شناسایی ویژگی ها و صلاحیتهای معلمان برای تربیت معنوی دانش آموزان
محورهای موضوعی : تعلیم و تربیت
کلثوم نامی
1
*
,
معصومه خادمی
2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
کلید واژه: صلاحیت, تربیت معنوی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: تربیت معنوی یکی از عناصر اصلی تربیت دینی، و ناظر به رویکردی عقلانی به محتوا و عبارات دینی در فرایند تربیت دینی است هدف از تحقيق حاضر شناسایی ویژگی ها و صلاحیتهای معلمان برای تربیت معنوی دانش آموزان بود.
روش شناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی است ،مشارکتکنندگان در بخش کیفی تحقیق، جهت انجام مصاحبهها، کارشناسان و معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو شهر بندرعباس هستند تعداد مصاحبهها تا 15 نفر به حد اشباع نظری رسید. جامعه آماری در بخش کمی تحقیق، کلیه دبیران متوسطه اول ناحیه دو بندرعباس که با استفاده از جدول مورگان 181 نفر به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند، ابزار گرداوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته 74 سوالی بود.
یافتهها: یافته ها نشان داد ویژگی ها و صلاحیتهای معلمان برای تربیت معنوی دانش آموزان مدارس متوسطه اول ناحیه دو شهر بندرعباس شامل : استفاده معلمان از بانک اطلاعات تربیت معنوی، اقدامات لازم در بدو استخدام معلمان، بکارگیری معلمان بازنشسته، آموزشهای لازم، موانع و مشکلات، طرحهای پیشنهادی، تشویقات و تکریم، اقدامات لازم، حفظ، راههای افزایش و تقویت ویژگی ها و صلاحیتهای معلمان برای تربیت معنوی دانش آموزان، مقدمات ورود به تربیت معنوی، نتیجه ویژگی ها و صلاحیتهای معلمان برای تربیت معنوی دانش آموزان، پیشنهادات مطرح شده، برگزاری مسابقات، برگزاری مستمر آموزش ضمن خدمت برای معلمان می باشند
بحث و نتیجهگیری: اجرای پیشنهادات ارائه شده در تحقیق به تقویت صلاحیتهای حرفهای و معنوی معلمان، ارتقای سطح معنویت در نظام آموزشی و ایجاد نسل جدیدی از دانشآموزان آگاه، مسئولیتپذیر و معنوی کمک کند. با همکاری میان معلمان، مدیران، سیاستگذاران آموزشی و خانوادهها، میتوان مسیر روشنی برای بهبود وضعیت تربیت معنوی در مدارس ترسیم کرد.
Introduction: Spiritual education is one of the main elements of religious education, emphasizing a rational approach to religious content and expressions in the religious education process. The purpose of this study was to identify the characteristics and competencies of teachers for the spiritual education of students.
research methodology: The present study employs an exploratory mixed-method approach. In the qualitative phase, participants included experts and secondary school teachers in District Two of Bandar Abbas. Interviews continued until theoretical saturation was reached with 15 participants. In the quantitative phase, the statistical population consisted of all junior secondary school teachers in District Two of Bandar Abbas, from which 181 individuals were selected using Morgan’s table. Data collection tools included a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire with 74 items.
Findings: The results revealed that the characteristics and competencies of teachers for the spiritual education of junior secondary school students in District Two of Bandar Abbas include: teachers' use of a spiritual education information database, necessary actions at the time of teacher recruitment, employing retired teachers, essential training, challenges and obstacles, proposed plans, encouragement and recognition, necessary actions for maintaining and strengthening teachers’ spiritual education competencies, prerequisites for spiritual education, the final characteristics and competencies of teachers for students’ spiritual education, proposed recommendations, organizing competitions, and continuous in-service training for teachers.
Conclusion: Implementing the proposed recommendations in this research can enhance teachers' professional and spiritual competencies, elevate the level of spirituality in the educational system, and contribute to developing a new generation of informed, responsible, and spiritually conscious students. Collaboration among teachers, administrators, and policymakers is essential to achieving this goal.
Aali, H., Ghasabi, A., Madadi, A., & Nouri Zadeh, M. (2024). Technological education and its role in students' spiritual education. Proceedings of the 1st International Conference of Outstanding Teachers, Masjed Soleyman. #
Ahmadi, M. (2023). The relationship between spiritual education and academic achievement in adolescents. Master's thesis, Islamic Azad University. #
Bolaqi, A. (2024). The role of educational mentors in enriching students' moral and spiritual education and creating suitable conditions for their engagement in educational activities. Proceedings of the 6th National Conference on Professional Research in Psychology and Counseling with a Teacher's Perspective, Minab. Retrieved from #
Firoozi, M., & Zarei Jaliliani, M. (2024). The role of technological education in students' spiritual education at school. Proceedings of the 14th International Conference on Psychology, Educational Sciences, and Lifestyle. Retrieved from #
Hafezi, A. (2021). Explanation and examination of the type, extent, and nature of spirituality and spiritual beliefs in the education of children and adolescents. #
Hatami Marbini, M., Mohammadi, F., & Soroushnia, M. (2021). The impact of teachers' professional competence on the success of educational and training programs. The Second National Conference on the Future School. #
Hooshangizadeh, A., Kermalian, H., & Khajavi, Z. (2023). Spiritual education of students with an Islamic approach. Proceedings of the 7th International Conference on Global Studies in Educational Sciences, Psychology, and Counseling, Tehran. #
Hosseinikhah, A. (2018). Analyzing and explaining spiritual education with a brief overview of curriculum elements in this domain. Teaching Research, 6(3), 95-122#
Huntly, S. (2008). Teachers' capabilities and their classification in the education system. Journal of Education and Development, 12(3), 45-62. #
Jahaninia, A., Lasani Arefi, S., Salari, Z., Kordmoghadam, M., & Hosseini, S. M. (2024). The impact of spiritual education on students' communication skills and academic persistence. The 2nd National Conference on Healthy Family, Healthy Society, Qaenat, Iran#
Koster, S., & Dengerink, M. (2018). Dimensions of teacher competencies and their impact on student learning. International Journal of Teaching and Learning, 26(2), 112-130. #
Maleki, A. (2017). Teacher competence and its role in student development. Tehran. #
Mamajonova, D. (2024). THE RELATIONSHIP OF EDUCATIONAL INNOVATIONS, MORAL EDUCATION AND SPIRITUAL EDUCATION. Miasto Przyszłości, 46, 760-767. #
Mojaradian Jabar, M. (2024). Spiritual education as a moral foundation: The impact of spiritual intelligence on the formation of ethical behaviors in students. Strategic Research in Education and Training, 17, 559-574. #
Rezaei, M. (2018). The impact of scientific and technological changes on teachers' required skills. Educational Studies Quarterly, 10(1), 75-92. #
Sahranavard, F., Shabani, R., & Mazgi Nejad, M. (2024). The role of family in fostering spiritual education in children. Proceedings of the 2nd National Conference on Healthy Family, Healthy Society, Qaenat. Retrieved from https://civilica.com/doc/2120932