ارائه چارچوب مفهمومی معماری سازمانی در نظام آموزش عالی به صورت الکترونیک مجازی
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
سمانه خشنود
1
,
علیرضا چناری
2
1 - گروه آموزش، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه آموزش، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
تاریخ دریافت : 1400/05/01
تاریخ پذیرش : 1400/06/14
تاریخ انتشار : 1401/06/01
کلید واژه:
آموزش عالی,
معماری سازمانی,
مطالعه کیفی,
دانشگاه مجازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی معماری سازمانی در نظام آموزش عالی به صورت الکترونیکی و مجازی انجام پذیرفت.
روش شناسی: این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی است که از حیث هدف کاربردی و همچنین از نظر ماهیت و روش، اکتشافی است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر 30 نفر از خبرگان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اصل کفایت نظری به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی آن از طریق روایی نظری و روایی محتوایی و پایایی آن به مدد روش میان کدگذار و درون کدگذار مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش، دادههای به دست آمده، با استفاده از نرم افزار Atlas.tiو روش تحلیل محتوا در قالب کدگذاری شاخص ها و مؤلفه های معماری سازمانی نظام آموزش عالی مشخص گردید.
یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها حکایت از آن دارد که چارچوب مفهومی پژوهش در پنج سطح و در قالب ضرورتها، زیرساختها، راهبردها، نقشه راه و پیاده سازی و دستاوردها و پیامدهای معماری سازمانی در نظام آموزش عالی به صورت الکترونیکی و مجازی تدوین و تشریح شده است.
چکیده انگلیسی:
Introduction: The present study aimed to design a conceptual framework of organizational architecture in the higher education system electronically and virtually.
Methodology: This research is among the qualitative researches that are exploratory in terms of applied purpose as well as in terms of nature and method. The statistical population of the study is 30 experts who were selected as sample members using purposive sampling method based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool is a semi-structured interview whose validity was confirmed by theoretical validity and content validity and its reliability was confirmed by the method between coder and in-coder. In this study, the obtained data were determined using Atlas.ti software and content analysis method in the form of coding indicators and organizational architecture components of the higher education system.
Results and Conclusion: Findings indicate that the conceptual framework of research in five levels and in the form of necessities, infrastructure, strategies, roadmap and implementation and achievements and consequences of organizational architecture in the higher education system has been formulated and described electronically and virtually.
منابع و مأخذ:
1. Rowland D. (Enterprise Architecture(. Proceedings of the international Conference on Advances in Computer Entertainment Technology. 2017; ACE '07, vol. 203. ACM, New York, NY pp 9-16.
2. Fathi Vajargah, K., Hasan Pardakhtchi, M., Rabeeyi, M. Effectiveness Evaluation of Virtual Learning Courses in High Education System of Iran (Case of Ferdowsi University). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2011; 1(4): 5-21.
3. Gladun,A. Rogushina, J.(2018). An application of intelligent techniques and semantic web technologies in e-learning environments. An International Journal. Volu 36. No 2. PP: 1922-1931.
4. Gold, Larry; Maitland, Christine., Phipps, Ronald A. What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. Washington, DC: Institute for Higher Education Policy. 2015.
5. Gvaramadze, Irakli (2012).Developing Generic Competences in Online Virtual Education Programmes at theUniversity of Deusto. Campus-Wide Information Systems. Vol 29. No 1. PP: 4-20.
6. Jason J. Jung. (2009). Social grid platform for collaborative online learning on blogosphere:A case study of eLearning. Expert Systems with Applications. Vol 36. No 9. PP: 2177–2186.
7. Limoparvar Jahromi R, Rahmanian M. Provide a method for evaluating and quantitatively analyzing security in organizational architecture. Fifth International Conference on Electrical, Computer and Mechanical Engineering Science and Technology. 1400; Tehran, Iran
8. Manian A, Montazeri Gh, Pezeshk H, Mousakhani M. Designing and explaining a model for the development of a virtual university in Iran. Organizational Culture Management. 2014; 3 (10): 5- 33.
9. Modanloo, Y., Salarian, F. The Role of Virtual Universities in Achieving Goals Higher Education. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2011; 1(4): 131-151.
10. Parsa S. The need to revise the directives of the Ministry of Science. Ghoghnous, 2018; Mashhad.
11. Pettenati. M.C & Giuli. D(2016). The Virtual University System. In Antonio Calvani.
12. Ruiz,M. Díaza,M. Soler,J and Péreza,J.(2017). Adaptation in current elearning systems. Computer Standards & Interfaces. Vol 30. No1-2.PP: 62-70.
13. Saldena G. Coding guide, 2015, Termeh Publication, First Edition, Tehran, Iran.
14. Sarlak ,M and Abedi Jafari , H. Virtualization of Universities in Iran, IRMA 2014 International conference proceedings, USA, Idea Group Publishing. 2014.
15. Shabir, A., & DoHyeun, K. (2020). A multi-device multi-tasks management and orchestration architecture for the design of enterprise IoT applications. Future Generation Computer Systems, 106, 482-500.
16. Stricker D, Weibel D, Wissmath B. Efficient learning using a virtual learning environment in a university class. Computers & Education. 2011; 56 (2): 495-504.
17. Supriadi, H., Kom, M., & Amalia, E. (2019). University's Enterprise Architecture Design Using Enterprise Architecture Planning (EAP) Based on the Zachman's Framework Approach. International Journal of Higher Education, 8, 3, 13-28.
18. Toumi, I. Networks of innovation: change and meaning in the age of internet. oxford, oxford university press. 2012.
_||_