato, M. E. & Rooksby, J. (2022, June). Design Opportunities for Freelancing Platforms: Online Freelancers’ Views on a Worker-Centred Design Fiction. In 2022 Symposium on Human-Computer Interaction for Work (pp. 1-19).
Alvarez de la Vega, J. C. Cecchinato, M. E. Rooksby, J. & Newbold, J. (2023). Understanding Platform Mediated Work-Life: A Diary Study with Gig Economy Freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7(CSCW1), 1-32.
Annunzio-Green N. (2008), Managing the talent management pipeline:Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.20, No.7, Pp. 807−81.
Arab S M, Ebrahimzadeh Pezeshki R, Morvati Sharifabadi A. (2014). Designing a model for combining factors affecting divorce with a systematic review of previous studies, Iranian Epidemiology, No.4, Pp. 10-22. [In Persian]
Arthur, Michael B, & Rousseau, Denise M. (1996). A Career Lexicon for the 21st Century. The Academy of Management Executive, 10(4), 28–39.
Arthur, Michael B, Claman, Priscilla H, & DeFillippi, Robert J. (1995). Intelligent Enterprise, Intelligent Careers. The Academy of Management Executive, 9(4), 7–20.
Baines, Susan. (1999). Servicing the Media: Freelancing, Teleworking and ‘Enterprising’ Careers. New Technology, Work and Employment, 14(1), 18–31.
Baitenizov, D. T. Dubina, I. N. Campbell, D. F. Carayannis, E. G. & Azatbek, T. A. (2019). Freelance as a creative mode of self-employment in a new economy (a literature review). Journal of the Knowledge Economy, 10, 1-17
Baitenizov, D. T. Dubina, I. N. Campbell, D. F. Carayannis, E. G. & Azatbek, T. A. (2019). Freelance as a creative mode of self-employment in a new economy (a literature review). Journal of the Knowledge Economy, 10, 1-17
Baitenizov, D. & Patlasov, O. Y. (2016). Features of development of freelance on the Russian labour market: sociological aspect of the analysis. The Science of Person: Humanitarian Researches, 4(26), 156–165 (in Russian)
Barley, SR, & Kunda, G. (2004). Gurus, Hired Guns and Warm Bodies: Itinerant Experts in a Knowledge Economy.
Barley, Stephen R, & Kunda, Gideon. (2006). Contracting: A New Form of Professional Practice. The Academy of Management Perspectives, 20(1), 45–66.
Besten, M. D. & Nakara, W. A. (2016). Freelancers and innovation in France. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 29(1), 66–82 ISSN: 14761297.
Blaising, A. Kotturi, Y. Kulkarni, C. & Dabbish, L. (2021). Making it work, or not: A longitudinal study of career trajectories among online freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW3), 1-29.
Blaising, A. Kotturi, Y. Kulkarni, C. & Dabbish, L. (2021). Making it work, or not: A longitudinal study of career trajectories among online freelancers. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW3), 1-29.
Blyth, D. L. Jarrahi, M. H. Lutz, C. & Newlands, G. (2022). Self-branding strategies of online freelancers on Upwork. new media & society, 14614448221108960.
Bradley A P. (2016). Talent management for universities, Australian Universities'
Chester, J. M. Kaleci, S. & Kehoe, L. A. (2023). Seventh Freelance Business Survey: The freelance landscape 2018-2023. Medical Writing, 32, 56-70.
Davenport, John. (2006). UK Film Companies: Project‐Based Organizations Lacking Entrepreneurship and Innovativeness? Creativity and Innovation Management, 15(3), 250–257.
DeFillippi, Robert J, & Arthur, Michael B. (1994). The Boundaryless Career: A Competency‐based Perspective. Journal of Organizational Behavior, 15(4), 307–324.
DeFillippi, Robert J, & Arthur, Michael B. (1996). Boundaryless Contexts and Careers: A Competency-based Perspective. The Boundaryless Career, 116–131.
Dex, Shirley, Willis, Janet, Paterson, Richard, & Sheppard, Elaine. (2000). Freelance Workers and Contract Uncertainty: The Effects of Contractual Changes in the Television Industry. Work, Employment & Society, 14(2), 283–305.
Dubina, I. Carayannis, E. & Campbell, D. (2012). Creativity economy and a crisis of the economy. Journal of the Knowledge Economy, 3(1), 1–24
Eni, L. N. Meharunisa, S. Rashmi, A. R. & Shukla, R. (2023). The Future of Work: Adapting Management Practices to the Gig Economy and Freelancer Culture. European Economic Letters (EEL), 13(3), 1131-1139.
Florida, R. (2002) The rise of the creative class. Basic Books, New York.
Fraser, J. & Gold, M. (2001). Portfolio workers': Autonomy and control amongst freelance translators. Work, Employment and Society, 15(4), 679-697.
Gandini, A. & Gandini, A. (2016). The rise of a freelance economy. The Reputation Economy: Understanding Knowledge Work in Digital Society, 13-25.
Giang, V. (2015) Five major ways freelancers will change the economy by 2040. Fast Company, August 24, 2015. https://www.fastcompany.com/3049857/5-major-ways-freelancers-will-change-the-economy-by2040
Goss, David, & Bridson, Joanna. (1998). Understanding Interim Management. Human Resource Management Journal, 8(4), 37–50.
Grugulis, I. & Stoyanova, D. (2011). The missing middle: communities of practice in a freelance labour market. Work, employment and society, 25(2), 342-351.
Hannák, A. Wagner, C. Garcia, D. Mislove, A. Strohmaier, M. & Wilson, C. (2017, February). Bias in online freelance marketplaces: Evidence from taskrabbit and fiverr. In Proceedings of the 2017 ACM conference on computer supported cooperative work and social computing (pp. 1914-1933).
Kazi, A. G. Yusoff, R. M. Khan, A. & Kazi, S. (2014). The freelancer: A conceptual review. Sains Humanika, 2(3).
Kim, P. Cheon, E. & Sawyer, S. (2023). Online Freelancing on Digital Labor Platforms: A Scoping Review. Computer Supported Cooperative Work and Social Computing, 259-266.
Kirkpatrick, Ian, & Hoque, Kim. (2006). A Retreat from Permanent Employment? Accounting for the Rise of Professional Agency Work in UK Public Services. Work, Employment & Society, 20(4), 649–666.
Kitching, J. (2019). Entrepreneurial precarity: A self-employed perspective. *Human Relations*, 72(4), 686-711. https://doi.org/10.1177/0018726718774550
Lee J C, Van der Waldt G. (2020). An integrated talent management model for the Public Service: The case of the Western Cape Provincial Government. Administratio Publica, Vol.28, No.2, Pp. 173-190.
Lincoln Yvonna S, Egon Guba G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: SAGE Publication.
Masood, F. Naseem, A. Shamim, A. Khan, A. & Qureshi, M. A. (2019). A systematic literature review and case study on influencing factor and consequences of freelancing in Pakistan. Int. J. Sci. Eng. Res, 9, 275-280.
McKinsey & Company (2022). "Independent work: Choice, necessity, and the gig economy.
Menger, Pierre-Michel. (1999). Artistic Labor Markets and Careers. Annual Review of Sociology, 25(1), 541–574.
Miller, S. (2023). Finance for Freelance.
Munoz, I. Dunn, M. Sawyer, S. & Michaels, E. (2022). Platform-mediated Markets, Online Freelance Workers and Deconstructed Identities. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 6(CSCW2), 1-24.
Nam, T. (2014). Technology use and work-life balance. Applied Research in Quality of Life, 9(4), 1017–1040.
Opait, G. Damian, D. & Capatina, A. (2019). Freelancer as an entrepreneur: a choice as career development.
Ropponen, A. (2025). Remote work–the new normal needs more research. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health.
Saundry, Richard, Stuart, Mark, & Antcliff, Valerie. (2007). Broadcasting Discontent—Freelancers, Trade Unions and the Internet. New Technology, Work and Employment, 22(2), 178–191.
Serbinovskiy, B. Y. Mukuchyan, R. R. & Kalmyckova, N. G. (2012). Innovative self-employment and its functions in the labor market and in modernizing economy of Russia. Part 1. Science journal of KubSAU, 82(08), 945–964 (in Russian)
Seyedi S M R, Danaeifard H, Ganjali A (et al). (2019). Designing a Model of Competencies of Senior Government Managers by the Ultra-Combined Method, Public Policy Quarterly, Vol.9, No.33, Pp. 54-78. [In Persian]
Seyedi S M R, Danaeifard H, Ganjali A (et al). (2019). Designing a Model of Competencies of Senior Government Managers by the Ultra-Combined Method, Public Policy Quarterly, Vol.9, No.33, Pp. 54-78. [In Persian]
Shevchuk, A. Strebkov, D. (2016) Heterogeneous self-employment and work values: the evidence from online freelance marketplaces, Contemporary Entrepreneurship, pp. 141-158
Stanworth, Celia, & Stanworth, John. (1995). The Self‐employed without Employees—Autonomous or Atypical? Industrial Relations Journal, 26(3), 221–229.
Tench, Ralph, Fawkes, Johanna, & Palihawadana, Dayan. (2002). Freelancing: Issues and Trends for Public Relations Practice. Journal of Communication Management, 6(4), 311–322.
Upwork and Freelancers Union (2019) *Freelancing in America: 2019*. Available at: https://www.upwork.com/freelancing-in-america/2019
Van den Groenendaal, S. M. E. Freese, C. Poell, R. F. & Kooij, D. T. (2023). Inclusive human resource management in freelancers' employment relationships: The role of organizational needs and freelancers' psychological contracts. Human Resource Management Journal, 33(1)224-240.
Zimmer L. (2006). “Qualitative MetaSynthesis: A Ques- tion of Dialoguing with Texts. Methodological Is- sues in Nursing Research. Vol.53, No.3, Pp. 311-318.
[1] دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران
[2] دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
ایمیل نویسنده مسئول: sm.davoodi@iau.ac.ir
[3] McKinsey & Company
[4] Upwork and Freelancers Union (
[5] Kitching
[6] Ropponen
[7] Gandini & Gandini
[8] Munoz
[9] Blyth
[10] Walter Scott
[11] Ivanhoe
[12] Florida
[13] Thomas N. Brown
[14] The Life And Times Of Hugh Miller
[15] Kazi
[16] Baitenizov and Patlasov
[17] Nasrin Eni
[18] Van den Groenendaal
[19] Baitenizov
[20] Nam
[21] Blaising
[22] Serbinovskiy et al
[23] DeFillippi & Arthur
[24] Arthur & Rousseau
[25] Arthur, Claman, & DeFillippi
[26] Arthur & Rousseau
[27] Opait
[28] Blyth
[29] Shevchuk and Strebkov
[30] Dubina et al.
[31] Ropponen
[32] Alvarez De La Vega
[33] Miller
[34] Van den Groenendaal
[35] Kim
[36] Blyth
[37] Munoz
[38] Blaising