رابطه بین سواد چندرسانه ای با توسعه حرفه ای مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش شهر ساری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ساری
کلید واژه: سواد چندرسانه ای, توسعه حرفه ای, مدیران و معلمان,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله رابطه بین سواد چندرسانهای با توسعه حرفهای مدیران و معلمان ناحیه یک آموزشوپرورش شهر ساری بوده است. این مقاله از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان ناحیه یک آموزشوپرورش شهر ساری در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 650 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 242 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سواد چندرسانهای فلسفی (1393)، توسعه حرفهای نوا (2008) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (سواد چندرسانهای برابر 79/0، توسعه حرفهای برابر 88/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (فراوانی، درصد و نمودار ستونی) و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام) با استفاده از نرمافزارهای Spss22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد چندرسانهای با توسعه حرفهای مدیران و معلمان ناحیه یک آموزشوپرورش شهر ساری رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مولفههای سواد چندرسانهای با توسعه حرفهای مدیران و معلمان رابطه دارد.
The purpose of this reaserch was the relationship between multimedia literacy with professional development of managers and teachers in an education district of Sari. This research was a field data collection method in terms of applied purpose and a descriptive correlational method in terms of implementation method. The statistical population included all managers and teachers of an education district in Sari in the academic year of 2020-2021 in the number of 650 people, which using Krejcie and Morgan table and relative stratified random sampling method of 242 people as Sample sizes were selected. Data collection tools were standard philosophical multimedia literacy questionnaires (2014), Nova Professional Development (2008) and Des Ryan (2003). (multimedia literacy equal to 0.79, professional development equal to 0.88 and percent). To analyze the data, descriptive (frequency, percentage and bar graph) and inferential sections (Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and stepwise regression) were used using Spss22 software. The results showed that there is a relationship between multimedia literacy with professional development of managers and teachers in an education district of Sari city. The results also showed that the components of multimedia literacy are related to the professional development and job vitality of principals and teachers.
_||_