ارائه الگوی انگیزش معلمان هنرستان های وزارت اموزش و پرورش استان لرستان با رویکرد امیخته
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
سام خادمی
1
,
عباس خورشیدی
2
*
1 - دانشگاه ازاد اسلامی
2 - هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه: انگیزش, معنوی, توسعه ای, سازمانی, اقتصادی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی انگیزش معلمان هنرستانهای وزارت آموزش و پرورش استان لرستانانجام شده است روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی است. در بخش کمی شامل معلمان هنرستان استان لرستان به تعداد ۷۰۰(۳۷۵ زن و ۳۲۵ مرد )داد..روش نمونه گیری آگاهانه هدفمند از نوع گلوله برفی که با ۱۲ خبره به اشباع نظری رسیدیم .در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین نمونه مورگان به 248 (133زن و115 مرد)نفر تشکیل داد تشکیل داد.در پژوهش حاضر پس از کدگذاری باز ومحوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم وبرای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال گردید.ومورد اعتبار سنجی قرار گرفت،وبر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی ،ومیان نمونه آماری انتخاب شده توزیع گردید.ودر پایان داده های جمع آوری شده بااستفاده از آمار توصیفی واستنباطی مورد تجزیه وتحلیل واقع گردید. ودر پایان برای الگوی انگیزش معلمان هنرستانهای وزارت آموزش و پرورش استان لرستان ،۴بعد، به ترتیب اولویت عبارتند از 1:-معنوی ۲-توسعه ای۳-سازمانی۴-اقتصادی و ۱۲مولفه و۸۳ شاخص احصا شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس ،سازه های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی انگیزش معلمان هنرستانهای وزارت آموزش و پرورش استان لرستانرا حمایت می کنند.
The aim of this study was designing a motivation model for teachers of conservatories of the Ministry of Education in Lorestan province. The method is in terms of goals applied. It is an exploratory (qualitative-quantitative) mix study in terms of data. The nature and type of qualitative part is an emerging grounded theory. Its quantitative dimension is a cross-sectional survey. The population of the qualitative part is the experts in the field of educational sciences and psychology. In the quantitative part, there were 700 teachers, including 375 women and 325 men. The purposeful informed sampling was a snowball, which reached theoretical saturation with 12 experts. In the quantitative part 248 people including133 women and115 men were selected based on Morgan's formula. The result was prepared in the form of a sheet and sent to the experts for selective coding and validation. Based on this, a researcher-made questionnaire was designed and distributed among the selected sample. The collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics. In the end, 4 dimensions were identified for the model of motivation of teachers of conservatories of the Ministry of Education in Lorestan province. These dimensions, in the order of priority, include: spiritual, developmental, organizational, economic, which were counted in the form of 12 components and 83 indicators. The dimensions identified in a homogeneous structure support the model structures of a concept under the title of teacher motivation model of conservatories of the Ministry of Education of Lorestan province.
منابع:
• ابراهیمی،ایوب،زین آبادی،حسن،هداوندی،محمدرضا (1397)، مطالعه کیفی عوامل مؤثر در میل به ماندگاری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش :مورد مطالعه استان تهران،دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی سال ششم، شمار ه هفدهم، پاییز و زمستان 1397.#
• بخشی،رضا (1398) رهایی کارمندان سازمانی،تهران: انتشارات تولید دانش #
• رز،مایکل (1400) مبانی منابع انسانی مدیریت پاداش،ترجمه:سید اکبر جعفری،نشر ارسطو #
• رضایی منش،بهروز،صدیقی،رامین (1395) تأثیر رهبری خدمتگزار بر انگیزش و عملکرد کارکنان، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی سال هفتم /شمار ه بیستم و چهارم /زمستان۱۳9۵. #
• ستوده،رقیه،باقری،مسلم و جاجرمی زاده،محسن (1400) طراحی الگوی انگیزش کارکنان مبتنی بر سیر ه حضرت علی علیهالسلام، فصلنامه مدیریت اسلامی) ،۲(۱۰۱،۲9-۱۲8. #
• صالحی،شعله،حسینیان،شهامت(1395) طراحی الگوی انگیزش در کارکنان ناجا( مطالعه موردی :کارکنان رد ه های تحقیقات کاربردی ناجا)،نشریة علمی-ترویجی سال 11 شماره 46 زمستان۱۳9۵. #
• قادرنژاد، علی اکبر، فهیم دوین ،حسن، مقدم ، امیر، اسماعیل و زاده قندهاری، محمدرضا(1401)#
• طراحی الگوی تبیین عوامل مؤثر بر تقویت انگیزه شغلی در مربیان آماتور ورزش کشور با تاکید بر نظریه دو عاملی انگیزش – بهداشت هرزبرگ. سبک زندگی اسلامی 6) 6: (۳6-۵۵ #
• گنجعلی،اسدالله (1398) طراحی الگوی انگیزش کارکنان دانشگاه با روش پژوهش ترکیبی، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی سال نهم پاییز ۱۳98 شماره ۳ #
• نایلی، محمد علی (1402) انگیزش در سازمانها، اهواز: دانشگاه شهیدچمران. #
• منصوری، علی، عظیمی، حسین، و محمدی، مصطفی. (1400) نقش پاداش های نقدی و غیر نقدی بر انگیزش کارکنان با میانجیگری تعهد سازمانی. مشاوره شغلی و سازمانی، ۱۳)49 (، ۲9-۵۲. #
• میرهاشمی،مالک(1398) انگیزش و نگرش های شغلی،تهران انتشارات علم.#
• موسوی, فرانک واویس, کبری) (1402) بررسی راهکارهای ایجاد انگیزش معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیو های نوین آموزش در فضای مجازی .فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش78.-66 ,(3)1 #
• Alfianita, R., Karnati, N., Supadi, S., & Ifnuari, M. R. (2022). The Influence of Professional Education and Work Motivation on The Performance of State Elementary School Teachers. Journal of Education Research and Evaluation, 6(1), 98 -.701 #
• Danquah, F.O., Asiamah, B.K., & Twumasi, M.A. (2019). The Unique Motivational Factors Affecting Teachers Performance Among Senior High Schools in Kumasi Metropolis, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9 (2), 414-.234 #
• Eglė Viržintaitė-Banienė.(2023). Intergenerational Divide: Can One Motivational Approach Drive Them All?. Vilnius University Proceedings 37:112-.811 #
• Gyimah, N. (2020). Factors Affecting Teacher Motivation in Senior High Schools in Ghana: A Case Study of Dompoase Senior High School. Available at SSRN 3677392, 1 -17 #
•Nese, B. (2018). The Factors Affecting Teacher-Motivation, International Journal of Instruction, 11(4), 761-776. #
• Zachosova, Nataliia, Dmytro ,MELNYCHUK& Roman MORARU-BURLESKU.(2023). PERSONNEL POLICY IN THE CONDITIONS OF BANI WORLD: MOTIVATION TOOLS FOR INTELLECTUAL
PERSONNEL, SOCIAL AND ECONOMIC SECURITY MANAGEMENT OF THE ORGANIZATION, , REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENTDOI:10.15802/rtem2022/277607