• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی، آموزش آرامسازی کاربردی و تصویر سازی ذهنی بر کاهش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران خبره
        هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر بخشی طرحواره‌درمانی، آرام‌سازی کاربردی و تصویرسازی در کاهش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران خبره می باشد. نمونة پژوهش شامل 72 نفر از ورزشکاران ملی‌پوش مرد و زن بودند که از رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی به شکل تصادفی انتخاب و در چهار گروه 18 نفری ق چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر بخشی طرحواره‌درمانی، آرام‌سازی کاربردی و تصویرسازی در کاهش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران خبره می باشد. نمونة پژوهش شامل 72 نفر از ورزشکاران ملی‌پوش مرد و زن بودند که از رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی به شکل تصادفی انتخاب و در چهار گروه 18 نفری قرار داده شدند. شرکت کنندگان از طریق پرسشنامة خود سنجی ایلی نویز، در دو مرحلة پیش و پس‌آزمون مورد بررسی قرار گرفتند. هر کدام از روش‌ها بر روی یک گروه به مدت 9 هفته اعمال گردید و گروه چهارم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل کووایانس چند متغیره بیانگر این بود که اجرای هر سه روش طرحواره ‌درمانی، آرام سازی کاربردی و تصویر‌سازی‌ذهنی در کاهش اضطراب حالتی‌رقابتی مؤثر بوده است. طرحواره‌درمانی موثرترین روش در کاهش اضطراب حالتی‌رقابتی بود و باعث بیشترین کاهش میزان اضطراب شناختی و جسمانی در مقایسه با دو روش دیگر گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران
        در پژوهش حاضر، رابطه میزان خودنظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه چکیده کامل
        در پژوهش حاضر، رابطه میزان خودنظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه (دوره دوم) منطقه 2 تهران به تعداد 6597 نفر تشکیل می-دهد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده، 363 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسش نامه خودکارآمدی باندورا (2000) و خود نظم‌دهی بوفارد و همکاران (۱۹۹۵) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش نامه‌ها مورد تأیید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسش نامه‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسش‌نامه خودکارآمدی و خود نظم‌دهی ،به ترتیب برابر 87/0 و 82/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین خودنظم دهی و ابعاد آن (راهبرد شناختی و فراشناختی) با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین خودکارآمدی و ابعاد آن تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیب های کلامی،حالات عاطفی و حالات فیزیکی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد که از بین ابعاد خودنظم دهی، هر دو بعد آن راهبرد فراشناختی و راهبرد شناختی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان را دارند. نتایج همچنین نشان داد که دو بعد تجربه های موفق و ترغیب کلامی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تعیین رابطه سکوت سازمانی با بهره وری سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر
        هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سکوت سازمانی با بهره وری سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر است. پژوهش پیش رو، از نظر هدف کاربردی و از دید روش، در دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری آن، کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر هستند چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سکوت سازمانی با بهره وری سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر است. پژوهش پیش رو، از نظر هدف کاربردی و از دید روش، در دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری آن، کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر هستند که داده‌های لازم با دو پرسش‌نامه 31 سوالی بهره وری و پرسش‌نامه 23 سوالی سکوت سازمانی واکولا و دیمیتریس (2007) از 80 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر که به روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شدند گردآوری شد. آزمون مدل مفهومی‌با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و با بکارگیری نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان دادند که سکوت سازمانی و مولفه‌های آن( سکوت تدافعی، نوع دوستانه، بی تفاوتی و مطیع) با بهره وری، کارائی و اثربخشی سازمانی اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر ارتباط معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
        هدف این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی ا چکیده کامل
        هدف این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (معاونت پشتیبانی، معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی و معاونت پژوهشی) با تعداد 1264 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان تعداد 290 پرسشنامه به عنوان حجم نمونه تعیین و توزیع گردید و روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی ساده بود. به منظور تعیین ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای سه پرسشنامه شامل: پرسشنامه ی تعهد کارکنان (آلن و مایر 1997) ؛ پرسشنامه ی سکوت سازمانی (واکلا و دمیتریس 2005) ؛ پرسشنامه ی عوامل موثر بر سکوت سازمانی(محقق ساخته )، به ترتیب 88/0 و 90/0 و 85/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و آمار استنباطی بیان می شود، بخش آمار استنباطی شامل رویکرد دو مرحله ای تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی تحلیل معادلات ساختاری می باشد. از نرم‌افزارهای 20SPSS و Amos 20 در این پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی، مدیریتی، سازمانی و فردی و همچنین زیر مولفه های آن ها بر سکوت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موثر بوده است. همچنین یافته ها نشان داد که رفتار و جو سکوت در سازمان تاثیر منفی بر تعهد کارکنان و مولفه های آن داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر رفتار انضباطی دانشجویان از نظر اساتید دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه‌های استان خوزستان
        مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر رفتار انضباطی دانشجویان از نظر اساتید دانشکده‌های علوم‌تربیتی دانشگاه‌های استان خوزستان به اجرا در آمد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه‌های آزاد و دولتی اس چکیده کامل
        مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر رفتار انضباطی دانشجویان از نظر اساتید دانشکده‌های علوم‌تربیتی دانشگاه‌های استان خوزستان به اجرا در آمد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه‌های آزاد و دولتی استان خوزستان به تعداد 149 که در سال تحصیلی 94-93 به تدریس اشتغال داشتند، تشکیل داده‌اند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 108 نفر به تفکیک (23 نفر استاد زن) و (85 نفر استاد مرد) به روش تصادفی ساده برآورد گردید. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. آزمون سؤالات و تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها توسط آزمون تی‌تک نمونه‌ای انجام شد. نتایج یافته‌های تحقیق از دیدگاه اساتید دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه‌های استان خوزستان نشان داد که: قوانین و مقررات دانشگاه، روابط متقابل استاد و دانشجو، جوّ سازمانی دانشگاه، روش تدریس اساتید دانشگاه، روابط میان فردی بین دانشجویان، ساختار فیزیکی دانشگاه می‌تواند بر رفتارهای انضباطی دانشجویان تأثیر زیادی داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر صادرات کالاهای ICT درکشورهای منتخب در حال توسعه (رویکرد داده‌های تابلویی)
        هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای منتخب درحال توسعه با استفاده از روش اقتصاد سنجی داده‌های تابلویی طی سالهای 2011-2000 مبتنی بر مدل بات می باشد. بطوریکه پس ارائه مبانی نظری و پیشی چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای منتخب درحال توسعه با استفاده از روش اقتصاد سنجی داده‌های تابلویی طی سالهای 2011-2000 مبتنی بر مدل بات می باشد. بطوریکه پس ارائه مبانی نظری و پیشینه مرتبط، در این تحقیق، دو متغیر جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارچی و تولید ناخالص داخلی حقیقی به عنوان متغبرهای مستقل در نظر گرفته شده و تأثیر این متغیّرها بر صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای منتخب در حال توسعه دارای بالاترین حجم تجارت خارجی در این نوع کالاها با ایران به روش سرشماری (شامل کشورهای چین، جمهوری کره، ترکیه، هند، پاکستان، تایلند، آذربایجان، ارمنستان، مالزی و ایران) مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان می دهد که تأثیر متغیرهای تولید ناخالص داخلی حقیقی و جریان خالص ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مثبت و معنادار بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه میان سبک های تفکر قضاوت‎گری و اجرایی مدیران با مولفه‎های سلامت سازمانی (مطالعه موردی: مدارس رودهن، دماوند و فیروزکوه)
        هدف از انجام پژوهش شناسایی رابطه میان سبک های تفکر قضاوت‎گری و اجرایی مدیران با مولفه‎های سلامت سازمانی مدارس رودهن، فیروزکوه و دماوند است. روش پژوهش از نوع مطالعات کمی، کاربردی و از منظر گردآوری داده‎ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدار چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش شناسایی رابطه میان سبک های تفکر قضاوت‎گری و اجرایی مدیران با مولفه‎های سلامت سازمانی مدارس رودهن، فیروزکوه و دماوند است. روش پژوهش از نوع مطالعات کمی، کاربردی و از منظر گردآوری داده‎ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس رودهن، دماوند و فیروزکوه بوده که در سال‎تحصیلی 1394-1393 مشغول به کار بودند و براساس آمار سازمان آموزش و پرورش شهرستان‎های استان تهران تعداد آن‎ها 199 نفر بود. حجم نمونه مناسب براساس جدول مورگان 127 نفر تخمین زده شد. نمونه‎ها با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. (تعداد پرسشنامه‎های قابل بررسی 120 مورد بود). ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت سازمانی علاقه بند و پرسشنامه سبک‎های تفکر استرانبرگ بود. روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه سبک تفکر 78/0 و سلامت سازمانی 85/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها در بخش آمار توصیفی از جداول، فراوانی، درصد فراوانی، شاخص‎های گرایش مرکزی و پراکندگی برای توصیف آزمودنیها و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی و آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شده است. یافته‎های پژوهش بیانگر آن است که بین سبک تفکر قضاوت‎گری مدیران با مولفه‎های سلامت سازمانی (ساخت دهی، ملاحظه گری، حمایت منابع، نفوذ مدیر، بعد روحیه، تاکید علمی و یگانگی نهادی) رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبک تفکر اجرایی و مولفه‎های سلامت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس معلمان و مدیران شهرستان خوی
        هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس به منظور ارائه الگوی مناسب بوده است. روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهر خوی می باشد. که از بین آنها تعداد 290 نفر زن و تعداد 260 نفر مرد معلم، همچنین تعداد 97 نفر مدیر مرد و تعداد چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کلاس درس به منظور ارائه الگوی مناسب بوده است. روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهر خوی می باشد. که از بین آنها تعداد 290 نفر زن و تعداد 260 نفر مرد معلم، همچنین تعداد 97 نفر مدیر مرد و تعداد 118 نفر مدیر زن به عنوان نمونه. به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه اول برای بررسی سبک مدیریت کلاس استفاده شد.روایی آن با استفاده از روش لاوشه تایید گردید. شاخص روایی محتوایی CVR به دست آمده 78/0 می باشد. پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید شد. پرسشنامه دوم برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده گردید. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، آزمون تی مستقل، تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها نشان دادند که: بین معلمان در سبک های مدیریت کلاس تفاوت وجود دارد. سبکهای مدیریت کلاس معلمان بر اساس سابقه کار متفاوت است. بین معلمان زن و مرد در مدیریت کلاس تفاوت وجود ندارد. بر اساس مؤلفه های اصلی مدیریت کلاس، پژوهشگر به ارائه مدل پرداخته است. مدل ارائه شده متشکل از عناصر فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مؤلفه‌ها، مراحل اجرایی و ارزیابی مجدد می باشد. مدل ارائه شده در این پژوهش توانست نمره قابل قبولی(666/4 از 5) را از نظر صاحب نظران و متخصصان کسب نماید. پرونده مقاله