طراحی مدل مطلوب ارتباطات انگیزشی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه های علوم پزشکی)
محورهای موضوعی : منابع انسانی
شهرام فرداد
1
,
داودد کاوه
2
*
,
قاسم علی طالبی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار،گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: ارتباطات, انگیزش, ارتباطات انگیزشی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب ارتباطات انگیزشی در سازمانهای دولتی انجام شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته می باشد. استراتژی تحقیق، از نوع تحلیل مضمون می باشد. مشارکت کنندگان ، 12 نفر از مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و اساتید رشته رفتارسازمانی می باشند که با توجه به اشباع نظری ، مصاحبه با آنها انجام شده است. روش نمونه گیری، گلوله برفی بوده است. یافته های تحقیق شامل ابعاد منابع اطلاعاتی، فرستنده، محتوای انگیزشی، مجرا (کانال ارتباطی)، بازخورد اثربخش، گیرنده، خروجی (پیامد)، کنترل پارازیت می باشد. مضمون فراگیر منابع اطلاعاتی شامل شفافیت، اعتبار، به روز بودن، چندمنظوره بودن می باشد. مضمون فراگیر فرستنده شامل عوامل انسانی، عوامل روانشناختی، عوامل سازمانی می باشد. مضمون فراگیر محتوای انگیزشی شامل محتوای انگیزش وظیفهای، اجتماعی، ابتکاری هستند. مضمون فراگیر مجرا شامل مجراهای نوشتاری، دیجیتالی، غیرکلامی و کلامی هستند. مضمون فراگیر بازخورد اثربخش شامل بازخورد اصلاحی و به موقع هستند. مضمون فراگیر گیرنده شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان، مدیران، کارکنان هستند. مضمون فراگیر خروجی شامل بهبودعملکرد فردی، گروهی و سازمانی هستند. مضمون فراگیر کنترل پارازیت شامل کنترل سبک ارتباطی و ترویج فرهنگ هستند.
This research was conducted with the aim of designing a desirable model of motivational communication in government organizations. The research method is a mixed type. The research strategy is a thematic analysis type. The participants are 12 managers of medical universities and professors of organizational behavior who were interviewed based on theoretical saturation. The sampling method was snowball. The research findings include the dimensions of information sources, sender, motivational content, channel (communication channel), effective feedback, receiver, output (consequence), and noise control. The overarching theme of information sources includes transparency, credibility, up-to-dateness, and multi-purposeness. The overarching theme of the sender includes human factors, psychological factors, and organizational factors. The overarching theme of motivational content includes task-based, social, and innovative motivational content. The overarching theme of the channel includes written, digital, nonverbal, and verbal channels. The overarching theme of effective feedback includes corrective and timely feedback. The overarching theme of the receiver includes faculty members, students, managers, and employees. The overarching themes of the output include improving individual, group, and organizational performance. The overarching themes of noise control include controlling communication style and promoting culture.
احمدی بالادهی، مهدی و خاکزادیان، مهدی. (1402). مطالعه نقش سبک رهبری تحولگرا فرماندهان و مدیران فراجا بر بهبود ارتباطات سازمانی کارکنان فرماندهی انتظامی شهرهای ساحلی تنکابن و رامسر. دانش انتظامی مازندران، 53(14), 69-90.
ایزدی، سحر،1397،مروری بر ارتباطات سازمانی،چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران،تهران.
آزاد, غلامرضا , شجاعیفرد, علی و محبی, سراجالدین . (1403). ارائه مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمانهای دولتی کشور. مدیریت سازمانهای دولتی, 13(شماره1 (پیاپی 49)), 68-92
حسن نانگیر, سید طه , فقیهی, ابوالحسن و دانش فرد, کرم اله . (1403). طراحی الگوی ارتقای ارتباطات سازمانی با بهرهگیری از مبانی رفتار سازمانی مثبتگرا. مطالعات رفتار سازمانی، 13(4)، 93-121.
رحمانینیک، ضرغام، دالوند، محمدرضا و بهبودی، محمدحسن. (1403). بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر خودکارآمدی کارکنان با نقش میانجی مدیریت استعداد در شرکت های سایپا در شیراز. کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق, 10(10), 392-406.
عبدی، جواد و آزادی، آرمان. (1397). بررسی عوامل موثر بر ارتباطات و ایجاد تعهد و همدلی سازمانی (مورد مطالعه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام). سامانه جامع مدیریت اطلاعات تحقیقات، پژوهش و فناوری, 1(2).
فرج زاده، زهرا و نصیری، احمد. (1401). تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی: یک مطالعه کیفی. نشریه آموزش پرستاری, 11(3), 42-52.
مختاری، محمد،1403،مقاله نظریه رفتاری سازمان،نهمین کنفرانس ملی مدیریت و تجارت الکترونیک،تهران.
میرکمالی، محمد.(1393). مباحث کتاب رفتار و روابط در سازمان و مدیریت، انتشارات یسطرون
Afuah, A., & Tucci, C. L. (2012). Crowdsourcing as a solution to distant search. Academy of management review, 37(3), 355-375.
Amabile, T. M., & Pratt, M. G. (2016). The dynamic componential model of creativity and innovation in organizations: Making progress, making meaning. Research in organizational behavior, 36, 157-183.
Bakker, A. B., & Leiter, M. P. (2010). Work engagement: A handbook of essential theory and research. Psychology press.
Bardelli, N. E., Martínez, J. A. H., & Ruíz, J. I. C. (2023). The importance of socio-affective relationships in educational contexts: Validation of a closeness-conflict scale and a motivational communication scale. International Journal of Educational Psychology, 12(2), 149-177.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Psychology press.
Brownell, J. (2015). Listening: Attitudes, principles, and skills (Subscription). Routledge.
Cameron, E., & Green, M. (2019). Making sense of change management: A complete guide to the models, tools and techniques of organizational change. Kogan Page Publishers.
Cameron, K. S., & Spreitzer, G. M. (Eds.). (2011). The Oxford handbook of positive organizational scholarship. Oxford University Press.
Chang, Y. S., Zhang, Y., & Gwizdka, J. (2021). The effects of information source and eHealth literacy on consumer health information credibility evaluation behavior. Computers in Human Behavior, 115, 106629.
Dang, T. H., Ludlow, C., Borle, H., Alexander, M., Wickramasinghe, N., Burbury, K., ... & Schofield, P. (2024). Co-designing a motivational interviewing training platform to enhance oncology healthcare professional communication. PEC innovation, 5, 100335.
Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2013). Primal leadership: Unleashing the power of emotional intelligence. Harvard Business Press..
Hackman, J. R. (1980). Work redesign and motivation. Professional psychology, 11(3), 445.
Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. International Educational and Professional.
Huang, A., Wang, Y., Zhou, X., Zou, H., Dong, X., & Che, X. (2024). Optimistic sequential multi-agent reinforcement learning with motivational communication. Neural Networks, 179, 106547.
Isik, U., Wouters, A., Verdonk, P., Croiset, G., & Kusurkar, R. A. (2021). “As an ethnic minority, you just have to work twice as hard.” Experiences and motivation of ethnic minority students in medical education. Perspectives on medical education, 10, 272-278.
Judge, T. A., Klinger, R., & Li, M. (2023). Promote job satisfaction through mental challenge. Principles of Organizational Behavior: The Handbook of Evidence‐Based Management 3rd Edition, 161-178.
Kellerman, B. (2008). How followers are creating change and changing leaders. Harvard Business School, 1-16.
Kougiannou, N., & Holland, P. (2022). Employee voice and silence in the digital era. In The Emerald handbook of work, workplaces and disruptive issues in HRM (pp. 513-531). Emerald Publishing Limited.
London, M. (2014). The power of feedback: Giving, seeking, and using feedback for performance improvement. Routledge.
Mayfield, M., Mayfield, J., Walker, R., Mayfield, M., Mayfield, J., & Walker, R. (2020). Motivation and Persuasion. Fundamental Theories of Business Communication: Laying a Foundation for the Field, 143-159.
McCoy, K. T., & Williams, K. A. (2024). The Williams and McCoy model of motivational spirited cognitive behavioral change communication. Archives of Psychiatric Nursing, 48, 1-6.
Mikkelson, A. C., & Hesse, C. (2023). Conceptualizing and Validating Organizational Communication Patterns and Their Associations with Employee Outcomes. International Journal of Business Communication, 60(1), 287-312.
Mobilio, S. B., Irish, T. R., Larson, J. W., Finnerty, M. W., & Sweetser, K. D. (2021). The few, the proud, the satisfied? The relationship between perceptions of public affairs and job satisfaction in the US Marine Corps. Public Relations Review, 47(4), 102045.
Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and higher education, 14(2), 129-135.
Parker, S. L., Jimmieson, N. L., & Amiot, C. E. (2016). Reactions to changes in work control: Implications for self-determined and non-self-determined individuals. Journal of occupational health psychology, 21(4), 455.
Raina, R. (2010). Timely, continuous & credible communication & perceived organizational effectiveness. Indian Journal of Industrial Relations, 345-359.
Ramadanty, S., & Martinus, H. (2016). Organizational Com
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Organizational behavior (18th ed.). Pearson.
Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A. (2010). On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in organizational behavior, 30, 91-127.
Tangney, J. P., Boone, A. L., & Baumeister, R. F. (2018). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. In Self-regulation and self-control (pp. 173-212). Routledge.