معرفی مدلی برای آموزش شهروندی در بحران های آتش سوزی بزرگ با تکیه بر معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحمیدرضا حسنلو 1 * , با بک حسین زاده 2 , سیده زهرا حسینی درونکلایی 3
1 - دانشجوی دوره دکترای رشته مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی ،واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل،ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
کلید واژه: معادلات ساختاری, آموزش شهروندی, بحران های آتش سوزی بزرگ,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف : ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻓﺮو رﻳﺨﺘﻦ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن مرﺗﻔﻊ ﭘﻼﺳﻜﻮ در ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻬﺮان ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﻬﺮوﻧﺪان اﻳﻦ ﺷﻬﺮ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺮدم اﻳﺮان را در ﺷﻮﻛﻲ ﻋﻈﻴﻢ ﻓﺮو ﺑﺮد . ﺷﺪت آﻧﭽﻪ اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎد ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻳﺎزده ﺳﭙﺘﺎﻣﺒﺮ ﻧﻴﻮﻳﻮرک ﻗﺎﺑﻞ ﻗﻴﺎس ﻧﻴﺴﺖ ، اﻣﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺷﻜﻠﻲ و ﻧﺤﻮه ﻓﺮو رﻳﺨﺘﻦ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺮاى ﻛﻤﺘﺮ ﻛﺴﻲ ﺣﺘﻲ در ﺳﻄﺢ اﻓﻜﺎر ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺟﻬﺎن ، ﻫﻤﺎن ﻓﻀﺎى وحشتناک و ﺑﻬﺖآور را ﺗﺪاﻋﻲ ﻧﻜﺮد . سوال اصلی تحقیق حاضر بیان می کند که چه الگویی می توان برای مدیریت آموزش عمومی (شهروندی) در بحران آتشسوزیهای بزرگ با تکیه از روش کمی معادلات ساختاری ارائه داد؟
روش شناسی پژوهش : روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش توصیفی پیمایش مبتنی بر داده های کمی می باشد . برای جمع آوری داده ها از روش میدانی با کمک پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری کلیه آتش نشان های درگیر در بحران ساختمان پلاسکو می باشد که تعداد این 250 نفر تخمین زده شد و بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب می شوند . در این مرحله بررسی مدل با معادلات ساختاری صورت می گیرد . در معادلات ساختاری از دو ضریب مسیر و آماره تی برای تایید مدل و رابطه بین شاخص ها استفاده شد . در این بخش از نسخه سوم نرم افزار Smart-pls استفاده شد.
یافتهها : نتایج نشان می دهد که عواملی چون شرایط توسعه ، شرایط مشارکت ، فعالیت های آموزشی ، اثر بخشی دوره های آموزشی ، علل آتش سوزی بزرگ ، در مدل گراندد تئوری نقش شاخص های بستر حاکم ، شرایط مداخله ، پدیده اصلی ، راهبرد ، شرایط علی و پیامد را بازی می کنند . که در این بین 37 شاخص در این بین این عوامل تقسیم شده اند.
بحث و نتیجهگیری : به نظر می رسد که عواملی چون شرایط توسعه ، شرایط مشارکت ، فعالیت های آموزشی ، اثربخشی دوره های آموزشی ، علل آتش سوزی بزرگ ، پیامد های آتش سوزی بزرگ در کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی حائز اهمیت است.
Abstract
Introduction:The Foreign Affairs of the Murder in the Corner, the None of the Corners, the Foreign Affairs, the one of the Iranians. The main question of the present study states what pattern can be provided for public education (citizenship) in the crisis of large fires, relying on the quantitative method of structural equations?
research methodology:The research method is applied in purpose and in terms of descriptive research research is based on quantitative data. The field method was used to collect data with the help of a questionnaire. The statistical population is all the fires involved in the Plasco building crisis, which is estimated to be 250 and according to Cochran formula 152 are selected simply. At this point, the model is reviewed with structural equations. In structural equations, two path coefficients and T statistics were used to confirm the model and the relationship between indicators. In this section, the third version of Smart-PLS software was used.
Findings:The results show that factors such as development conditions, participation conditions, educational activities, effectiveness of training courses, large fire causes, in the theory model the role of the prevailing context indicators, intervention conditions, the main phenomenon, strategy, causal conditions and consequences of play. They do. In the midst of 37 indicators, these factors are divided.
Conclusion:It seems important that factors such as development conditions, participation conditions, educational activities, the effectiveness of training courses, the causes of large fires, and the consequences of large fires are important in reducing damage caused by fire.