اندازه گیری کمّی میزان جذب آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه توسط دیوارهای سبز
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
1 - دانشجوی دکتری معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران *(نویسنده مسوول).
2 - دانشیار گروه معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: نمای سبز, آلودگی هوا, جذب آلاینده, آنالیز شیمیایی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: جامعه جهانی نیازمند مشارکت همگانی برای کاهش آلاینده های محیطی است. معماری نیز باید ضمن کاهش آلودگی محیطزیست عناصر خود را در جهت اهداف توسعه پایدار هماهنگ سازد. هم اکنون فن آوری نمای سبز به یکی از اجزای مهم طراحی معماری تبدیل شده که فواید بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی را داراست. هدف این پژوهش، تعیین تاثیر نماهای سبز بر کاهش آلودگی هوا از طریق جذب آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه است. روش بررسی: در این پژوهش میزان جذب آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه توسط دیوارهای سبز ، با آنالیز شیمیایی یک نمونه از گیاه پاپیتال انجام یافت. برای این بررسی، یک نمونه از پوشش گیاهی در معرض دود ناشی از اگزوز خودرو قرار گرفت و میزان جذب آلاینده ها در گیاه توسط دستگاه یو-وی اسپکتروفوتومتر انجام گرفت. به علاوه، یک پوشش گیاهی پاپیتال روی یک دیوار سبز شهری نیز برای بررسی دقیق تر مورد آزمایش قرار گرفت. یافته ها: غلظت سولفات بعد از قرارگیری در معرض دود از میزان 4/0 به 8/6 و نیترات از 44/4 به 32/5 میلی گرم به لیتر افزایش یافت. در نمونه سوم میزان غلظت سولفات و نیترات به ترتیب اعداد 13600 و 2700 میلی گرم بر لیتر است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه به دست آمده از بررسی نمونه های مورد آزمایش نشان می دهد که گیاه پایپتال به طور موثری در جذب آلاینده های سولفات و نیترات عمل می کند. این تاثیر پاک کنندگی در مورد اکسیدهای سولفات بسیار بارزتـر از اکسیــدهـای نیترات می باشد.
Aims: Nowadays, air pollution has become a major problem in the populated areas such as Tehran and other large cities in Iran. In such areas, the spatial and temporal variations of air pollution are important. In this study, spatial distribution of air pollution over Tehran is considered in cold a season during acute air pollution periods while indicating the factors involved. Method: The air pollution data of 16 stations located throuought Tehran for the years 2011-2013 have been used to find contour maps of gaseous and particle mater pollutants using interpolation techniques of which Kriging was more appropriate. Results and discussion: Results of the investigations of spatial and temporal distributions of air pollutants during the acute air pollution periods which often occur in cold months over the city, showed that in December 2012 that the concentration of gasous substances increased northwards, while that of particle matter increased towards the southwest. The north-south gradients of CO are highest during the day especially in the midday, while they are reduced substantially during the night. This appears to be due to the atmospheric local circulation, mainly due to the northern mountains inducing katabatic and anabatic near surface winds during the nights and days respectively. The atmospheric boundary layer thickness (increasing southwards) seems also important in the spatial distribution. As expected, the mean vales of CO at nights are higher than those during the day because high stability conditions prevail during the nights particularly in this mountain surrounded city. Conclusion: The trends of concentration of particle matters in cold month show that it first increases in the southwest and west of the city and then by local wind circulation spreads towards the other parts of the city. This is probably due to the vicinity of the southern parts of the city to the more dry lands as well as the sources of the building construction industries. Larger air pollution anomalies are also found to occur for the particle matters during acute air pollution periods in cold season.
- قلعه نویی، محمود، «ارزیابی زیست محیطی ساختمانها از طریق HQE : نمونه موردی آپارتمان سه طبقه مسکونی در اصفهان«، مجله محیط شناسی،1390، سال سی و هفتم، شمارة ۵۹، ص123
- Pearce, D., et al .1993. Measuring sustainable development. London, p.240