شناخت و توصیف الگوی مطلوب معنویت محیط کار و مدیریت ارتباط با مشتری وکیفیت زندگی کاری
محورهای موضوعی : مدیریتحجت شاهرخی 1 , مسعود پورکیانی 2 , سعید صیادی 3 , سنجر سلاجقه 4 , ایوب شیخی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
5 - استادیار، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
کلید واژه: مدیریت ارتباط با مشتری, کیفیت زندگی کاری, معنویت محیط کار, سازمان بیمه تامین اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به شناخت و توصیف الگوی مطلوب معنویت محیط کار و مدیریت ارتباط با مشتری وکیفیت زندگی کاری در سازمان بیمه تامین اجتماعی استان کرمان می پردازد.روش تحقیق بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بوده و از حیث جمع آوری داده ها از دسته پژوهشهای توصیفی_همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شاغل سازمان بیمه تامین اجتماعی استان کرمان به تعداد 208 نفر و روش نمونهگیری تصادفی_طبقه ای متناسب با حجم جامعه و حجم نمونه 132 نفر بوده است. ابزارسنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد بوده و برای روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده و برای برآورد ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ،پایایی سازه و پایای مرکب استفاده شده که نمرات مناسب اخذ نموده اند. به منظور آزمون سوالات پژوهش و انجام تحلیل های آماری و ارایه مدل از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی(با استفاده از معادلات ساختاری (SEM)) و نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش در مدل ارایه شده نشان داد که معنویت محیط کار بصورت مستقیم با بیشترین اثر و از طریق مدیریت ارتباط با مشتری بصورت غیر مستقیم در سازمان بیمه تامین اجتماعی بر کیفیت زندگی کاری تاثیر مثبت و معنی داری دارند.
The present study aims to identify and describe the desirable pattern of workplace spirituality, customer relationship management and quality of work life in the social security organization of Kerman province. The research method is based on the purpose of applied and developmental research and in terms of collecting data from the category Descriptive-correlation research. The statistical population of this research was employed by employees of Social Security Insurance Organization of Kerman province with 208 people and random sampling method proportional to population size and sample size 132. The instrument of measurement and measurement in this research is a standard questionnaire. For structural validity, factor analysis has been used and for reliability estimation coefficient, Cronbach's alpha coefficient, structural reliability and composite stability have been used which have obtained appropriate grades. In order to test the research questions and perform statistical analysis and presenting the model, exploratory and confirmatory factor analysis (using structural equation (SEM)) and SPSS and AMOS software were used. The results of the research in the proposed model showed that the spirituality of the work environment has a positive and significant effect on the quality of working life, with direct effect and indirectly through the management of customer relationship with the social security organization.
_||_