• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بکارگیری روش علم سنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعه ی کارآفرینی دانشگاهی
        مرضیه بختیاری مرتضی موسی خانی سیدمهدی الوانی سیدرسول حسینی
        در چشم انداز جدید آموزش عالی،دانشگاه جایگاهی است که در آن مهارت های کارآفرینی به منظور بهبود قابلیت های فارغ التحصیلان در جهت تبدیل شدن به کارآفرینان ،توسعه می یابند. آمایش آموزش عالی بر آن است تا با توجه به شرایط و استعداد های منطقه و اقتضائات ناشی از آن ، برنامه ریزی چکیده کامل
        در چشم انداز جدید آموزش عالی،دانشگاه جایگاهی است که در آن مهارت های کارآفرینی به منظور بهبود قابلیت های فارغ التحصیلان در جهت تبدیل شدن به کارآفرینان ،توسعه می یابند. آمایش آموزش عالی بر آن است تا با توجه به شرایط و استعداد های منطقه و اقتضائات ناشی از آن ، برنامه ریزی متناسب با نیاز جامعه و در جهت پاسخگویی به نیازهای منطقه ای داشته باشد. این تحقیق از نوع پژوهش های علم سنجی بوده، و با استفاده از روش تحلیل استنادی و تکنیک ارزیابانه انجام شده است.جامعه ی آماری این تحقیق ،مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس با تعداد 758داده برای کارآفرینی دانشگاهی و 386 داده مربوط به برنامه ریزی های آمایشی در این زمینه است که با استفاده از نرم افزار bibexcle و VOSviewerارزیابی و مصور سازی انجام شده است.نتایج این پژوهش نشان داده است در این دو حوزه به صورت مستقل تحقیقات متنوعی در جهان انجام شده است اما ارتباط این دو مقوله با یکدیگر در تحقیقات اندکی مورد مطالعه قرار گرفته، که می توان گفت این زمینه جزءتحقیقات نوظهور بوده و خلاء تحقیقاتی در این زمینه بسیار چشم گیر است. بر اساس ارزیابی و نتایج تحقیق ،پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی مدل پیش‌بینی توانایی استراتژیک مدیران
        علیرضا موغلی مریم فرامی رحمان مشیری زاده
        هدف از انجام این پژوهش، تعیین مدل پیش‌بینی توانایی استراتژیک مدیران بر اساس تشخیص حرفه‌ای، پشتیبانی سازمانی، تنوع شغلی و سازگاری شغلی در اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان فارس در سال 1397. بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ىآماری، شامل کلیه کارکنان اداره کل چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، تعیین مدل پیش‌بینی توانایی استراتژیک مدیران بر اساس تشخیص حرفه‌ای، پشتیبانی سازمانی، تنوع شغلی و سازگاری شغلی در اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان فارس در سال 1397. بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ىآماری، شامل کلیه کارکنان اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان فارس بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. نمونه برآورد شده با استفاده از این جدول 140 نفر بود. برای انتخاب تعداد نمونه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد. برایاندازه‌گیریمتغیرهایپژوهشازپرسشنامه‌های توانایی استراتژیک هیل و جونز، تشخیص حرفه‌ای بیکر؛ تنوع شغلی هاکمن و اولدهام و حمایت سازمانی آلن و همکارانش و سازگاری شغلی دیویس استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری‌شده‌ از روش‌‌های مختلف آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.اثر مستقیم و مثبت تنوع شغلی بر توانایی استراتژیک مدیران برابر با 75/0 است؛ اثر مستقیم و مثبت حمایت شغلی بر توانایی استراتژیک مدیران برابر با 63/0 است.اثر مستقیم و مثبت تشخیص حرفه‌ای بر توانایی استراتژیک مدیران برابر با 79/0است؛ اثر مستقیم و مثبت سازگاری شغلی بر توانایی استراتژیک مدیران برابر با 61/0 است؛اثر غیرمستقیم و مثبت تشخیص حرفه‌ای و توانایی استراتژیک مدیران از طریق سازگاری شغلی است.اثر غیرمستقیم و مثبت تنوع شغلی و توانایی استراتژیک مدیران از طریق سازگاری شغلی برابر با 317/0 است.اثر غیرمستقیم و مثبت حمایت شغلی و توانایی استراتژیک مدیران از طریق سازگاری شغلی برابر با 311/0 است. تشخیص حرفه‌ای، پشتیبانی سازمانی، تنوع شغلی و سازگاری شغلی در اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان فارس قادر به‌پیش بینی توانایی استراتژیک مدیران می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان پیش بینی برای کارآفرینی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان شمال ایران
        عیسی اسکندری علیرضا الهی
        هدف از پژوهش حاضر پیش بینی و ارتباط کارآفرینی سازمانی ادارات ورزش و جوانان شمال ایران از طریق قابلیت یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر به صورت توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی، و روش انجام پژوهش نیز پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین و کارشناسان چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر پیش بینی و ارتباط کارآفرینی سازمانی ادارات ورزش و جوانان شمال ایران از طریق قابلیت یادگیری سازمانی بود. پژوهش حاضر به صورت توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی، و روش انجام پژوهش نیز پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین و کارشناسان مسئول ادارات ورزش و جوانان شمال ایران بودند(108N= ) و نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام پذیرفت. روایی ابزار اندازه گیری، با نظر 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. و پایایی ابزار شامل پرسشنامه های یادگیری گومز و همکاران (2005) و کارآفرینی برون و همکاران (2001) به ترتیب با ضریب های آلفای کرونباخ 916/0 و 915/0 بدست آمد. و اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی( کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنوای یک طرفه (ANOVA) و آزمون های تعقیبی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف، نرمال بودن توزیع داده ها را نشان داد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان رابطه معناداری وجود دارد علاوه بر این نتایج نشان داد، یادگیری سازمانی پیشگوی مناسبی برای کارآفرینی سازمانی می باشد. لذا با عنایت به یافته ها، سازمان ها می توانند برای داشتن مدیرانی خلاق، نوآور و کارآفرین به افزایش یادگیری سازمانی منابع انسانی خود توجه ویژه نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تاثیر عوامل فرهنگی و تجاری بر اجتناب مالیاتی شرکتی
        سیامک طایفه محسن دستگیر فرزین رضایی سعیدعلی احمدی
        بر اساس فرضیه نفع شخصی و با وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین مودیان مالیاتی و دولت، به طور منطقی اشخاص در تلاشند از پرداخت مالیات اجتناب کنند. شرکت ها در راستای راهبرد تقویت توان رقابت پایدار از اشکال مختلف عوامل تجاری نظیر صرفه جویی مالیاتی بهره می برند. از طرفی رفتار اجتنا چکیده کامل
        بر اساس فرضیه نفع شخصی و با وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین مودیان مالیاتی و دولت، به طور منطقی اشخاص در تلاشند از پرداخت مالیات اجتناب کنند. شرکت ها در راستای راهبرد تقویت توان رقابت پایدار از اشکال مختلف عوامل تجاری نظیر صرفه جویی مالیاتی بهره می برند. از طرفی رفتار اجتناب مالیاتی، تابعی از هنجارهای فرهنگی است. در تحقیق حاضر، تاثیر عوامل فرهنگی و تجاری بر اجتناب مالیاتی مورد آزمون قرار گرفته است. در این پژوهش برای اندازه گیری عوامل تجاری از شاخص های تمرکز مشتری، راهبرد تجاری، معامله با اشخاص وابسته و تمرکز شرکت، برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه ارزش های فرهنگی هافستد (1984) و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق، شامل 77 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی آن، طی سالهای 1395-1391 است. نتایج نشان داد عوامل فرهنگی و تجاری بر سطح اجتناب مالیاتی اثرگذار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر نقض قرارداد روانشناختی بر خستگی عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد مؤثر به سازمان و سرپرست
        حسین دامغانیان محمد کشاورز
        هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر نقض قرارداد روانشناختی بر خستگی عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد مؤثر به سازمان و سرپرست است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری در این مطالعه 111 نفر از کارکنان ادارات دولتی د چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر نقض قرارداد روانشناختی بر خستگی عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد مؤثر به سازمان و سرپرست است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری در این مطالعه 111 نفر از کارکنان ادارات دولتی در شهر شیراز است که به روش تصادفی انتخاب شدند و جهت سنجش اطلاعات از پرسشنامه 42 گویه ای با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا توسط نرم افزار بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان دهنده ی این است که، ابزار اندازه گیری از روایی (محتوا، همگرا) مناسبی برخوردار هستند و ضریب پایایی آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 می باشد. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که نقض قرارداد روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر خستگی عاطفی کارکنان دارد. همچنین تأثیر منفی و معناداری میان متغیر های نقض قرارداد روانشناختی و تعهد مؤثر به سرپرست و تعهد مؤثر به سازمان وجود دارد. همچنین تعهد مؤثر به سرپرست و تعهد مؤثر به سازمان تأثیر منفی و معناداری با خستگی عاطفی کارکنان دارد. ضمن اینکه تعهد مؤثر به سرپرست و تعهد مؤثر به سازمان نقش میانجی گری بین نقض قرارداد روانشناختی و خستگی عاطفی کارکنان ایفا نمی کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی مدل زمینه‌ای معماری سازمانی بر پایه حاکمیت فناوری اطلاعات
        روح اله داداش‌نیا کاسمانی جلال حقیقت منفرد سید غلامحسن طباطبائی
        معماری سازمانی با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سویی دیگر، حاکمیت فناوری اطلاعات نیز کلیه تلاش‌های مؤثر برای هدایت و چکیده کامل
        معماری سازمانی با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سویی دیگر، حاکمیت فناوری اطلاعات نیز کلیه تلاش‌های مؤثر برای هدایت و کنترل استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان را در بر می‌گیرد. وجود چارچوب‌های مختلف معماری سازمانی، استانداردها و الگوهایی با رویکردهای متفاوت در حوزه‌های معماری سازمانی و حاکمیت فناوری اطلاعات، محقق را بر آن داشته است تا با رویکردی جامع و سازگار با سازمان اتکا، مدل زمینه‌ای معماری سازمانی بر پایه حاکمیت فناوری اطلاعات را با روش‌ نظریه‌پردازی داده‌بنیاد ارائه نماید. گردآوری اطلاعات با استفاده از شیوه‌های مشاهده و سندکاوی و همچنین مصاحبه‌های باز و عمیق از طریق 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه مدیریت و حاکمیت فناوری اطلاعات انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در مراحل سه‌گانه کدگذاری به روش استراوس و کوربین، با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA منجر به ظهور780 مفهوم و 48 مقوله فرعی گردید و در پایان با انتخاب مقوله اصلی و ارتباط منظم آن با سایر مقوله‌ها در محورهای؛ شرایط علّی، شرایط زمینه‌‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها، مدل زمینه‌ای پژوهش ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - سرمایه مدیریتی و ارزش‌آفرینی
        محسن محرم خانی مهدی بشکوه
        هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سرمایه مدیریتی و ارزش آفرینی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، که بر اساس شرایط در نظر گرفته برای انتخاب نمونه، 123 شرکت به روش حذف سیستماتیک طی سال های 1391 تا 1395، انتخاب و اطلاعات آنها جمع آ چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سرمایه مدیریتی و ارزش آفرینی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، که بر اساس شرایط در نظر گرفته برای انتخاب نمونه، 123 شرکت به روش حذف سیستماتیک طی سال های 1391 تا 1395، انتخاب و اطلاعات آنها جمع آوری و با استفاده از رگرسیون چندگانه برای داده های تابلویی آزمون گردید. در این پژوهش سرمایه مدیریتی به بعد سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره که خود به چهار جزء تحصیلات، تخصص، تجربه حرفه ایی (در صنعت) و اعتبار تشکیل شده است، و بعد سرمایه اجتماعی هیئت مدیره که خود از دو جزء خارجی و داخلی تشکیل شده است، تقسیم شد. همچنین از معیار کیوتوبین به عنوان شاخصی برای ارزش آفرینی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که در میان اجزای سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره، تجربه حرفه ایی (در صنعت) دارای ارتباط مثبت و معنادار، و اعتبار داری ارتباط منفی و معناداری است، علاوه بر این در میان اجزای سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی خارجی از رابطه منفی و معناداری با ارزش آفرینی برخوردار است. رابطه معناداری بین سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره و سرمایه اجتماعی اعضای هیئت مدیره با ارزش آفرینی مشاهده نشد. درحالیکه بین سرمایه مدیریتی اعضای هیئت مدیره و ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری برقرار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اثر رفتارهای درون‌نقشی و فرانقشی در شناسایی نام تجاری
        محمدمهدی بذرافکن فضل اله کاظمی
        این پژوهش به‌منظور بررسی نقش میانجی رفتارهای درون نقشی و فرانقشی در تأثیرگذاری نیازهای روانی بر شناسایی نام تجاری توسط مصرف‌کننده در شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" انجام شد، در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 400 نفر چکیده کامل
        این پژوهش به‌منظور بررسی نقش میانجی رفتارهای درون نقشی و فرانقشی در تأثیرگذاری نیازهای روانی بر شناسایی نام تجاری توسط مصرف‌کننده در شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" انجام شد، در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 400 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مشتریان شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" در سطح شهر شیراز می‌باشد، توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تعلق‌خاطر و خودباوری بر رفتار درون نقشی مصرف‌کننده دربرند سازی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. نتایج این پژوهش تأثیر مثبت و معنی‌دار خودباوری و استقلال فردی بر رفتار فرانقشی مصرف‌کننده دربرند سازی را نیز تأیید می‌کند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که رفتار درون نقشی مصرف‌کننده و رفتار فرانقشی مصرف‌کننده دربرند سازی بر شناسایی برند تأثیر معنی‌داری دارد. پرونده مقاله