بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد دورکاری در دستگاههای اجرایی کشور با رویکرد فصل اول قانون تحول اداری دولت
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: دورکاری, ابعاد ساختاری, ابعاد رفتاری, ابعاد زمینهای, عملکرد دورکاری,
چکیده مقاله :
امروزه با رشد فناوری اطلاعات و افزایش مشاغل مبتنی بر آن به مرور زمان کار فیزیکی به سمت تبدیل شدن به کارهای مجازی حرکت میکند. با توسعه مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات واژه دورکاری یعنی کار از راه دور بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمانهای دولتی ملموستر میشود. در عصر جدید دورکاری میتواند به عنوان یک عامل توسعه بهرهوری در سازمانها ایفای نقش کند. در این میان عواملی که میتواند موجب رشد و بهبود عملکرد دورکاری شود از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. زیرا این عوامل با تأثیر بر دورکاری میتوانند موجبات رشد و تعالی سازمان را فراهم سازند. بر این اساس در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد دورکاری در سازمان امور مالیاتی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان تهران پرداخته شد. در این مطالعه، روش انجام تحقیق پیمایشی بود. جامعه آمـاری، شامل کارشناسان و مدیران سازمان امور مالیاتی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان تهران که به نحوی با دورکاری در ارتباط بودند میباشد تعداد 127 پرسشنامه توسط آنان تکمیل شد. اطلاعات گردآوری شـده توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینهای سازمان اثر مثبت و معناداری بر بهبود عملکرد دورکاری در اداره امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی استان تهران دارد. بر اساس رتبهبندی که توسط آزمون فریدمن انجام گردید ابعاد ساختاری بیشترین و ابعاد رفتاری کمترین تأثیر مثبت را بر بهبود عملکرد دورکاری داشته است.
With the growth of information technology and Increase, jobs based on it, over time, physical labor to move closer towards becoming a virtual task. With the development of IT-based business teleworking words that work remotely without the need for a physical presence in government agencies is more tangible. In the new era of teleworking can serve as a development factor productivity in organizations. Among the factors that could cause growth and improve the performance of telework, will be of utmost importance. Because these factors with effect on teleworking, can cause growth and excellence in Provide organizations. On the basis of this study, the factors affecting the performance of Telework in the Taxation Affairs Organization and General Directorate of Economics and Finance in Tehran were discussed. In this study, the methodology of the survey. The Statistical Society, including experts and managers of General Directorate of Economy and Finance and Taxation Affairs Organization of Tehran province that is somehow associated with teleworking. They completed 127 questionnaires. The collected data was analyzed by SPSS software. The results of hypotheses testing showed that Dimensions structural, behavioral and contextual organization a significant positive effect on improving the performance of telework in the Taxation Affairs Organization and General Directorate of Economics and Finance in Tehran. The ranking was conducted by Friedman test, Structural Dimensions of greatest impact and Behavioral Dimensions lowest, Positive impact on Telework performance improved.
_||_