ارائه مدل توسعه استارتآپهای فناورانه جهت پویایی سازوکارهای راهبری برونسازمانی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارپژمان حاجت پور 1 , صابر ملاعلیزاده زواردهی 2 , اله کرم صالحی 3
1 - گروه مدیریت، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
2 - استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایراناستادیار گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران
کلید واژه: استارتآپهای فناورانه, سازوکارهای راهبری, برونسازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه استارتآپهای فناورانه جهت پویایی سازوکارهای راهبری برونسازمانی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش ترکیبی (کیفی کمی) بود جامعه آماری در پژوهش کیفی شامل خبرگان و مدیران شرکتهای صنعتی بورس بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند که شامل 20 نفر از خبرگان و مدیران عالی شرکتهای صنعتی بورس اوراق بهادار تهران بود و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل 100 نفر از مدیران عالی، میانی و سرپرستان شرکتهای صنعتی بورس اوراق بهادار تهران بود و حجم نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران 80 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده های پژوهش در فاز کیفی با نرم افزار مکس کیودا و در فاز کمی با نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج در بخش کیفی شامل تفکر راهبردی، آمیخته بازاریابی، شناسایی فرصت بازار و کارکردهای رقابتی به عنوان عوامل علی آورده شده است. عوامل زمینه ای شامل ارزش ها، عوامل کلان محیطی، ظهور فناوریهای جدید، رویکردهای جهانی، زیرساخت تکنولوژیک است. پیامدهای این پدیده نیز در قالب توسعه استارتاپ های فناورانه، ارزش آفرینی برای کسب و کارها، پیشرفت تکنولوژی، ارزش آفرینی برای جامعه و احیای کسب و کارهای کوچک بیان می باشد. در بخش کمی، مدل مفهومی پژوهش ارائه شده مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. توسعه استارتآپهای فناورانه جهت پویایی سازوکارهای راهبری برونسازمانی موجب همگامی و هماهنگی با تغییرات جهانی و محیط بیرونی با محیط داخلی شرکت شده و باعث می شود کسب و کارهای نوپا را به کسب مزیت رقابتی که اصل مبنای هر شرکتی است هدایت کند و می تواند به ارزش آفرینی برای جامعه و کسب و کارها شد.
The purpose of this study is to provide a model for the development of technological startups for the dynamics of external organizational governance mechanisms. The research was in terms of developmental purpose, in terms of combined method (qualitative-quantitative). The statistical population in qualitative research included theoretical and experimental experts who were purposefully selected, including 20 senior managers of industrial companies of the stock exchange It was Tehran and sampling continued until theoretical saturation was achieved. In a small part, the statistical population included top, middle managers and supervisors of industrial companies of Tehran Stock Exchange, sampling done purposefully and 80 questionnaires obtained from this sample. The collection tools were semi-structured in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the researcher-made questionnaire (1400) which was based on the Likert scale (5 options). Research data analysis performed in the qualitative phase with Max Kyoda software and in the quantitative phase with LISREL software.The results in the qualitative section indicate the variables of strategic thinking, marketing mix, market opportunity identification and competitive functions as causal factors. Underlying factors include values, macro-environmental factors, and the emergence of new technologies, global approaches, and technological infrastructure. The consequences of this phenomenon expressed in the form of development of technological startups, value creation for businesses, technological advancement, value creation for society and revival of small businesses. In the quantitative part, the conceptual model of the presented research was tested and the research hypotheses confirmed.The development of technological start-ups for the dynamics of external governance mechanisms leads to synchronization and coordination with global changes and the external environment with the internal environment of the company and leads start-ups to gain a competitive advantage that is the basis of any company and can it created value for society and businesses.
اسماعیلیکیا، غریبه.، نجفنیا، سمیه.، اوشنی، محمد. (1398). بررسی رابطه بین سازوکارهای راهبری شرکتی برونسازمانی و تقلب مالی با تمرکز بر ارزیابی شناختی از تجویزهای تئوری نمایندگی، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(2): 169-192
بشکوه، مهدی.، محرمخانی، محسن. (1399). پدیده چسبندگی سود سهام؛ تبیین مدل جامع اندازهگیری و تاثیرپذیری آن از مکانیزمهای راهبری شرکتی، دانش حسابداری مالی، 7(1): 101-131.
بندریان، رضا. (۱۳۹۷). تبیین دلایل ظهور استارتآپهای فناورانه در حوزه بالادستی صنعت نفت و چالشهای اختصاصی آنها، نشریه سیاستنامه علم و فناوری، ۸(۳): ۷-۲۰
جودی، سمیرا.، منصورفر، غلامرضا.، دیدار، حمزه. (1398). کیفیت حاکمیت شرکتی درونی و بیرونی، عدم تقارن اطلاعاتی و نگهداشت وجه نقد: افزایش یا کاهش ارزش شرکت؟، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(1): 39-64.
خاشعی، وحید.، اسدی، رضا. (1398). طراحی مدل کنترل راهبردی در استارتآپهای اینترنتی، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(37): 125-139.
درویش، حدیثه.، بنیمهد، بهمن.، نیکومرام، هاشم.، رهنمای رودپشتی، فریدون. (1399). نظام راهبری و کثرتگرایی فرهنگی، حسابداری مدیریت، 13(45): 63-76.
سجادی، سیدحسن.، خوانساری، نیکو.، قربانی، رامین. (1393). بررسی تاثیر ساز و کارهای راهبری شرکتی بر ارزشآفرینی با تاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر ارزش، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 3(2): 23-46.
شهرابی، بهزاد.، اشرفی، مجید.، عباسی، ابراهیم. (1398). مدلیابی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی استارتآپها (کسبوکارهای نوپا) با تکنیک دیمتل، راهبرد مدیریت مالی، 7(2): 61-89.
فیض، داود.، شعبانی، عاطفه. (1397). بررسی تاثیر اقدامات بازاریابی در رسانههای اجتماعی، نوعی از استراتژی هک رشد بر تمایلات رفتاری و تبلیغات شفاهی مشتریان، تحقیقات بازاریابی نوین، 8(4): 45-68.
کردحیدری، راحیل.، منصوری موید، فرشته.، خداداد حسینی، سیدحمید. (۱۳۹۸). فراترکیب عوامل موثر بر توسعه کسب و کارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، ۱۲(۱): ۱۴۱-۱۶۰.
نصراللهی، مهدی.، فتحی، محمدرضا.، ششپری، فریبا. (1398). بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی همکاری بین برندها (شرکتهای نهادینه شده) و استارتآپها: مطالعه موردی استارتآپهای پارک علم و فنآوری قزوین، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 17(۳۵): 63-72.
نمازی، محمد.، ابراهیمیمیمند، مهدی. (۱۳۹۵). بررسی تاثیر سازوکارهای راهبری شرکتی بر افشای ریسک، فصلنامه حسابداری مالی، ۸(۳۰): ۱-۳۹
Avcın, M. and Balcıoğlu, H. (2017). Corporate Governance: A Model of Modern Corporate Governance Framework for the Better Governance of Companies, Developments in Corporate Governance and Responsibility, 12(3): 207-234. https://doi.org/10.1108/S2043-052320170000012009
Azzam Wajeeh, I. and Muneeza, A. (2012). Strategic corporate governance for sustainable mutual development, International Journal of Law and Management, 54(3): 197-208. https://doi.org/10.1108/17542431211228593
Balasubramanian, N., & George, R. (2012). Corporate governance and the Indian institutional context: emerging mechanisms and challenges in conversation with K.V. Kamath, Chairman, Infosys and ICICI Bank. IIMB Management Review, 24(4): 215-233.
Bask, A.H., Tinnilä, M. and Rajahonka, M. (2010). Matching service strategies, business models and modular business processes, Business Process Management Journal, 16(1): 153-180. https://doi.org/10.1108/14637151011017994
Bushee, B, J. (2004). Identifying and attracting the “right” investors: evidence on the behavior of institutional investors. Journal of Applied Corporate Finance, 16(4): 28–35.
Cabedo, J.D., and J.M. Tirado. (2004). the disclosure of risk in financial statements. Accounting Forum, 28(2):181-200.
Dalecki, L. (2019). Entrepreneurial selling in context, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 21(2): 103-125. https://doi.org/10.1108/JRME-05-2018-0030
Dushnitsky, G.; Lenox, M. J. (2005). When do incumbents learn from entrepreneurial ventures? Corporate venture capital and investing firm innovation rates, Research Policy, 34(5): 615-639.
Fu, Y. (2018). The value of corporate governance: Evidence from the Chinese anti-corruption campaign. North American Journal of Economics and Finance, https://doi.org/10.1016/j.najef.2018.06.001. 1-16
Giroud, X., & Mueller, H.M. (2011). Corporate Governance, Product Market Competition, and Equity Prices. Journal of Finance, 66(7): 563-600
Gonzaga, B.S., Figueiredo, P.S., Souza, E.L.R.d.C. and Passos, F.U. (2020). Organizational learning capacity of startups in Northeast Brazil, Revista de Gestão, 27(3): 301-316. https://doi.org/10.1108/REGE-11-2019-0116
Grullon, G., & Michaely, R. (2008). Corporate payout policy & product market competition. Working Paper, Rice University.
Halbouni, S.S., Obeid, N. and Garbou, A. (2017). Corporate governance and information technology in fraud prevention and detection: Evidence from the UAE, Managerial Auditing Journal, 31(6/7): 589-628. https://doi.org/10.1108/MAJ-02-2015-1163
Kohler, T. (2016). Corporate accelerators: Building bridges between corporations and startups”, Business Horizons, 59(3):347-357.
Li, H., Terjesen, S. & Umans, T. (2020). Corporate governance in entrepreneurial firms: a systematic review and research agenda. Small Business Economics, 54(4): 43–74. https://doi.org/10.1007/s11187-018-0118-1
Liu, J. (2016). Two Essays on Information Asymmetry and Agency Effects. (Doctoral dissertation), The George Washington University.
Munisi, G. & Randoy, T. (2013). Corporate governance and company performance across Sub-Saharan African countries. Journal of Economics and Business, 70: 92-110
Oliva, F.L. and Kotabe, M. (2019). Barriers, practices, methods and knowledge management tools in startups, Journal of Knowledge Management, 23(9): 1838-1856. https://doi.org/10.1108/JKM-06-2018-0361
Puni, A. and Anlesinya, A. (2020). Corporate governance mechanisms and firm performance in a developing country, International Journal of Law and Management, Vol. 62 No. 2, pp. 147-169. https://doi.org/10.1108/IJLMA-03-2019-0076
Räty, J, E. (2018). The role of Corporate Governance in Start-up companies: Evidence from Finnish equity crowdfunding, Hanken School of Economics.
Rehman, A. and Hashim, F. (2020). Is corporate governance maturity measurable?, Corporate Governance, 20(4): 601-619. https://doi.org/10.1108/CG-07-2019-0220
Schäuble, J. (2019). The impact of external and internal corporate governance mechanisms on agency costs, Corporate Governance, 19(1): 1-22. https://doi.org/10.1108/CG-02-2018-0053
Shi, W., Brian, L., Connelly, and Robert, E. H. (2017). External corporate governance and financial fraud: cognitive evaluation theory insights on agency theory prescriptions. Strategic Management Journal, 38, 1268–1286.
Sohail, S., Rasul, F. and Fatima, U. (2017). Is internal and external mechanism of governance enriching the performance of the banking sector of Pakistan?, Corporate Governance, 17(4): 629-642. https://doi.org/10.1108/CG-05-2016-0116
Solomon, J. F., Solomon, A., Norton, S. D., & Joseph, N. L. (200). A conceptual framework for corporate risk disclosure emerging from the agenda for corporate governance reform. British Accounting Review, 32: 447–478
Tirole, J. (1988). The Theory of Industrial Organization. MIT Press: Cambridge, Mass.
_||_