سرمایه مدیریتی و ارزشآفرینی
محورهای موضوعی : مدیریتمحسن محرم خانی 1 , مهدی بشکوه 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: ارزش آفرینی, سرمایه مدیریتی, سرمایه انسانیاعضای هیئت مدیره, سرمایه اجتماعی هیئت مدیره,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سرمایه مدیریتی و ارزش آفرینی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، که بر اساس شرایط در نظر گرفته برای انتخاب نمونه، 123 شرکت به روش حذف سیستماتیک طی سال های 1391 تا 1395، انتخاب و اطلاعات آنها جمع آوری و با استفاده از رگرسیون چندگانه برای داده های تابلویی آزمون گردید. در این پژوهش سرمایه مدیریتی به بعد سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره که خود به چهار جزء تحصیلات، تخصص، تجربه حرفه ایی (در صنعت) و اعتبار تشکیل شده است، و بعد سرمایه اجتماعی هیئت مدیره که خود از دو جزء خارجی و داخلی تشکیل شده است، تقسیم شد. همچنین از معیار کیوتوبین به عنوان شاخصی برای ارزش آفرینی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که در میان اجزای سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره، تجربه حرفه ایی (در صنعت) دارای ارتباط مثبت و معنادار، و اعتبار داری ارتباط منفی و معناداری است، علاوه بر این در میان اجزای سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی خارجی از رابطه منفی و معناداری با ارزش آفرینی برخوردار است. رابطه معناداری بین سرمایه انسانی اعضای هیئت مدیره و سرمایه اجتماعی اعضای هیئت مدیره با ارزش آفرینی مشاهده نشد. درحالیکه بین سرمایه مدیریتی اعضای هیئت مدیره و ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری برقرار است.
The purpose of this study was to investigating the relationship between board capital and value creation. Statistical population study is accepted companies at Tehran Stock Exchange. Based on conditions considered for sampling, selected 123 companies by systematically eliminated during the years 1391 to 1395, and after collecting data, test the hypotheses using by multiple regression for panel data. In this study, board capital Was divided human board capital that consists of four components of education, expertise, professional experience (in industry) and prestige, and social board capital that consists of two components of external and internal. Also, use Tobin's Q as An indicator for value creation. The results show that among the components of human board capital, professional experience (in industry) has a positively and significantly relationship, and prestige has negatively and significantly relationship with value creation. In addition, among the components of Social board capital, External Social Capital has negatively and significantly relationship with value creation. There was no significant relationship was observed between human board capital and social board capital with value creation. While, there is positively and significantly relationship between board capital and value creation
_||_