اعتبار یابی مدل مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در مقطع متوسطه (نمونه موردی استان کرمانشاه)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمرتضی کلهری 1 , الهام کاویانی 2 * , زهره سبزیانپور 3 , آناهیتا فرجی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
کلید واژه: دانشآموزان, مدارس, پویایی اجتماعی, نظام اموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان اثرگذاری مدل مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در نظام آموزش و پرورش انجام شده است. پژوهش حاضر برحسب هدف یک مطالعه کاربردی- توسعه ای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده ها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است.
روش شناسی پژوهش: برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل مدل پویایی اجتماعی اشاره شده میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران مقطع متوسطه مدارس استان کرمانشاه میباشد. روش نمونهگیری این پژوهش به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تعداد حجم نمونه هم براساس فرمول کوکران به دست آمد که تعداد حجم نمونه مورد بررسی 384 بود.
یافته ها: براساس نتایج به دست آمده، میزان معناداری شرایط علی با بعد پدیده محوری برابر با مقدار 27/150، میزان معناداری پدیده محوری با مولفههای راهبردها برابر با مقدار 8 و میزان معناداری شرایط زمینهای با بعد راهبردها برابر با مقدار 52/6 و میزان معناداری عوامل مداخلهگر با بعد راهبردها برابر با مقدار 70/6 به دست آمده است که تمامی این مقادیر از مقدار استاندارد 96/1 بزرگتر می باشد
بحث و نتیجه گیری: با توجه به معناداری مولفه های مورد بررسی پژوهش نشان دهنده اعتبار مولفه های مورد بررسی و اثرگذاری مناسب مدل مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در نظام آموزش و پرورش است.
Introduction: The present research was conducted with the aim of measuring the effectiveness of the social dynamic management model of schools in the education system. The current research is an applied-developmental study according to its purpose, and it is a cross-sectional survey research from the point of view of the method and time frame of data collection.
Research methodology: In order to collect data in this research, a questionnaire made by the researcher based on the model of the social dynamics model is mentioned. The statistical population of the present study includes middle school principals of schools in Kermanshah province. The sampling method of this research was multi-stage cluster sampling and the sample size was obtained based on Cochran's formula, which was 384.
Findings: Based on the obtained results, the significance level of causal conditions with the dimension of the central phenomenon is equal to the value of 150.27, the level of significance of the central phenomenon with the components of strategies is equal to the value of 8, and the level of significance of the background conditions with the dimension of strategies is equal to the value of 6.52 and The significance level of intervening factors with the dimension of strategies is equal to the value of 6.70, and all these values are greater than the standard value of 1.96.
Conclusion: Considering the significance of the investigated components, the research shows the validity of the investigated components and the appropriate effectiveness of the social dynamic management model of schools in the education system.