بررسیکیفیت دو برندآب معدنی تولیدشده از چشمه بهرغان سپیدان، فارس
محورهای موضوعی : تکنولوژی مواد غذایی- کنسرو و بسته بندیمجتبی مقیمی 1 , هانیه نوذری 2 *
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه محیط زیست، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران.
2 - استادیار، گروه محیط زیست، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: استاندارد, برچسب, فاکتور فیزیکوشیمیایی, آب بطری شده, چشمه بهرغان,
چکیده مقاله :
امروزه مصرف آبهای معدنی بطری شده در میان جامعه گسترش زیادی یافته است، لذا آگاهی از کیفیت آن برای حفظ سلامت عمومی الزامی است. هدف از این پژوهش، بررسی کیفیت فیزیکوشیمیایی دو برند آب معدنیM و S با سرمنشأ یکسان و 9 فاکتور نیتریت، نیترات، منیزیم، کلسیم، کلر، کل جامدات محلول، فلوراید، سختی کل و اسیدیته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، آزمون t غیرجفتی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که در هر دو برند میانگین میزان همه پارامترهای اندازه گیری شده (به جز منیزیم و فلوراید) در محدوده استاندارد بوده است. همچنین اختلاف معنی داری بین مقادیر اندازه گیری شده با مقادیر ذکر شده روی برچسب بطریها (به جز pH در برند M و سختی کل در هر دو برند) وجود داشت. از طرف دیگر، وجود همبستگی مثبت قوی بین pH و Mg در برند S و همبستگی قوی منفی بین pH و F در برند M و با توجه به مقدار خارج از استاندارد این دو پارامتر، افزایش pH می تواند اثرات نامطلوبی در کیفیت آب این دو برند به همراه داشته باشد.
Nowadays, the consumption of bottled mineral waters is widespread in society, so awareness of its quality is essential to maintain public health. The aim of this study was to investigate the physicochemical quality of two brands of mineral water M and S bottled from the same origin and 9 factors of nitrite, nitrate, magnesium, calcium, chlorine, total dissolved solids, fluoride, total hardness and pH. One sample t-test, Independent sample t-test and Pearson correlation matrix were used to analyze the data.The results of this study showed that in both brands the mean amount of all measured factors (exception of magnesium and fluoride) were within the standard range.There were also significant differences between the measured values and the values inferred from the bottle labels (exception of pH of M brand and TH of both brands).On the other hand, with a strong positive correlation between pH and Mg of S brand and a strong negative correlation between pH and F of M brand and according to the out of standard amount of these two parameters, increasing the pH can have adverse effects on water quality of both brands.
6. ریاحیخرم، م، خوش شعار، م، و هاشمی، م، 1393. مطالعه ویژگیهای میکروبی و شیمیایی آبهای بطری شده در استان همدان. بهداشت مواد غذایی، 4(13)، صص.80-69.
8.. عاصماصل، ر. 1387. چشمههای آب گرم و معدنی استان آذربایجان شرقی. مجله رشد و آموزش زمینشناسی، 54، صص. 25-21.
10.گودینی، ک، سایه میری، ک، علیان، گ، علوی، ص، و رستمی، ر. 1391. بررسی کیفیت میکروبی و شیمیایی آبهای بطری شده موجود در شهر ایلام در سال 89-1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 20(2) ، صص.37-33.
11.لولویی، م، و ذوالعلی، ف، 1390. بررسی کیفیت آب های معدنی بطریشده در سطح شهر کرمان در سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،10(3)، صص. 192-183.
12.موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1388. آب آشامیدنی بستهبندی شده- ویژگیها. انتشارات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 26 صفحه.
13.موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1388. آب آشامیدنی- ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی. انتشارات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. 26 صفحه.
14.میرانزاده، م، حسنی، ا، ایرانشاهی، ل، احسانیفر، م، و حیدری، م. 1390. بررسیکیفیت میکروبیو غلظت فلزات سنگین در 15 مارک آب بطریشده تولیدی در ایران بین سال های 89 - 88. سلامت و بهداشت اردبیل، 2(1)، صص. 48-40.
15.میرانزاده، م، و ربانی، د. 1389. بررسی کیفیت شیمیایی آب ورودی و خروجی دستگاه های آب شیرینکن شهر کاشان طی سالهای87-1386.فصلنامهعلمی-پژوهشیفیض،14(2)، صص. 125-120.
16.یاری، خ، لیلی، م، ذوالقدرنسب، ح، محمدیبلبان، ش، و رحمانی، ش، 1399. بررسی کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب های بطری شده در شهر همدان در سال 1395. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار،27(1)، 101-93.
18.American Public Health Association., 1999. Standard methods for examination of water and wastewater. 20th ed. p.321-328.
19.Ferrier, C., 2002. Bottled water understanding a social phenomenon. Publisher: Royal Swedish Academy of Sciences. 34, pp.18-22.
20.Ismail, A. H., Zowain, A. and Sufar, E., 2013. Quality assessment of various local bottled waters in different Iraqi markets. Engineering and Technology Journal,31(5), pp.660-677.
21.Khadra, W. M., 2020. Authenticity of bottled water chemical composition inferred from brand labels: example of the Lebanese market. Journal of Food Composition and Analysis, 93, pp.103609.
22.Massaro, E. J.,1997. Handbook of toxicology National health and environment effects research aboratory. CRC press Bocaraton New York. pp.144-152.
23.Mekonnen, Y. T., Shemsu, S., Rajasekhar, K. and Rafi, M. M., 2015. Assessment of chemical quality of major brands of bottled water marketed in Gondar Town, Ethiopia. International Journal of Innovative Pharmaceutical Research, 6, pp.497-501.
25.Sahl, J.W., Schmidt, R., Swanner, E.D., Mandernack, K.W., Templeton, A.S., Kieft, T.L.,Smith, R.L., Sanford, W.E., Callaghan, R.L., Mitton, J.B. and Spear, J.R., 2008. Subsurface microbial diversity in deep-granitic-fracture water in Colorado. Applied and Environmental Microbiology,74(1), pp.143-52.
26.Semerjian, L., 2011. Quality assessment of various bottled waters marketed in Lebanon. Environmental Monitoring and Assessment,172, pp.275–285.