شناسایی عوامل موثر بر عملکرد مراکز رشد کسب و کار
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد اسماعیل حافظی 1 , کمال سخدری 2 , ناصر حمیدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
2 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کسب و کار, مرکز رشد, توسعه نوآوری,
چکیده مقاله :
مراکز رشد کسب و کار، ابزاری قدرتمند برای توسعه نوآوری و کارآفرینی به شمار میروند که به طور روزافزون بر تعداد آن ها در جهان افزوده میشود. یکن فقدان شناخت از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن ها، بهعنوان یک شکاف نظری در ادبیات مطرح شده است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی این عوامل، ابتدا با استفاده از روش فراترکیب و مطالعه نظام مند 40 پژوهش، عوامل موثر اولیه استخراج گردیده و سپس در راستای بسترمند سازی، با بهرهگیری از روش مطالعه موردی، نسبت به انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با خبرگان، در مراکز رشد شهر قزوین اقدام شده است. در نهایت با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، عوامل موثر بر عملکرد مراکز رشد، در قالب 6 زمینه اصلی و 33 عنصر مرتبط با آن ها شامل 2 عنصر در زمینه اصلی محیط خارجی، 2 عنصر در زمینه اصلی بستر محلی، 8 عنصر در زمینه اصلی مرحله پیش رشد، 9 عنصر در زمینه اصلی مرحله رشد، 2 عنصر در زمینه اصلی مرحله پس از رشد و 10 عنصر در زمینه اصلی سیاستهای کلی، با رویکرد فرایندی به رشد کسب و کارها، شناسایی و طبقه بندی شدهاند که پس از اعتبار سنجی با استفاده از روش های بررسی توسط اعضاء و گروه کانونی، در قالب مفاهیم کاربردی معرفی و تبیین گردیده اند.
Incubators are powerful tools for the development of innovation and entrepreneurship that are growing in number worldwide. Nevertheless, the lack of understanding of factors influencing the performance of these business incubators has remained as a theoretical gap in the literature. In this study, with the aim of understanding and recognizing these factors, at first stage, the initial influencing factors have been extracted by using a meta-synthesis approach and systematic study of 40 researches. Then, to base it on a reliable case study, semi-structured interviews were conducted with professionals and experts in incubators of Qazvin city. Finally, by analyzing the qualitative content of the interviews, the influencing factors were identified and classified by implementing a process approach to business growth in the six main fields and in the context of 33 elements including 2 in the field of External environment, 2 in the field of Local context, 8 in the field of Pre-incubation, 9 in the field of Main-incubation, 2 in the field of After-incubation and 10 in the field of General strategies. After validating by Member Checking and Focus Group methods, the results have been presented in the form of practical concepts.
_||_