شناسایی موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای ارتقای توانمندی کارکنان بمنظور ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان (مورد مطالعه: بانک ملی)
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران(عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: موانع سازمانی, موانع محیطی, موانع فردی, بانک ملی, موانع مدیریتی, ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری,
چکیده مقاله :
در این تحقیق به شناسایی موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای ارتقای توانمندی کارکنان به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی سازمان در بانک ملی پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر مسیر، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در بانک ملی شهرستان قزوین بودند که تعداد آنها جمعا230 نفر بود که از جامعهآماری با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی ساده نمونه گیری صورت گرفت و حجم نمونه کل140 نفر بدست آمد. برای جمعآوری داده های تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که شامل 18 سوال تخصصی بود. روایی پرسشنامه با استفاده از سنجش روایی محتوا با استفاده از نظر 15 تن از خبرگان مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همسانی درونی استفاده شد. پرسشنامه بین نمونه ای از 12 نفر از خبرگان بانک توزیع گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که پایایی کل پرسشنامه0.712 بدست آمد. سپس تعداد 140 پرسشنامه بین کارکنان توزیع گردید که تعداد 124 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. توصیف و تحلیل دادههای جمعآوری شده با روش آماری توصیفی (فراوانی، میانگین،انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون فریدمن) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که موانع محیطی، سازمانی، مدیریتی، فردی جزء موانع اجرای ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک ملی میباشند.
In this study, the barriers of 58th law of country servise management in line with staff’s empowerment to efficiency and effectiveness of Meli bank were studied. . This research is applicable, and correlational in nature of purpose, and descreiptive-fielding in path. The statistical population includes all employees working in the administrative office of the Meli Bank in Qazvin that their number was 230 people. A number of 124 people from this population were selected as. A questionnaire was used to collect data. The questionnaire has two parts. The questionnaire includes 18 specific questions. The validity measured using the content validity and approved by numbers of 15 experts also internal consistency reliability was used to assess the reliability of the assay. The questionnaire was distributed among a sample of 30 experts and Cronbach's alpha coefficient and the reliability of the questionnaire organizational silence equals 0.712. The numbers of 140 questionnaires were distributed among employees that 124 questionnaires were returned and analyzed. The collected data were analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Factor analysis and Freidman test). The results indicated that environmental, organizational, managerial, personality factors are barriers to implementing of 58th service management law in Meli bank.
_||_