امروزه توجه بسیاری به خطمشیها سبز با هدف کاهش تاثیرات صنعت حمل و نقل هوایی بر محیط زیست شده است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع و چالشهای خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر هدف توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده ا چکیده کامل
امروزه توجه بسیاری به خطمشیها سبز با هدف کاهش تاثیرات صنعت حمل و نقل هوایی بر محیط زیست شده است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع و چالشهای خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر هدف توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی ضمن مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از متخصصین که با روش نمونهگیری هدفند انتخاب شده بودند، دادههای به دست آمده با روش تحلیل تم یا مضمون تحلیل شد. در گام بعدی پرسشنامهای شامل 39 مانع و چالش به دست آمده از روش کیفی تهیه و بین خبرگانی که در مصاحبه شرکت کرده بودند توزیع شد. برای تائید عوامل از روش دلفی فازی و برای رتبهبندی از روش تاپسیس فازی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که موانع و چالشهای اجرای خط مشی سبز دارای سه معیار اصلی ساختاری، محتوایی و زمینهای و 39 معیار فرعی هستند. یافتهها نشان میدهد به ترتیب معیارهای عمر بالای ناوگان هوایی، قدیمی بودن فن آوری اکثر ناوگان هوایی، ماهیت آلوده کننده صنعت حمل و نقل هوایی، فقدان برنامه ریزی بلند مدت، اولویت اقتصاد بر محیط زیست از جمله مهمترین موانع و چالشهای مهم خط مشیهای سبز هستند. .
پرونده مقاله
تصویر سازمانى به عنوان یکى از با ارزشترین دارایىهاى هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهى و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامهها، راهبردهاى سازمان و کسب مزیت رقابتى پایدار یارى مىرساند، بنابراین هدف پژوهش طراحی مدل چکیده کامل
تصویر سازمانى به عنوان یکى از با ارزشترین دارایىهاى هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهى و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامهها، راهبردهاى سازمان و کسب مزیت رقابتى پایدار یارى مىرساند، بنابراین هدف پژوهش طراحی مدل تصویرسازی با رویکرد مدیریت زیست محیطی در سازمان تامین اجتماعی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر تصویرسازی بر اساس مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 25 مؤلفه در قالب 5 بعد (هویت سازمانی، شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری، سطح خدمات) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند بعد هویت سازمانی در سطح اول و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در سطح دوم قرار دارند و بعد هویت سازمانی در خوشه وابسته و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در خوشه مستقل قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
یکی از مهمترین موضوعات سالهای اخیر،موضوع پایداری منابع انسانی و نحوه مدیریت این منبع ارزشمند است. سازمانهای مدیریت پسماند در شهرداریهای کشور یکی از ارکان مهم در حفظ محیطزیست شهری و مدیریت منابع انسانی پایدار شناخته میشوند بنابراین عملکرد مناسب سازمانهای مدیریت پسماند د چکیده کامل
یکی از مهمترین موضوعات سالهای اخیر،موضوع پایداری منابع انسانی و نحوه مدیریت این منبع ارزشمند است. سازمانهای مدیریت پسماند در شهرداریهای کشور یکی از ارکان مهم در حفظ محیطزیست شهری و مدیریت منابع انسانی پایدار شناخته میشوند بنابراین عملکرد مناسب سازمانهای مدیریت پسماند در این حیطه میتواند منجر به حفظ محیطزیست شهری شود. هدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمانهای مدیریت پسماند شهرداریهای کشور است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و توسعهای و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات تحقیق توصیفی و از نوع میدانی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان های مدیریت پسماند در شهرداریهای کشور میباشد. حجم نمونه 125 نفر و ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بوده که اعتبار آن به شیوه روایی صوری و و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شده است. آزمون فرضیه ها از طریق مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای spss و pls انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که پیشایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل استراتژی سازمانی، سبک رهبری و پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل عملکرد سازمانی سبز، جذابیت سازمانی، مشارکت کارکنان و ترک خدمت کارکنان میباشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ارتقاء نشاط سازمانی و عملکرد زیستمحیطی دانشگاه با استفاده از پیادهسازی مدیریت سبز از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید رشته مدیریت دولتی و رشته محیطزیست در دانشگاههای آزاد کشور و در بخش چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ارتقاء نشاط سازمانی و عملکرد زیستمحیطی دانشگاه با استفاده از پیادهسازی مدیریت سبز از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید رشته مدیریت دولتی و رشته محیطزیست در دانشگاههای آزاد کشور و در بخش کمی کلیۀ 1. اعضاء هیئت علمی، 2. مدیران عالی، میانی و عملیاتی و 3. مسئولین واحدهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاههای آزاد استان مازندران بتعداد 1950 نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند حاوی اطلاعات غنی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 321 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی و پایایی ترکیبی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با 87 درصد برآورد و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی(میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفادهشد. یافتهها نشان داد، مدیریت سبز (شش بعد) بر نشاط سازمانی (هفت بعد) و عملکرد زیست محیطی (هفت بعد) و نشاط سازمانی بر عملکرد زیست محیطی تاثیر دارد. همچنین، نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثرات مسئولیت اجتماعی سازمانی بر ارزش ویژه برند و وفاداری به برند با نقش میانجی شهرت برند انجام گردید.روش پژوهش ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درسا چکیده کامل
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثرات مسئولیت اجتماعی سازمانی بر ارزش ویژه برند و وفاداری به برند با نقش میانجی شهرت برند انجام گردید.روش پژوهش ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درسال 1401-1400 که تعداد آن ها برابر با 16647 نفر دانشجوی دانشگاه دولتی شهرکرد و12653 نفردانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 642 نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند.تجزیه وتحلیل داده های پژوهش دردوسطح توصیفی توصیفی با استفاده از آماره هائی همچون میانگین وانحراف معیارودراستنباطی بااستفاده ازآماره هائی همچون مدل معادلات ساختاری ، حداقل مربعات جزئی صورت پذیرفت .یافته ها نشان داد که اثرات مثبت و معنیداری را برای مسئولیت اجتماعی سازمانی بر شهرت، ارزش ویژه برند و وفاداری به برند، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، برای دانشگاههای خصوصی و دولتی نشان داد. تفاوت قابل توجهی بین دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی سازمانی بر وفاداری به برند و همچنین تأثیرات شهرت نام تجاری بر وفاداری به برند وجود دارد.
پرونده مقاله
رویگردانی را میتوان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرفکننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرفکننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیشبینی رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی با رویکرد چکیده کامل
رویگردانی را میتوان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرفکننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرفکننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیشبینی رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژیهای تجدیدپذیر در استان مازندران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل10 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در گام اول عوامل مؤثر بر رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با حبرگان، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 14 مؤلفه در قالب 7 بعد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) در سطح اول دارند و بعد تکنولوژی در سطح دوم قرار دارد و کلیه ابعاد در خوشه پیوندی قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار سبز در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی در بانک صادرات استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار سبز در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی در بانک صادرات استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک صادرات استان گلستان به تعداد 428 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 202 نفر و براساس نمونهگیری تصادفی ساده برآورد و انتخاب شدند. گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد انجام گرفت. روایی محتوایی با تأیید خبرگان و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارها Smart-PLS 3 استفاده شد. نتایج نشان داد بین بین مدیریت منابع انسانی سبز با عملکرد زیست محیطی، تعهد سازمانی و رفتار سبز کارکنان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سبز کارکنان با عملکرد زیست محیطی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی نقش میانجی دارد و رفتار سبز کارکنان در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی نقش میانجی دارد.
پرونده مقاله
بیماری های جسمی و روانی به علت گسترش زندگی شهری و همچنین توسعه صنعتی شهرها افزایش یافته است و انسان‎ها برای حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی به گردشگری سلامت روی آوردند. چشمه های آب معدنی و گرم به عنوان یکی از شگفتی های خلقت که از گذشته های دور در درمان بیما چکیده کامل
بیماری های جسمی و روانی به علت گسترش زندگی شهری و همچنین توسعه صنعتی شهرها افزایش یافته است و انسان‎ها برای حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی به گردشگری سلامت روی آوردند. چشمه های آب معدنی و گرم به عنوان یکی از شگفتی های خلقت که از گذشته های دور در درمان بیماری ها استفاده می شدند، جایگاه خاصی را در گردشگری سلامت و توریسم‎درمانی برای گردشگران دارا هستند. روستای زیارت گرگان با موقعیت اقلیمی، جغرافیایی و همچنین دارا بودن چشمه آب گرم در کنار اماکن دیدنی از جمله امامزاده، جنگل، آبشار و کوهستان، قابلیت مطرح شدن به عنوان منطقه ویژه گردشگری سلامت را دارد. هدف این تحقیق ارزیابی مدیریت سبز و برنامه ریزی اماکن گردشگری موجود در پیرامون این روستا جهت کشش گردشگران به چشمه آب گرم زیارت است. جامعه آماری متولیان گردشگری روستای زیارت و حجم نمونه ۳0 نفر تعیین شده است. دادهها با استفاده از روش پرالونگ تحلیل و مقایسه بین عیار گردشگری و عیار بهرهوری از لحاظ ارزش گردشگری انجام شد. مقایسه مقادیر حاکی است، معیار زیبایی 91 درصد، عیار علمی 68 درصد، عیار فرهنگی 81 درصد، عیار اقتصادی 50 درصد امتیاز را به دست آورده اند. نتایج نشان می دهد علیرغم امتیاز بالای معیارهای زیبایی و فرهنگی؛ عیار اقتصادی امتیاز مناسب را کسب نکرده است و از توان های طبیعی چشمه آب گرم زیارت برای جذب گردشگر و درآمدزایی محلی، فعالیت مناسبی انجام نشده است. عیار میزان و کیفیت بهره‎وری چشمه آب گرم زیارت با امتیاز 25/0 و 13/0 نشان می‎دهد منطقه جایگاه پایینی از نظر زیرساختهای گردشگری دارد.
پرونده مقاله