بررسی دیدگاه کتابداران در مورد شناخت مدیریت زمان در بهبود عملکرد حرفه ای کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: زمان, کتابخانه های دانشگاهی, کتابداران, مدیریت زمان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه کتابداران در مورد شناخت مدیریت زمان در بهبود عملکرد حرفه ای کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش بوده و روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی و از نوع کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته در ابعاد ششگانه برنامهریزی زمان بندی کار، اولویبندی کارها، برنامه ریزی برای پذیرش مراجعین، برنامه ریزی برای مکالمات تلفنی، تشکیل و اداره جلسهها و تفویض اختیار صحیح گردآوری شد. جامعه مورد پژوهش 70 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش بودند که همه آنها در پژوهش شرکت کردند. داده های حاصل از اجرای پرسش نامه در دو سطح توصیفی و تحلیلی با استفاده از آزمون تیاستیودنت، آزمون پیرسون و آزمون فریدمن از طریق نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش در ارتباط با دیدگاه کتابداران در مورد شناخت نسبت به مدیریت زمان و بهبود حرفهای آنان نشان داد که 4 گویه از ششگویه مطرح شده در باب مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاه آزاد منطقه شش کمتر از حد متوسط با نمره ملاک (طیف) قرار گرفته است. این گویه شامل برنامه ریزی زمان بندی کار، برنامه ریزی برای پذیرش مراجعین، برنامه ریزی برای مکالمات تلفنی و تفویض اختیار صحیح بودند و تنها دو گزینه اولویت بندی کارها و تشکیل و اداره جلسه ها چنین نیست. نتیجه آزمون فرضیه ها نشان می دهد که در فرضیه اول کمتر از نیمی از مؤلفه های مدیریت زمان توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش رعایت می شود. این فرضیه مورد تأیید قرار گرفته است و میتوان گفت که مؤلفه های مورد بررسی در باب مدیریت زمان به طور همگانی و مشخص مورد پذیرش تمامی کتابداران کتابخانه های منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی نبوده است. در فرضیه دوم رابطه معنی داری بین گویههای مدیریت زمان در ابعاد شش گانه مطرح شده (برنامه ریزی زمان، اولویت بندی کارها، زمان پذیرش مراجعین، زمان مکالمات، زمان تشکیل جلسه ها و زمان تفویض اختیار) از دیدگاه کتابداران موجود است. این فرضیه نیز مورد تأیید قرار گرفت زیرا آزمون همبستگی صورت گرفته نشان داد که کم و بیش ارتباط بین گویههای مورد بررسی برقرار می باشد.
The present study examined the viewpoints of librarians about time management and improving professional performance of libraries in Islamic Azad University, Zone 6. The study was survey type and the methodology was analytical. Required data were gathered through administering a questionnaire rated on six dimensions of the program: work, prioritizing tasks, planning for the reception of visitors, telephone calls, planning, establishing and managing sessions and entrusting. The sample of the study included 70 librarians of IAU branches in Zone 6. The obtained data were analyzed using t test, Pearson Product Correlation, and Friedman test by SPSS software version 1. Four items including planning work schedules, planning for client acceptance, planning and delegating calls were correct and only two options: prioritize tasks and manage the meetings were different. The results of testing the research hypotheses showed that the first hypothesis is less than half the components management. The second hypothesis which stated that there was a significant relationship between time management and the six dimensions (time to plan, prioritize tasks, client acceptance date, time calls, schedule meetings and delegating time) was confirmed.