ارزیابی فاکتورهای ایمنی، زیستی در مدیریت بحران تونلهای شهری
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست، بهداشت و ایمنیلیلا عباس زاده توسلی 1 , آزاده نکویی اصفهانی 2 , هستی برقعی پور 3
1 - کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی محیط زیست(HSE)، گروه جغرافیا و مهندسی محیط زیست، واحدالکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - استادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران، ایران.
کلید واژه: فاکتورهای ایمنی, مدیریت بحران, تونل شهری, تحلیل سلسله مراتبیAHP, زیستی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: گسترش شهرنشینی و مشکلات خاص زندگی شهری، بیش از پیش ضرورت توجه همه جانبه به راهبردهای سودمند برای بهینهسازی زندگی ساکنان شهرها را لازم ساخته است. امروزه با رشد روزافزون ساخت تونلها، مسئله تامین ایمنی در آنها مورد توجه مهندسان و نهادهای مسئول قرارگرفته است. بهمنظور استانداردسازی و ارتقای ایمنی تونل، ارزیابی سطح ایمنی وضعیت فعلی تونلها اولویت دارد، تا بتوان تمهیدات لازم برای ارتقای سطح ایمنی آن اتخاذ نمود. به طورکلی با توجه به محدود بودن فضای داخل تونلهای شهری، وقوع تصادفات در این فضاها دارای شرایط خاصی است. رخ دادن این حوادث میتواند موجب اختلال در عملکرد تونلها شود در پی آن ممکن است مشکلاتی همچون آتشسوزی، مشکلات تنفسی، و غیره ایجاد شود. بنابراین با توجه به وضعیت بحرانی که در پی وقوع این حوادث ایجاد میشود، ضروری است در این شرایط روشهای مناسبی برای ارزیابی فاکتورهای ایمنی، زیستی در مدیریت بحران تونلها اتخاذ گردد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی فاکتورهای ایمنی، زیستی در مدیریت بحران تونلهای شهری است و تونل توحید را با تونل رسالت و تونل شهدای غزه مقایسه مینماید. روش بررسی: در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل سلسله مراتبیAHP استفاده شده است. یافتهها: بالاترین سطح ریسک مربوط به تونل توحید1 و کمترین سطح ریسک مربوط به تونل شهدای غزه میباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق در سال 1396نشان میدهد سیستم تهویه بیشترین وزن و زهکشی کمترین وزن را دارد و تونل توحید دارای رتبه اول است.
Background and Objective: Urban Expansion and problems regarding urban life raise the necessity of providing actionable strategies to improve urban inhabitants’ life. Today, with increasing tunnel constructions, safety in tunnels has been the issue for engineers, government officials and authorities. In order to standardize and safety enhancement, safety assessment is the first priority to adopt relevant measures to improve safety level in tunnels. Generally, regarding to the limited spaces in urban tunnels, accidents in tunnels may result in more critical conditions. Occurring of these accidents may disturb the tunnel’s function, which may lead to fire, respiratory problems etc. Given to critical condition after the accidents, therefore, it is required to adopt appropriates methods for safety factor assessment in crisis management of tunnels. The present study address safety and biological factor assessment in crisis management of urban tunnels after that we would investigate the differences between Tohid, Resalat and Shohadaie Qazeh tunnels. Method: To analyze data, Analytic Hierarchy Process (AHP) has been used. Findings: The highest level of risk associated with Tohid tunnel and the lowest level of risk associated with Shohadaie Qazeh tunnels. Discussion and Conclusion: The results of research in 1396 show that the ventilation system has the highest weight and drainage has the lowest weight and Tohid tunnel has the first rank.
- Manca, D., & Brambilla, S. (2011). A Methodology based on the Analytic Hierarchy Process for the Quantitative Assessment of Emergency Preparedness and Response in Road Tunnels. Article in Transport Policy.
- Mahmoudi Kurdistani, p. (2014). Modeling of the effect of urban tunnels on network traffic: A case study of Niaiesh and Resalat Tunnels. Master's Thesis, Civil Engineering, Road and Transportation, Payame Noor University, Faculty of Engineering. (In Persian)
- Peng, J.H., Huo, D.K., & Tong, Y. (2018). Study on optimization of semi-lateral ventilation mode of fire in the Nantong Seyuan Road Tunnel. Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 575–580.
- Chen, L., Tang, F., Wang, Q., & Li, L.J. (2018). Experimental Study on Temperature Distribution of Ceiling Jet in Tunnel Fires under Natural Ventilation. Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 674-680.
- Maidl,B., Schmid, L., Ritz, W., & Herrenknecht M. (2008). Hardrock tunnel boring machines chapter 3 historical development and future challenges.
- Tseng, W.W., Shen, T.Sh., & Hsieh, P.P. (2018). Theory Establishment and Data Preparedness for Modeling Emergency Medical Service in case of a Mass Casualty Incidents in Road Tunnels. 2017 8th International Conference on Fire Science and Fire Protection Engineering (on the Development of Performance-based Fire Code), Procedia Engineering, Vol. 211. Pp. 36-45.
- Zhang, H.T., & Gao, M.X. (2018). The Application of Support Vector Machine (SVM) Regression Method in Tunnel Fires. 2017 8th International Conference on Fire Science and Fire Protection Engineering (on the Development of Performance-based Fire Code) Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 1004–1011.
- Sheikholeslami, A., Khaksar, H., & Elati, Gh. (2008). Investigation of solution for improving safety of tunnels. Eighth Transport and Traffic Engineering Conference of Iran, Tehran, Tehran Transportation and Traffic Organization, Deputy Director of Transportation and Traffic of Tehran Municipality. (In Persian)
_||_
- Manca, D., & Brambilla, S. (2011). A Methodology based on the Analytic Hierarchy Process for the Quantitative Assessment of Emergency Preparedness and Response in Road Tunnels. Article in Transport Policy.
- Mahmoudi Kurdistani, p. (2014). Modeling of the effect of urban tunnels on network traffic: A case study of Niaiesh and Resalat Tunnels. Master's Thesis, Civil Engineering, Road and Transportation, Payame Noor University, Faculty of Engineering. (In Persian)
- Peng, J.H., Huo, D.K., & Tong, Y. (2018). Study on optimization of semi-lateral ventilation mode of fire in the Nantong Seyuan Road Tunnel. Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 575–580.
- Chen, L., Tang, F., Wang, Q., & Li, L.J. (2018). Experimental Study on Temperature Distribution of Ceiling Jet in Tunnel Fires under Natural Ventilation. Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 674-680.
- Maidl,B., Schmid, L., Ritz, W., & Herrenknecht M. (2008). Hardrock tunnel boring machines chapter 3 historical development and future challenges.
- Tseng, W.W., Shen, T.Sh., & Hsieh, P.P. (2018). Theory Establishment and Data Preparedness for Modeling Emergency Medical Service in case of a Mass Casualty Incidents in Road Tunnels. 2017 8th International Conference on Fire Science and Fire Protection Engineering (on the Development of Performance-based Fire Code), Procedia Engineering, Vol. 211. Pp. 36-45.
- Zhang, H.T., & Gao, M.X. (2018). The Application of Support Vector Machine (SVM) Regression Method in Tunnel Fires. 2017 8th International Conference on Fire Science and Fire Protection Engineering (on the Development of Performance-based Fire Code) Procedia Engineering, Vol. 211, pp. 1004–1011.
- Sheikholeslami, A., Khaksar, H., & Elati, Gh. (2008). Investigation of solution for improving safety of tunnels. Eighth Transport and Traffic Engineering Conference of Iran, Tehran, Tehran Transportation and Traffic Organization, Deputy Director of Transportation and Traffic of Tehran Municipality. (In Persian)