پیامدهای سواد مالی بر تصمیمات سرمایهگذاران و عملکرد سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارسامان رحمانی نوروزآباد 1 , اسفندیار محمدی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سنندج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایلام، ایران
کلید واژه: تصمیمات سرمایهگذاران, رفتار مالی, عملکرد سرمایهگذاری, نگرش مالی, سواد مالی,
چکیده مقاله :
با توجه به تغییرات پویا در محیط اقتصادی، خصوصاً در بازارهای مالی، برای بهبود دانش مالی سرمایه گذاران، داشتن سواد مالی یک ضرورت به نظر می رسد که به تصمیمات مالی آگاهانه ختم می شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای سواد مالی بر تصمیمات سرمایه گذاران و عملکرد سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش میدانی، به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی استاندارد استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش سرمایه گذاران حقیقی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد و از این جامعه ی آماری، 344 نفر از سرمایه گذاران به طور تصادفی ساده در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL استفاده گردیده است. نتایج شاخص های خوبی برازش مانندRMSEA ، GFI و AGFI نشان دهنده ی برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج می باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تاثیر نگرش مالی و رفتار مالی بر تصمیمات سرمایه گذاران مثبت و معنادار است. همچنین تصمیمات سرمایه گذاران تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سرمایه گذاری دارد.
Due to the dynamic changes in the economic environment, particularly in financial markets, to improve the financial knowledge of investors, financial literacy is a necessity leading to informed financial decisions. This study aimed to identify the consequences of financial literacy on investors' decisions and investment performance in Tehran Stock Exchange. In this field study, a standardized questionnaire was used for data collection. The population was composed of individual investors in the Tehran Stock Exchange, and of this population, 344 investors were selected by simple random sampling and were analyzed using Cochran formula. The structural equation modeling and LISREL software were used to assess the relationships between variables. The results of goodness of fit indices such as RMSEA, GFI and AGFI represented the good fit of the model and the utility of results. The results indicated that the impact of the financial attitude and behavior on financial investment decisions was significantly positive. The investment decision also had a significantly positive effect on investment performance
* آزادی، رضا، زنجیردار، مجید و فرشیدپور، علیرضا. (1391). "سواد مالی و عوامل تاثیرگذار بر آن و تاثیر آن با برنامه ریزی بازنشستگی"، اولین همایش منطقهای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت، تنکابن، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی شفق تنکابن.
* دیانتیدیلمی، زهرا و حنیفهزاده، محمد. (1394). "بررسی سطح سواد مالی خانوادههای تهرانی و عوامل مرتبط با آن"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال هشتم، شماره بیست و ششم، صفحات 115- 139.
* یعقوبنژاد، احمد، نیکومرام، هاشم و معین الدین، محمود. (1391). "ارائه الگویی جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی با استفاده ازروش دلفی فازی"، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره هشتم، صفحات 1- 23.
* Allen, M.W., Edwards, R., Hayhoe, C.R., Leach, L. (2007). Imagined interaction, attitudes towards money and credit, and family coalitions. J. Family Econ. 28 (1), 3–22.
* Almenberg, J., & Dreber, A. (2015). Gender, stock market participation and financial literacy. Economics Letters, 137, 140–142.
* Anderloni, L., Vandone, D. (2010). Risk of overindebtedeness and behavioral factors. Soc. Sci. Res. Netw. http://papers.ssrn.com/sol3/ results.cfm?npage=2&.
* Arceo-Gómez, E. O., & Villagómez, F. A. (2017). Financial literacy among Mexican high school teenagers. International Review of Economics Education, 24, 1–17.
* Aren, S., & Zengin, A. N. (2016). Influence of Financial Literacy and Risk Perception on Choice of Investment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 656 – 663.
* Atkinson, A., Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: results of the OCD / International Network on Financial Education (Infe) pilot study.
* Campbell, J. (2006). Household finance. Journal of Finance, No. 61, pp. 1553–1604.
* Cole, S., Sampson, T. & Zia, B. (2009). Financial Literacy, Financial Decisions, and the Demand for Financial Services: Evidence from India and Indonesia. Working paper, No. 09-117, P: 3-20.
* David, B., Lusardi, A., & Michaud, P. C. (2014). Financial Literacy and Retirement Planning in Canada. NBER WORKING PAPER SERIES, Working Paper 20297, http://www.nber.org/papers/w20297.
* DeLaune, L., Rakow, J. and Rakow, K.C. (2010). Teaching financial literacy in a co-curricular service-learning model. Journal of Accounting Education, No. 28, Issue 2, pp. 103-113.
* Fonseca, R., Mullen, K.J., Zamaarro, G., Zissimopoulos, J. (2012). What explains the gender gap in financial literacy? The role of household decision making. J. Consumer Affairs 46 (1), 90–106.
* Gerardi, K., Goette, L., Meier, S. (2010). Financial literacy and subprime mortgage delinquency: evidence from a survey matched to administrative data, Federal Reserve Bank of Atlanta, Working Paper, 2010-10.
* Kengatharan, L., & Kengatharan, N. (2014). The Influence of Behavioral Factors in Making Investment Decisions and Performance: Study on Investors of Colombo Stock Exchange, Sri Lanka. Asian Journal of Finance & Accounting, Vol. 6, No. 1, 1-23.
* Lim, L.C., (2012). The Relationship between Psychological Biases and the Decision Making of Investor in Malaysian Share Market. Unpublished Paper International Conference on Management, Economics & Finance (ICMEF 2012) Proceeding.
* Lusardi, A. & Mitchell, O. S. (2007). Baby Boomer Retirement Security: The Role of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth. Journal of Monetary Economics, 54, P: 205–224.
* Mouna, A., & Anis, J. (2017). Financial literacy in Tunisia: Its determinants and its implications on investment behavior. Research in International Business and Finance, 39, 568–577.
* Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., Coronel, D. A., & Filho, R. B. (2015). Financial literacy in Southern Brazil: Modeling and invariance between genders. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 6, 1–12.
* Robb, C.A., Babiarz, P., Woodyard, A. (2012). The demand for financial professionals’ advice: The role of financial knowledge, satisfaction, and confidence. Finan. Services Rev. 21 (4), 291–305.
* Rooij, M. V., Lusardi, A., & Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock market participation, Journal of Financial Economics, 101(2), 449_472.
* Sachse, K., Jungermann, H. & Belting, J. (2012). Investment risk- The perspective of individual investors. Journal of Economic Psychology, No. 33, PP. 437-447.
* Schmeiser, M.D., Seligman, J.S. (2013). Using the right yardstick: Assessing financial literacy measures by way of financial well-being. J. Consumer Affairs, 47 (2), 243–262.
* Slaughter, Howard,B.Jr. (2006). Financial Illiteracy: An American study on the effectiveness of web-based Financial literacy technology training on African high school students in Pittsburgh, pensylvanian. Robert Morris University, Available at: http//Proquest.umi.com.
_||_